2025-02-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
OK, regionala insatsstyrkan men det måste vara den som avses då i Aftonbladets tidslinje (de som anlände 12:45 sju minuter efter första poliserna som tydligen var civilklädda).
Ja, det stämmer bra. NI utgår från Solna (om det inte ändrats) och skulle nog inte hinna på sju minuter.
Men hade det varit för sisådär 10-15 år sedan hade det nog varit NI. Den regionala är tillräckligt kompetent. Det blev en ändring när man delade in myndigheter i regioner 2015 eller när det va. Piketen blev "förstärkt regional insatsstyrka" och regionerna fick en egen "regional". Vissa län hade det innan också. Men då fanns det inte samma struktur och generell kravbild och utbildning. Det var lokala förmågor som varierade.

Men NI ska ha varit på plats i alla fall. Och enligt rapporteringen dom som gick in i huset där GM bodde. Sen säger jag inte att dom inte gick in i skolan. Men dom kom väl efter typ en timme eller något sådant. Dom har säkert inte stått och tittat på om dom kom innan skolan var 100% säkrad.
Citera
2025-02-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Hmm...

Klockan 12.33 den 4 februari inkom flera larm om en pågående skottlossning på Campus Risbergska.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/bergslagen/2025/februari/poliserna-mottes-av-ett-inferno-vid-skolskjutningen-i-orebro/

Då sköt hans säkert tidigare, kanske en minut senare innan de svarade på larmet.
Sådant brukar ju ta många sekunder innan det registreras i loggen.
Som jag skrev så var den tidslinje jag lade upp inte alls huggen i sten.

Men jag tror faktiskt att det tog litet tid för folk på plats att uppfatta vad som hände. Därför dröjde det kanske 30 sek upp mot en minut, innan någon larmade.
Citera
2025-02-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
En av kvinnornas dödskrik antar hon är skadad eller något men det fick mig att stänga av videon.. undrar vad som pågick i Rickards huvud där och då.. han njöt säkert! Fyfan vilken jäkla skräck.. fattar inte hur killen på toa kunde hålla sig så lugn. Fruktansvärt trauma!

Jag tror inte han njöt det minsta. Bara hade bristande empati. Då är det varken bu eller bä med vad andra uttrycker. Det talar hans troliga diagnoser för också. Möjligen fick skriken honom att fundera till och kanske förstå att hans handlingar orsakar enormt lidande för andra människor runt omkring. Minuterna senare hade han dessutom tagit sitt liv.
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Som jag skrev så var den tidslinje jag lade upp inte alls huggen i sten.

Men jag tror faktiskt att det tog litet tid för folk på plats att uppfatta vad som hände. Därför dröjde det kanske 30 sek upp mot en minut, innan någon larmade.

Exakt. Så jag förstår tjejerna som filmade att det kom skott från utsidan.
Det tog nog en stund innan larmet kom fram, även för toafilmerna innan han förstod och började filma..

Där har vi ett tidsspann på någon/några minuter, eller hur?

Örebro skjutningen:
https://imgur.com/a/rebro-skjutningen-AzcvAYU

EDIT:
Detta var innan ambulansen kom hit och blev beskjutna.

Det kan ju handla om minuter!!
Senast redigerad av K.Blomkvist 2025-02-11 kl. 16:37.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Idiot. Jag och en annan skribent diskuterade fall som var rasistiskt motiverade där GM tog livet av sig. Det skedde 2016. Att du fiskar upp ett fall från en annan gång i München har naturligtvis inte betydelse.
Precis. DET ÄR DÄRFÖR DU SKA GE KÄLLOR! Ingen är tanke läsare. Idiot.
Citera
2025-02-11, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pffixvontrix
Helt med på ditt spår där. Och sedan att media och andra drar nytta av detta hemska dåd är vidrigt.

Det som sosse-media håller på med nu är en dold agenda utifrån vad man vill måla upp det hela som för att klistra detta på regeringen och högervindar i samhället.
Citera
2025-02-11, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
En av kvinnornas dödskrik antar hon är skadad eller något men det fick mig att stänga av videon.. undrar vad som pågick i Rickards huvud där och då.. han njöt säkert! Fyfan vilken jäkla skräck.. fattar inte hur killen på toa kunde hålla sig så lugn. Fruktansvärt trauma!
Sjukt impad av honom. Andningen, lugnet och inte ett ljud trots att det smäller så nära att han får typ damm/tryck från väggarna eller något på sig. Står helt stilla länge med stress... Bara det är stört svårt. Och när poliserna kommer så agerar han rationell, sträcker upp händerna och gör som han blir tillsagd direkt utan att virra runt och bli emotionell. Praktexempel på hur man ska reagera och agera, även om man inte alltid kan styra det.
Citera
2025-02-11, 16:38
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Finns det alltid bara 1 motiv
när en sån här sak händer?
Kan det inte finnas flera bidragande faktorer
som tillsammans utgör motivet
så att alltihop liksom "når upp till tröskeln"
och våldsdådet sker?
Du har garanterat bättre koll än mig på sånt här
och jag frågar mest för att jag är nyfiken.

