2025-02-11, 19:10
  #2725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Linn som försvahn efter tds blir intressant att se igen i Falun.
Tror Jonna hade varit fin i helgen, (otålig som man är får man vänta till Granåsen).
Frida? Var är hon?
Och såklart Märtis, numera medaljprydd som få är ett hett namn.
Frida, Emma, Jonna och William är väl(?) på höghöjdsläger i Lavacee(?) och det är svårt att kombinera med lopp i Falun?????
Citera
2025-02-11, 19:15
  #2726
Medlem
Stor respekt för Anger som kör allt. Väldigt osvensk i sin attityd och tänkande.
Citera
2025-02-11, 19:18
  #2727
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Frida, Emma, Jonna och William är väl(?) på höghöjdsläger i Lavacee(?) och det är svårt att kombinera med lopp i Falun?????

Så är det. Och ska man gå efter Byströms uttalande i september så är det ju överraskande många som faktiskt är med i Falun:

Citat:
– Ja, helgen i Falun kommer tyvärr att bli lidande, för då är vi på höjdläger med stora delar av VM-truppen, bekräftar landslagchefen Anders Byström.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/chockbesked-svenska--stjarnorna-nobbar-falun/
Citera
2025-02-11, 19:28
  #2728
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Så du menar att ni ställer er väldigt kritiska till Johaug, Heidi, TUW, Kalvå och Skistad som alla har tävlat sparsamt den här säsongen? Ni är redo att rulla dom i tjära och fjädrar för dom brotten dom begår mot mänskligheten iom. att dom inte tävlar varenda helg?
Av disse, så er det vel bare Johaug, Heidi og Skistad som er ordinært VM uttatte.
Skistad har vel deltatt i 3 av 4 sprinter (med Falun) +NM etter at hun blev restituert nog i januar til å delta medisinsk forsvarlig.
Heidi som distansutøver, har for dårlig deltagende, med enbart 9 av16 VC distanser innen VM.
Therese kanskje likeså, med 12 av 16 VC distanser innen VM

Men den enda som er bedre enn disse norske skrekkeksemplene, av de største stjernene, på distans, er Ebba med 13 av 16 inkl. Falun
Men for de som ønsker å vurdere hur det ligger til infor stafett, 10 km, 20 km og 5- mil innen VM, blir det vanskelig nu.
De tre som avstår Falun vil ende opp med følgende antall individuelle distanserenn innen VM.:
Jonna 5 av 16
Frida 4 av 16
Emma 4 av 16
Citera
2025-02-11, 19:30
  #2729
Medlem
Mina förhoppningar på varje enskild damåkare inför helgen i Falun:

Ebba Andersson - 10km(k), 20km(f)
Nu vill vi se att VM-formen börjar infinna sig och att Ebba återvänder till den absoluta världstoppen. Placering inte så viktigt som att hon åker jämnt med Johaug.

Evelina Crusell - Sprint, 10km(k), 20km(f)
Efter ett misslyckat U23-VM hoppas vi att formen kommer nu istället. Att klara prologen och personbästa (<20) i distansloppen vore ett välkommet steg inför nästa säsong.

Maja Dahlqvist - Sprint, 10km(k)
Vill se att Maja är med upp över sista knölen i sprintfinalen och därifrån ska det bli seger. På 10km kvalificerar sig Maja som alternativ till öppningssträckan på stafetten. Maxprestation krävs (topp-10/15)

Johanna Hagström - Sprint, 10km(k)
Här letar vi form! Krävs pallplats i sprinten och gärna ett upplopp som ger självförtroende. Topp-20 på 10km vore ett fantastiskt resultat.

Elin Henriksson - Sprint, 10 km(k) 20km(f)
Efter ett U23-VM med blandat resultat hoppas vi att formen kommer nu istället. Kvartsfinal i sprinten och personbästa i masstarten (<20) vore ett välkommet steg inför nästa säsong.

Moa Ilar - 10km(k), 20km(f)
Det är nu vi ska börja skönja det förändrade säsongs-uppläggets resultat. Topp-10 ska bytas ut mot topp-5. En inte helt lätt sak att realisera. Det viktigaste är att Moa är med tidsmässigt. Kvalificerar sig också som alternativ till stafettlaget genom framskjutna placeringar.

Moa Lundgren - Sprint, 10km(k), 20km(f)
Är det nu när det är försent det äntligen lossnar? En final i sprinten vore en fjäder i hatten och väl där vill man se att hon orkar hela vägen. I distansloppen vore resultat topp-20 ytterst välkommet.

Märta Rosenberg - Sprint, 10km(k), 20km(f)
Vår dubbla världsmästarinna kör alla distanser och nu vill åtminstone jag se att bågen spänns ytterligare. Tror inte Faluns sprint-bana passar Märta men skam den som ger sig. En semifinal hoppas vi på. På 10 km vore en topp 10-placering fantastisk och i masstartsloppet vill jag ha Märta i den främre träffen tidigt så att hon kan gå med tåget. Om formen finns kvar bör hon kunna gå med länge!

Elina Rönnlund - 20km
Likt Märta vill jag ha en offensiv Elina under den första kilometern så att hon är så högt upp som möjligt när tempot börjar dras upp. Då tror jag hon också kan gå med länge. Jagar PB i världscupen.

