2025-02-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en_liten_ren
Att myndigheter bör lära sig hur personer med autism fungerar kan förhindra många tragedier. Alla som vet nånting om autism förstår att man inte ska sätta de personerna i en situation de inte ser någon utväg ur. De tragedierna kan se ut på olika sätt men man kan minska risken.

Du menar alltså att autistiska personer är massmördare. Intressant teori. Så vi riskerar tusentals döda varje år framåt sett då?
Citera
2025-02-11, 14:38
Medlem
Det är meningslöst att spekulera. Vi kommer inte att får reda på vad dådet handlade om förrän polisen är klar med sin utredning. Vi bör glömma detta tills vidare. Det kan ta ca 1 år för polisen att bli klara.
Citera
2025-02-11, 14:45
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Minst 90% skulle jag tippa på.
Det skulle innebära att svenskar är statistiskt överrepresenterade bland offren!
Citera
2025-02-11, 14:46
Medlem
Oklart varför de vill spendera ett år och stora resurser på detta. Det är precis så enkelt som det verkar. En person som troligen haft vissa sociala svårigheter hamnar ensam och arbetslös vid 35 års ålder. Trots att han har råd att resa till dyra destinationer och både mentalt och ekonomiskt kan skaffa flera vapenlicenser, tar han genast till vapen när han får beskedet att han inte längre kommer få arbetslöshetsersättning. Han går till en vuxenskola för invandrare – eftersom det är "de" som tar de pengar som borde gå till svenskar som honom.

Enkelt. Lägg inte mer tid och resurser på detta fall. Använd dem istället till att lösa de verkliga problemen.
Citera
2025-02-11, 14:48
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Det är meningslöst att spekulera. Vi kommer inte att får reda på vad dådet handlade om förrän polisen är klar med sin utredning. Vi bör glömma detta tills vidare. Det kan ta ca 1 år för polisen att bli klara.

Vi kommer få svar på det mesta inom en månad men den SLUTGILTIGA rapporten kan ta ett år.
Citera
2025-02-11, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej. Sociala medier är som hörs på namnet sociala, och RA var helt isolerad utan vänner. Det är nog inte så tilltalande att ha ett Facebook-konto med en vänlista på 3 personer som är morsan, farsan och syrran.

Givet hans exceptionella inåtvändhet är det nog heller inte så troligt att han har lämnat något manifest.
Om man är så totalt ointresserad av andra människor som han var, varför skulle man bry sig så mycket om vad de tycker och tror att man anstränger sig för att skapa förståelse? Han var totalt uppslukad av nihilism. Handlingen i sig fick tala för honom: Fuck människor, fuck världen, hejdå.

Ta t ex Stephen Paddock som mördade 58 från ett hotellfönster i Vegas genom att skjuta tusentals skott med 23 vapen han hade släpat upp till hotellrummet. Han lämnade heller inget manifest. Han valde inga särskilda offer, han sköt urskillningslöst mot en folksamling flera hundra meter bort. Och då säger folk "Men åh! Nu får vi aldrig veta motivet! Vad var meeeeeeeningen? Vad var motiiiiiiiivet?"

Vaffö? Vaffödå? Vaffödådå? Som rumpnissar. Helt blinda för att handlingen i sig ÄR motivet. Han ville döda så många som möjligt -- FÖR att han ville döda så många som möjligt. Precis som Peter Madsen ville styckmörda Kim Wall FÖR att han ville styckmörda. "Men vad var motiiiiivet? Svartsjuka? Pengar? Vaffö? Vaffödådå?" Nej motivet till mordet var att mörda. Ingenting underliggande, bakomliggande.

Och det kan mycket väl bli likadant här. Att RA:s enda mål med att skjuta en massa folk, var att skjuta en massa folk.

Ja, han kan ju gått under nått annat namn, haft privata konton på sociala medier. Men som du skriver så verkar han va av den typen att han var totalt ointresserad av andra människor över lag.
Citera
2025-02-11, 14:50
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Polisen sa senast igår att de inte hittat nåt som tyder på ett ideologiskt motiverat brott och att den starkaste koppling de har i fallet är att GM varit inskriven på skolan flera gånger. Det lutar åt att det var en traditionell skolskjutning där bevekelsegrunderna brukar vara psykisk ohälsa, utanförskap och/eller hämnd.
Som jag ser det är det de rimligaste motiven, åtminstone tills mer information kommer oss tillhanda. Tror också att det kan ta lång tid innan vi får det.
Citera
2025-02-11, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
För det första skriver jag inte till dig eftersom du är en ologisk pajas, för det andra gör jag vad fan jag vill. Om du inte klarar av att googla på de exempel jag lyfter kan du be din ledsagare om hjälp.
Var vänlig och skriv inte till mig igen.
Jag skriver hur mycket jag vill. Du kastar bara ur dig trams utan substans. Det första attentatet i Tyskland SKÖTS GM AV POLIS. Han tog inte livet av sig. Din pajas-
Citera
2025-02-11, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraboxen
Du menar alltså att autistiska personer är massmördare. Intressant teori. Så vi riskerar tusentals döda varje år framåt sett då?
Nej ibland blir det "bara" självmord eller andra tråkigheter, och eftersom jag själv har autism så har jag ett innifrån perspektiv, men eftersom du är så säker på att du vet bäst så lämnar jag den här situationen innan jag drunknar i stresshormoner.
Citera
2025-02-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Garanterat är det den skottsekvensen som får honom att stänga in sig på toaletten och först efter det börjar han filma.

Min kompis barn går på skolan intill. Det första jag fick höra av denna ungdom plus klasskompisar var att ”någon sköt på skolgården med automatvapen”.
De hade sprungit för livet. Eller så uppfattades det bara så för att skolorna låg så tätt. Men det är mkt motstridiga uppgifter… det har väl bekräftats nu att han först gick och bytte om och sedan öppnade eld inne på Risbergska?
Citera
Medlem
Sjukt att ta ut sin ilska på oskyldiga.
Helt meningslöst
Citera
Medlem
Farliga-Farans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraboxen

Absolut ingenting av det skrev han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in