2025-02-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
I så fall självmord.

Nej, löjlig teori.

Rätt uppenbart att de somnat och dött av förgiftning. Med tanke på vilka de var och hur de hittades.
Citera
2025-02-15, 08:14
Medlem
Djurmos avatar
För den som vill kolla faktiska temperaturdata finns https://www.temperatur.nu/nikkaluokta_tv
Just denna station är trafikverkets, men det finns fler i närheten. Visst, en bit ifrån tältet såklart, men med kartfunktionen kan ni hitt den som är närmast.
Citera
2025-02-15, 12:04
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Nej, löjlig teori.

Rätt uppenbart att de somnat och dött av förgiftning. Med tanke på vilka de var och hur de hittades.

Sen ofta har man med sängfösarflaska som man nubbar ur.

Den är även ett sömnmedel om man blir inblåst nått dygn så dom har väl smält snö på fyllan
Citera
2025-02-15, 18:07
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammutballe
Stod att dom var ganska fjällvana. Då tänker jag att dom kan ha gjort upp en eld om dom hade varit nära att frysa ihjäl. Dock så kanske det inte fanns så många fjällbjörkar där dom var.
När man är kraftigt nedkyld och på gränsen till frostskadad så funkar inte hjärnan och kroppen som vanligt. Att börja leta efter fjällbjörk är nog inte det första man gör då.
Citera
2025-02-15, 22:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Tror du nästan har svarat på din egen fråga.
Börjar ju bli populärt med lite större isolerade tält för jakt och isfiske. Med skoter är det lätt att packa med ett sådant.
Tar detta som exempel om vilken typ av tält det skulle kunna röra sig om: https://www.ofc.nu/vinterfiske/talt/...%29/?pid=28445

Ett tätt och välisolerat tält med vedkamin eller fotogenkamin bör medföra en viss risk för kolmonoxidförgiftning.
Dessutom blåste det hårt på fjället den natten.
För ett vanligt tält så brukar det medföra ökad ventilation, men för ett sådant jakttält så finns ju risken att ventilationen packas igen med drevsnö.
Jo, men det är nog nåt åt det hållet som skett. Väldigt tragiskt.
Citera
2025-02-16, 01:02
Medlem
Någon sorts svensk/finsk Brokeback Mountain med dödlig utgång. Jävligt läskigt. Förmodligen var hela tältet fullt av vaselin och kolmonoxid. RIP.
Citera
2025-02-16, 21:37
Medlem
Kan det vara strypsex som gått överstyr? Lite Brokeback Mountain vibbar är det ju...
Citera
2025-02-17, 00:21
Avstängd
Adrenaline976s avatar
Det blev den sista färden för dessa fjällgubbar. Kan tänka mig att de somnat och syrebrist. Osannolikt att två gubbar dör pga extrema väderförhållanden.
Citera
2025-02-17, 11:30
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Nej, löjlig teori.

Håller med om att Kolmonoxid är troligt, men inte uppenbart. Däremot så har du kanske tagit del av information som gör att du har insikt i utredningen av dödsfallen.

Det jag angav var bara en spekulation eftersom jag inte har någon insikt i polisens utredning.
Citera
2025-02-17, 13:19
Medlem
Jag har ett par hundra nätter i kamintält, både inom FM och privat. Så länge skorsten och ventilation fungerar som tänkt så är det ett härligt sätt att leva friluftsliv vintertid. Jag har dock varit med om ett par tillfällen där eldningen har påverkats av yttre faktorer som vindstilla (inget drag) eller tvärtom så kraftig blåst att det blivit baksug vilket lett till kraftig rökutveckling inne i tältet. Då vill det till att någon är vaken som kan väcka de andra och utrymma tältet samt vädra detsamma. Inom FM har man alltid eldpost och att somna som eldpost anses vara ett mycket grovt fel eftersom man utsätter sina stridskamrater för livsfara ur flera synvinklar, kolmonoxidförgiftning är en av dem.
När jag har tältat privat så har det varit nedåt -20 och då har vi eldat järnet och fått upp temperaturen till runt +50 i tältet. Sedan har vi släckt kaminen och turats om att vakna varannan timme för att kolla så att allt är ok. På morgonen har ju såklart tältet kylts ut och då kravlar man till kaminen, tänder den igen och ligger kvar i sovsäcken tills temperaturen är behaglig igen
Huruvida detta är fallet här har jag ingen aning om men det känns ganska rimligt.
Citera
2025-02-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
När jag har tältat privat så har det varit nedåt -20 och då har vi eldat järnet och fått upp temperaturen till runt +50 i tältet. Sedan har vi släckt kaminen och turats om att vakna varannan timme för att kolla så att allt är ok.
OT,vad har du för tält och kamin för att få dom värdena? Refleks,glembring,ved,kaminfläkt?
Citera
2025-02-17, 20:43
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icebitte
OT,vad har du för tält och kamin för att få dom värdena? Refleks,glembring,ved,kaminfläkt?

Inga problem o komma upp i +50 grader i ett tält/kåta eller så om man öser på fast det är -35 ute.

Man kan få +100 fast det är -35 ute , goggla bastutält

Dock försvinner värmen lika fort som man släcker lyset hemma.

Mobiba har bastutält med dubbellager och med värme magasin(vatten/sten på kaminen) kan man susa som i ett hus fast det är -50 ute utan o behöva elda hela tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in