Det var förenklade exempel, ja.
Du är inte dummare än att du förstår vad jag menade som helhet med texten.

Det är ett förjävligt och grymt dåd där många dött och skadats för livet
och ännu fler efterlevande och sörjande anhöriga, vänner, arbetskamrater och samhället i stort.

Ingenting med detta är okej.
Inte heller att folk ska behöva känna rädsla.
Hela samhället påverkas naturligtvis.

Det allra bästa vore om samhället tog hand om alla sina medborgare
och att alla medborgare hjälps åt att visa respekt, tolerans och vänskap.
Och det kan man ju börja med att göra här på FB.
Och i media.
För nu menar jag alla!
Fördomar, hot, våld och kränkningar-sker åt exakt alla håll.
Det finns därför också rädslor åt exakt alla håll.
-Då får man också se till att lyssna och förstå allas olika rädslor!

Dags att ta upp det på dagordningen kanske. Utan enskild politisk bias.
Genom samarbeten helt enkelt. Där man ger sig fan på att förstå sin motsatta sida.

Det är i alla fall inte seriöst när media eller politiker eller andra individer/grupper vill plocka egna politiska poäng när man inte vet vad detta handlade om utifrån GM.
Tycker politikerna har varit hyfsat bra denna gång, faktiskt. Liksom efter Drottninggatan-dådet.
Men media bitvis.. Tv4.

Alla får helt enkelt invänta info/fakta. Se vad utredarna finner.
De kommer "läsa av" honom i den mån de finner substans.

Hoppas du nöjer dig här.
Har inte mer tid och jag är inte dummare än att jag fattar att du driver med mig. Tröttsamt.
Dessutom har mina 4 senaste inlägg i Örebros skoldådstrådar raderats vilka tog mycket tid/engagemang för mig att skriva.
Plus en liten varning på det, så jag känner mig för tillfället hyfsat "fed up"!

Au Revoir
Citera
2025-02-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Aftonbladets artikel var låst, men expressens var öppen, och ja, han hade licens..

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ensamvarg-gripen-vapen-i-beslag/

"Mannen misstänks för vapenbrott, brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor och föreberedelse till allmänfarlig ödeläggelse.

Vad han hade planerat, eller var och när det skulle ha skett, vill polisen inte kommentera.

– Vi misstänker det, men mer än så kan jag inte gå in på just nu, säger Marcus Danielsson, chef för grova brott i Västerbotten, till Aftonbladet.

Polisen misstänker dock inte att mannen har något med dådet i Örebro att göra.

Den nu anhållne mannen har vapenlicens, men också en historik av psykisk ohälsa, skriver Aftonbladet. Han ska inte ha jobbat på flera år."

Hoppas polisen kollar om det finns någon ”koppling” mellan dom alltså inte angående dådet i Örebro men om dom kanske hänger på något community på nätet för likasinnade. Bra gjort av polisen att kanske ha lyckats stoppa ännu en galning..
Citera
2025-02-11, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Sjukt impad av honom. Andningen, lugnet och inte ett ljud trots att det smäller så nära att han får typ damm/tryck från väggarna eller något på sig. Står helt stilla länge med stress... Bara det är stört svårt. Och när poliserna kommer så agerar han rationell, sträcker upp händerna och gör som han blir tillsagd direkt utan att virra runt och bli emotionell. Praktexempel på hur man ska reagera och agera, även om man inte alltid kan styra det.

Håller helt med, är också sjukt impad av honom. Såg på TikTok att han håller på med meditation och yoga samt löpning. Det kan faktiskt ha hjälpt. Starkt att han även behåller lugnet när poliserna kommer.
Citera
2025-02-11, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenisse14
Jag håller med, man ska ha rätten som anhörig att välja, och det är fruktansvärt så empatilösa människor kan vara att lägga ut en massa namn, det är ofta man ser att det går för långt.
100%

- "Omg, måååste ba veta om resten är svenskar???"
Nej, det nåste du inte. Käften.
Citera
2025-02-11, 16:44
Bannlyst
Ingen av offren jobbade ju på Soc, så vad fick Aftonbladet det spåret ifrån, och varför gick Soc i Örebro ut med att folk från dom saknades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in