2025-02-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
10.34 går de in och visiterar honom. Detta är definitivt NI, syns på utrustningen.
Nej, Jag tror och är ganska säker på att det är den "regional insatsstyrkan - Region bergslagen" som går in i skolan. Det är i alla fall deras chef som svarat på frågor om insatsstyrkans insats och säger att dom (den regionala) gick in efter ca tio minuter. Sen vet jag inte om NI går in senare tillsammans eller avlöser. Eller om dom "bara" går in i GM´s bostad.
Citera
2025-02-11, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvazi
Precis kollat klart fullständiga videon av killen som filmade sig själv i en låst toalett. Man kan höra kvinnor skrik i videon, så jävla hemsk. Varje person som har empati för GM borde se den här videon.

https://www.youtube.com/watch?v=Tl8sAzhGqoE
Ja den är ruggig. Särskilt ljudet alldeles efter det som TV4 försökt tolka till ”Ni ska bort från…”
Då kommer ett skott och man hör ett långt stön. Sen ett andra skott och efter det hör man en röst kvida flera gånger. Det är en mörk röst som låter äldre och jag tänker att det kan vara matteläraren.
Citera
2025-02-11, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Bra att tidningarna åtmonstone har den respekten. Med tanke på hur empatilösa media kan vara och hur fult sociala medier och Flashback nu beter sig hade inte jag heller önskat att mina anhörigas namn publicerades mitt i sorgens hetta.

Jag håller med, man ska ha rätten som anhörig att välja, och det är fruktansvärt så empatilösa människor kan vara att lägga ut en massa namn, det är ofta man ser att det går för långt.
Citera
2025-02-11, 16:15
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja precis.

12:32:00 är nog en alltför sen tid för de första skotten. Absolut.

Möjligen vore 12:30:30 - 12:31:00 kanske mer realistiskt.

Den tanken köper jag.

Killen på toan hörde nog skott och skrik, kanske ambulansen på utsidan, då började han filma när han förstod att något är på gång.

Ska se om kan fråga honom på Tuben. Han har svarat många där.

Där är redan 12 633 visningar så jag hoppas att han svarar NÄR han började filma.
Senast redigerad av K.Blomkvist 2025-02-11 kl. 16:17. Anledning: Stvafel
Citera
2025-02-11, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Nej, Jag tror och är ganska säker på att det är den "regional insatsstyrkan - Region bergslagen" som går in i skolan. Det är i alla fall deras chef som svarat på frågor om insatsstyrkans insats och säger att dom (den regionala) gick in efter ca tio minuter. Sen vet jag inte om NI går in senare tillsammans eller avlöser. Eller om dom "bara" går in i GM´s bostad.
OK, regionala insatsstyrkan men det måste vara den som avses då i Aftonbladets tidslinje (de som anlände 12:45 sju minuter efter första poliserna som tydligen var civilklädda).
Citera
2025-02-11, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Den tanken köper jag.

Killen på toan hörde nog skott och skrik, kanske ambulansen på utsidan, då började han filma när han förstod att något är på gång.

Ska se om kan fråga honom på Tuben. Han har svarat många där.

Där är redan 12 633 visningar så jag hoppas att hans svarar NÄR han började filma.
Det har förekommit uppgifter i media att tidsstämpeln för videons start är 12:32:30, ungefär.

Tyvärr hittar jag inte artikeln igen.
Citera
2025-02-11, 16:17
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Håller med.

Ett tankeexperiment. Hur måste ration mellan svenskar och invandraroffer se ut för att misstankar om ett rasistdåd ska väckas?

Nu verkar 2 svenskar dött och 8 invandrare

Om det varit 4 svenskar och 6 invandrare, hade Ulf Kristersson fortfarande spekulerat som han gör?

Om det varit 50/50?

Jag är övertygad om att även om 2 av 10 varit invandrare så hade media använt en invandrare som frontfigur och hintat om ett sådant motiv.

Det är lättare att smälta narrativet en galning som en dag säger: "Jag hatar invandrare, nu ska jag panga dom"

Än en autistisk enstöring som tar ut sin hämnd på samhället för att han inte fått bidrag. Det är svårare att göra politik av det och det är svårare att ens förstå en person som RA som verkar levt som ett spöke.

Människor kan relatera till att känna hat, de kan inte relatera till att inte ha gått utanför dörren på 15 år, aldrig haft en partner, aldrig haft vänner, inte haft sociala medier, aldrig haft ett jobb, aldrig blivit godkänd i skolan. Det är lättare för folk att onyanserat tänka: "Okej, han hatade invandrare, därför sköt han invandrare".

Det här är bland det klokaste jag har läst i tråden!