Linn Svahn - Sprint, 10km
Helgens mest intressanta starter. I sprinten vill jag se en dominant och enkel resa till final och en avslutning där Linn visar upp sin taktiska kyla. På 10 km kör Linn för sin plats som startkvinna i stafettlaget. Vinner hon den kampen är hon också ett namn för sprintstafett och 10 km. Misslyckas hon ställs landslagsledningen inför huvudbry!

Nora, Moa H, Sofia, Ella och Ebba kör alla för att komma topp-30 i prologen.

Lisa E, Lisa I och Sofia kompletterar startfältet på 10km. Inget tyder på framskjutna placeringar så skulle nån vara topp-30 är det jättebra! Slår man någon av ovanstående åkare, desto bättre!

Lisa E, Lisa I, Moa H, Ella, Saga kompletterar startfältet på 20 km. Inget tyder på framskjutna placeringar så skulle nån vara topp-30 är det återigen jättebra! Slår man även någon av ovanstående åkare, desto bättre!
Citera
2025-02-11, 20:12
  #2730
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Linn som försvahn efter tds blir intressant att se igen i Falun.
Tror Jonna hade varit fin i helgen, (otålig som man är får man vänta till Granåsen).
Frida? Var är hon?
Och såklart Märtis, numera medaljprydd som få är ett hett namn.

Hade såklart varit roligare ifall sprinten i Falun hade varit fristil - ett gott resultat för Linn Svahn i klassisk sprint kommer inte säga ”ett skit” om hennes möjligheter i VM, tyvärr.

Att KSS och JHK vinner sprintarna i Falun är ju 100% självklart!
Citera
2025-02-11, 20:23
  #2731
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Av disse, så er det vel bare Johaug, Heidi og Skistad som er ordinært VM uttatte.
Skistad har vel deltatt i 3 av 4 sprinter (med Falun) +NM etter at hun blev restituert nog i januar til å delta medisinsk forsvarlig.
Heidi som distansutøver, har for dårlig deltagende, med enbart 9 av16 VC distanser innen VM.
Therese kanskje likeså, med 12 av 16 VC distanser innen VM

Men den enda som er bedre enn disse norske skrekkeksemplene, av de største stjernene, på distans, er Ebba med 13 av 16 inkl. Falun
Men for de som ønsker å vurdere hur det ligger til infor stafett, 10 km, 20 km og 5- mil innen VM, blir det vanskelig nu.
De tre som avstår Falun vil ende opp med følgende antall individuelle distanserenn innen VM.:
Jonna 5 av 16
Frida 4 av 16
Emma 4 av 16

Min poäng är att man är väldigt kritisk till dom svenska åkarna som avstår tävlande, som i dom flesta fall är pga. skada/sjukdom i en eller flera former, men när det kommer till norska (eller andra nationaliteter för den delen) åkare så är det plötsligt helt ok att missa tävlingar av samma anledning. Varför ska svenska åkare granskas extra kritiskt?
Citera
2025-02-11, 20:32
  #2732
Medlem
katws avatar
Johaug säger att hon kommer att avsluta karriären i Kollen:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/therese-johaug-ar-radd-for-frida-karlsson-pa-vm-i-trondheim

Ja ja, det återstår att se...
Citera
2025-02-11, 20:39
  #2733
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Johaug säger att hon kommer att avsluta karriären i Kollen:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/therese-johaug-ar-radd-for-frida-karlsson-pa-vm-i-trondheim

Ja ja, det återstår att se...

Ju förr desto bättre. Undrar vad bortförklaringarna blir om hon åker hem utan guld därifrån? Varför hon nu skulle behöva förklara sina misslyckanden med tanke på vilken jättefavorit hon tycker Frida är, är väl ingen skam att förlora om man inte är en favorit själv till segern.
Citera
2025-02-11, 20:45
  #2734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Stor respekt för Anger som kör allt. Väldigt osvensk i sin attityd och tänkande.

Återstår att se om detta recept varit optimalt för Edvin.
Facit kommer i Trondheim.
Om inte så finns i alla fall läxa att lära inför OS nästa säsong.
Citera
2025-02-11, 20:48
  #2735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Återstår att se om detta recept varit optimalt för Edvin.
Facit kommer i Trondheim.
Om inte så finns i alla fall läxa att lära inför OS nästa säsong.
Vad som än händer så kommer han att vara bästa U23 i touren, samt bli som sämst 3:a i totalen. Troligen top3 i sprintcupen också. Så vi behöver inget facit för att klargöra att han redan är minst godkänd.
Citera
2025-02-11, 20:59
  #2736
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Hade såklart varit roligare ifall sprinten i Falun hade varit fristil - ett gott resultat för Linn Svahn i klassisk sprint kommer inte säga ”ett skit” om hennes möjligheter i VM, tyvärr.

Att KSS och JHK vinner sprintarna i Falun är ju 100% självklart!

Medhåll.

VM-sprintarna slutar med en batalj mellan JS och KSS och sedan ingenting och därefter spurtar Maja/Fähndrich om bronset. JHK tar 6e raka (eller vad är), sedan kamp mellan övriga. Jag anger ej silverpengen fast flagg för Pellegrino i sitt sista mästerskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in