Jag har ett par hundra nätter i kamintält, både inom FM och privat. Så länge skorsten och ventilation fungerar som tänkt så är det ett härligt sätt att leva friluftsliv vintertid. Jag har dock varit med om ett par tillfällen där eldningen har påverkats av yttre faktorer som vindstilla (inget drag) eller tvärtom så kraftig blåst att det blivit baksug vilket lett till kraftig rökutveckling inne i tältet. Då vill det till att någon är vaken som kan väcka de andra och utrymma tältet samt vädra detsamma. Inom FM har man alltid eldpost och att somna som eldpost anses vara ett mycket grovt fel eftersom man utsätter sina stridskamrater för livsfara ur flera synvinklar, kolmonoxidförgiftning är en av dem.
När jag har tältat privat så har det varit nedåt -20 och då har vi eldat järnet och fått upp temperaturen till runt +50 i tältet. Sedan har vi släckt kaminen och turats om att vakna varannan timme för att kolla så att allt är ok. På morgonen har ju såklart tältet kylts ut och då kravlar man till kaminen, tänder den igen och ligger kvar i sovsäcken tills temperaturen är behaglig igen

Huruvida detta är fallet här har jag ingen aning om men det känns ganska rimligt.