Det märks dessutom så tydligt vilka som har någon som helst form av erfarenhet av personer med autism.
Personer med autism lever ofta väldigt fyrkantig för att må bra och fungera, när någonting förändras så kan det leda till utbrott och våld.
Att bli av med sin enda inkomst är en gigantisk rubbning av fyrkanten.

Jag har lång erfarenhet av autism.
En autistisk person bröt en gång armen på en medboende, gav en annan hjärnskakning och slet sönder kläderna på en i personalen.
Varför?
Glaset hade dukats fram på fel sida om tallriken vid middagen.
Citera
2025-02-11, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjockisHarald
Intrassant artikel dock:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/08/autismpektrumtillstand-vanligt-hos-massmordare/

Allt verkar handla om att fånga upp och ge stöd åt de här individerna tidigt. Då verkar det enkelt att kunna bryta en negativ fixering och styra om till något positivt istället.

"Extrem intressefixering är ett vanligt kardinalsymtom vid Aspergers syndrom. Klinisk erfarenhet visar att det är möjligt att kanalisera om intressen för våld, sprängämnen och vapen till ofarligare intressen som exempelvis flugfiske, porslinssamlande eller operasångare."
Citera
2025-02-11, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
Tack! En givande kommentar tillskillnad från majoriteten.

Till övriga: det finns inget som tyder på att han var rasist. Han åkte utomlands med dina föräldrar ofta och inga vittnesmål om att han ska ha yttrat rasistiska åsikter. Har ni fått slut på riktiga fall av rasism så ni måste tillskriva allt det?

Och nek det är inte ett terrordåd om inte tanken var att sätta skräck i samhället och påverka hur framtiden blir. Det handlar om syftet med dådet.
Detta verkar varit en ensam galning som inte fubgerat i samhället och inte fått rätt stöd. Soc trodde säkerligen pressen på honom var nyttig för "alla mår bra av ett sammanhang ". Men det verkar varit dömt att misslyckats i detta fall.
Att han valde just den skolan var väl helt enkelt för att han gått där. Typisk autism dör man drar sic till det man känner igen. Att flytta hem vid den pksern skulle få de flesta att överväga att ta sitt liv, iaf när det inte finns någon utsikt flr förändring

Självklart ligger skulden helt på honom. Men för övriga skull hade jag önskat att man hade agerat annorlunda så detta aldrig skulle skett. Nu finns många trasiga familjer kvar i sorg. Men samtidigt sitter folk och använder detta för att elda på uppdelningen av vi och dem. Att påstå att det finns ett rasistiskt motiv bara för att det får en själv att se bättre ut. Och konspirationsteoretiker som kommer med all världens strunt på topp av det.

Om motivet var att sabotera Sveriges samhälle och mer konkret Örebro vuxenutbildning skulle det kunna vara terror.
Det behöver inte vara riktat mot kungen och militärledningen.
Attentat för att stoppa samhället från att genomföra någonting som beslutats i demokratiska organ tex utbildning.
Citera
2025-02-11, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja den är ruggig. Särskilt ljudet alldeles efter det som TV4 försökt tolka till ”Ni ska bort från…”
Då kommer ett skott och man hör ett långt stön. Sen ett andra skott och efter det hör man en röst kvida flera gånger. Det är en mörk röst som låter äldre och jag tänker att det kan vara matteläraren.

En av kvinnornas dödskrik antar hon är skadad eller något men det fick mig att stänga av videon.. undrar vad som pågick i Rickards huvud där och då.. han njöt säkert! Fyfan vilken jäkla skräck.. fattar inte hur killen på toa kunde hålla sig så lugn. Fruktansvärt trauma!
Citera
2025-02-11, 16:23
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det har förekommit uppgifter i media att tidsstämpeln för videons start är 12:32:30, ungefär.

Tyvärr hittar jag inte artikeln igen.

Hmm...

Klockan 12.33 den 4 februari inkom flera larm om en pågående skottlossning på Campus Risbergska.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/bergslagen/2025/februari/poliserna-mottes-av-ett-inferno-vid-skolskjutningen-i-orebro/

Då sköt hans säkert tidigare, kanske en minut tidigare innan de svarade på larmet.
Sådant brukar ju ta många sekunder innan det registreras i loggen.
Senast redigerad av K.Blomkvist 2025-02-11 kl. 16:25.
Citera
2025-02-11, 16:26
Medlem
Retar mig på att man använder antal offer med utländsk bakgrund som bevis för rasistiskt motiv. Majoriteten av de som studerar på Komvux idag (särskilt de som är på plats och studerar) har utländsk bakgrund. Så ser det liksom ut i hela Sverige nuförtiden. Om han inte hade så mkt sociala kontakter var skolan en av få sådana om han nu ens tog sig dit någon gång, men ändå. Fk och Soc är svåra att komma åt, skolor är däremot otroligt sårbara och utsatta när det väl kommer till kritan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in