2025-02-11, 14:54
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Min kompis barn går på skolan intill. Det första jag fick höra av denna ungdom plus klasskompisar var att ”någon sköt på skolgården med automatvapen”.
De hade sprungit för livet. Eller så uppfattades det bara så för att skolorna låg så tätt. Men det är mkt motstridiga uppgifter… det har väl bekräftats nu att han först gick och bytte om och sedan öppnade eld inne på Risbergska?

Skulle tro att han gick in på skolan och bytte om, tog fram vapnen och sedan gick till attack mot restuarangen där folket flydde ut och han följde efter en kort bit och sköt utomhus innan han vände in på skolan igen.
Citera
2025-02-11, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en_liten_ren
Att myndigheter bör lära sig hur personer med autism fungerar kan förhindra många tragedier. Alla som vet nånting om autism förstår att man inte ska sätta de personerna i en situation de inte ser någon utväg ur. De tragedierna kan se ut på olika sätt men man kan minska risken.

Citat:
Ursprungligen postat av Farliga-Faran
Absolut ingenting av det skrev han.

Vi diskuterar ett massmord. Och personen säger att autister är i riskzonen för att begå massmord. Jag säger, nej så är det naturligtvis inte.
Citera
2025-02-11, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Det är meningslöst att spekulera. Vi kommer inte att får reda på vad dådet handlade om förrän polisen är klar med sin utredning. Vi bör glömma detta tills vidare. Det kan ta ca 1 år för polisen att bli klara.
Spekulerar gör folk när de inte får svar, som nu när de lägger en våt filt över det hela o förväntar sig att folk bara ska acceptera att detta kommer ta ett år innan vi får svar. Det är ju sånt som späder på konspirationsteorier.
Citera
2025-02-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberSilvia
Bra jobbat, TV4! Inte helt otippad konsekvens, kanske.

(SVD)

För den som undrar vad det gäller, slänger jag upp filen igen. Många hör "Jag kan (ju) inte jobba! Vafan!" Men vem vet, och vi vet ju inte ens om det var han som skrek. Suck, så jäkla oansvarigt.

https://whyp.it/tracks/256391/europe-jobba?token=rGpZV

Är man fortfarande lika säkra från tv4 att det är vad han faktiskt säger? Jag kan inte höra alls vad som sägs med någon säkerhet iaf.

Känns isåfall som att både aftonbladet och tv4 gjort bort sig ordentligt.

Är det så svårt att från stora mediehus att vara lite kalla? Var han en rasist som drömt om att mörda invandrare lär det finnas digitala spår som pekar på det.

Känns ju inte helt otroligt att han var rasist men är man en av landets största nyhetsförmedlare så har man ett stort ansvar för vad man publicerar.
Citera
2025-02-11, 14:58
Medlem
TjockisHaralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraboxen
Du menar alltså att autistiska personer är massmördare. Intressant teori. Så vi riskerar tusentals döda varje år framåt sett då?
Intrassant artikel dock:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/08/autismpektrumtillstand-vanligt-hos-massmordare/
Citera
2025-02-11, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vi kommer få svar på det mesta inom en månad men den SLUTGILTIGA rapporten kan ta ett år.
Varför släpper de inte namnen på alla offer, endast 6 av 10 har de gått ut med namn på
Citera
2025-02-11, 15:01
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Jag skriver hur mycket jag vill. Du kastar bara ur dig trams utan substans. Det första attentatet i Tyskland SKÖTS GM AV POLIS. Han tog inte livet av sig. Din pajas-
Idiot. Jag och en annan skribent diskuterade fall som var rasistiskt motiverade där GM tog livet av sig. Det skedde 2016. Att du fiskar upp ett fall från en annan gång i München har naturligtvis inte betydelse.
Citera
2025-02-11, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Polisen sa senast igår att de inte hittat nåt som tyder på ett ideologiskt motiverat brott och att den starkaste koppling de har i fallet är att GM varit inskriven på skolan flera gånger. Det lutar åt att det var en traditionell skolskjutning där bevekelsegrunderna brukar vara psykisk ohälsa, utanförskap och/eller hämnd.
Som jag ser det är det de rimligaste motiven, åtminstone tills mer information kommer oss tillhanda. Tror också att det kan ta lång tid innan vi får det.
Vi kommer nog tyvärr inte att bli så mycket klokare efter ett år heller, eftersom ingen vet vad som rörde sig i huvvet på GM för en vecka sedan.

Visst vi kanske vet mer hur han har surfat och sådana saker men någor motiv, i djupare mening, är nog svårt att få fram eftersom GM är död.
Citera
2025-02-11, 15:02
Medlem
TjockisHaralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spartacusnch
Varför släpper de inte namnen på alla offer, endast 6 av 10 har de gått ut med namn på

Alla 10 här: https://www.flashback.org/t3656665
Citera
2025-02-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Polisen sa senast igår att de inte hittat nåt som tyder på ett ideologiskt motiverat brott och att den starkaste koppling de har i fallet är att GM varit inskriven på skolan flera gånger. Det lutar åt att det var en traditionell skolskjutning där bevekelsegrunderna brukar vara psykisk ohälsa, utanförskap och/eller hämnd.
Som jag ser det är det de rimligaste motiven, åtminstone tills mer information kommer oss tillhanda. Tror också att det kan ta lång tid innan vi får det.

Låter väl ganska rimligt att det är så. Samt att det är mycket möjligt han fått krav på sig att läsa där på komvux, och därigenom ”hämnas” på skolan som dessutom inte gav honom godkänt sist han va där.
Såklart inte en tillfällighet han valde just den där han gått och som han känner till väl.
Citera
2025-02-11, 15:04
Medlem
Farliga-Farans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjockisHarald
Intrassant artikel dock:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/08/autismpektrumtillstand-vanligt-hos-massmordare/

Det är rätt givet att det är större risk med autistiska personer. Sen är de inte aggressiva per någon form av automatik men givetvis utgör personer med extrem intressefixering, social inkompetens och bristande empati en större risk.
Citera
2025-02-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spartacusnch

Dom anhöriga vill inte läste jag på SVT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in