2025-02-11, 13:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopl
Det kan ha uppstått en dödsfälla, ja. De hade att välja på att stanna kvar och försöka klara upp situationen där inne eller gå ut helt och hållet med vetskapen att då skulle de vara helt chanslösa? Medan de kämpade på där inne kom då kanske den dödliga förgiftningen smygande.

Man dör i regel inte av gasförgiftning när det är storm ute. Det går inte att få tältet 100% tätt så att det inte blåser igenom det i stormen.
Citera
2025-02-11, 13:50
Medlem
Sedan länge har det funnits GPS:er med satelitnödanrop som gör att man kan anropa SOS och få hjälp skickat till sig. Det är en billig försäkring och kostar nån till några tusen i inköp och sen får man ha ett abonnemang under tiden man har behov av det. Fjällvandring är väldigt riskfyllt och det är livet som står som insats många gånger. Nu är jag inte insatt i vad dödsorsaken var men om inte båda dog samtidigt så hade en sådan lösning kanske kunnat förhindra dödsfall. I vissa situationer kan ju inte hjälp komma tillräckligt fort ändå men det ökar iaf chansen för överlevnad.
Citera
2025-02-11, 13:55
Medlem
Citat:
Gul varning
Vind i kombination med snöfall på kalfjället

Från måndag eftermiddag tidvis hård västlig vind och snöbyar. Bland annat risk för nedsatt sikt.

Område
Norra Lapplandsfjällen

Hur kan det påverka mig?
- Ställ in fjällturen om du inte är ordentligt fjällvan.
- Det är svårt att orientera sig på grund av nedsatt sikt.
- Det kan vara svårt att resa och förankra tält.
- Det finns risk för förfrysning.

Vad händer
Måndag eftermiddag tilltar en västlig vind och blir hård eller mycket hård runt 15-20 m/s, på högsta topparna upp till storm 25-30 m/s. Tidvis även en del snöbyar, med tyngdpunkt i nordvästra delarna. Under tisdagsdygnet kan även inslag av regn förekomma. Natt mot onsdag väntas vind och nederbörd avta.

Var uppmärksam på hur vädret utvecklar sig och undvik väderkänsliga platser.

När
Mån 10 februari 15:00 - Idag 11 februari 23:00
Rätt jävla blåsigt igår alltså.
Citera
2025-02-11, 14:36
Medlem
bogerts avatar
Brokeback mountain radarn går på högvarv.

Två män ensamma i ett tält på fjället? Vad skulle dom dit å göra?

Man bara undrar vilken position dom hittades i.
Citera
2025-02-11, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogert

Att vuxna män åker på fjällturer til Keb i februari tilsammans är vanligare än att de är där ensamma eller med frugan. I februari finns det inga alternativ till tält. Âr det föresten inte 18-års gräns på FB?

Apropoå kolmnoxidförgiftning så går det fort. Skulle värma ett stort tipi-tält och tänkte att den stora volymen skulle tillåta att gasen stod på någon minut men det og inte lång tid för jag kände trötthet komma smygande och stängde naturøigtvis lågan.
Citera
2025-02-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man dör i regel inte av gasförgiftning när det är storm ute. Det går inte att få tältet 100% tätt så att det inte blåser igenom det i stormen.

Luftkanaler kan ha blivit fulla av snö och det behöver inte vara 100% tätt för att du skal somna in i kolmonoxidförgiftning (inte gasförgiftning).

Btw, för att kvalificera som äkta "besserwisser" måste du nog gissa mindre och läsa upp dig lite mer innan du svarar...=)
Citera
2025-02-11, 14:57
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Dum fråga men kan man frysa ihjäl i sömnen om temperaturen dippar?
Vi tältade en gång neråt -10 men frös i sovsäcken och somnade inte, nära döden?

Man vaknar normalt när kroppstemperaturen går ner, om man inte är utslagen av annat.
Sen kan man hålla sig vid liv genom att röra sig hela natten och sen köra rak linje mot civilisation när dagen bryter.
Man har skalkläder / annorak till hjälp som blockerar vind och snö går gräva ner sig i tämligen lätt.
Sen med satelittelefon som flesta har så kan man slå larm i god tid.

Trasigt tält tror jag inte på då hade man inte hittat personerna "i tältet" utan i provisoriska bivvy i anslutning.
Som beskrvningen låter här är bara kolmonoxid enda förklaringen.

Även fast man vet att man inte ska elda i tält utan ventilation så är det förvånansvärt lätt att missbedöma. Man kokar konstant för att smälta vatten och den lilla värme som finns i tältet vill man ha kvar så ingen vill öppna upp när man borde. Lägg på trötthet från en hel dag av åkning, en kompis som somnat och den andra kämpar mot tröttheten i väntan på att vattnen ska koka... ja, livsfarligt.

Koldioxidlarm behöver läggas in som standardutrusning på sidan av satelit.
Citera
2025-02-11, 15:01
Medlem
Det handlar nog om förgiftning som kanske orsakats pga fel bränsle,dålig ventilation eller att ventilationen på något sätt ändrades under natten av yttre omständigheter(vind/snö).
Fjällvana norrlänningar ute på jakttur brukar veta vad de sysslar med men gränsen är hårfin när det kommer till osynlig fara som förgiftning.
Hade det varit vädret som orsakade problem hade de kunnat ringa fjällräddningen då täckningen är god där de befann sig,nu vet jag inte vem den andra mannen var men åtminstone tv4-journalisten är född och var boende i Gällivare och då har jag svårt att tänka mig att man har något annat än telias nät.
Citera
2025-02-11, 15:06
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogert

Av säkerhet är det bättre vara två än en, dessutom roligare.
Flesta fruar gillar gå på shoppingcenter och har en tiondel av steglängden när de ska göra nått de inte är drivna till, därför man väljer andra som gillar vandringen på sin resa och det är oftast män. Sen kan jag säga att det räcker det med 1 dag i fjällen för att önska man har separata tält, så ja upplägget i BB filmen är väll hollywood i ett nötskal, mycket fantasi men total nonsens i verkligheten.
Bättre med stugor om man ska ha romantik i fjällen och då bjuder man in sin fru som ändå inte gillar gå mer än en kortare sväng i dagsljus
Senast redigerad av frdk 2025-02-11 kl. 15:08.
Citera
2025-02-11, 15:11
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Det handlar nog om förgiftning som kanske orsakats pga fel bränsle,dålig ventilation eller att ventilationen på något sätt ändrades under natten av yttre omständigheter(vind/snö).
Fjällvana norrlänningar ute på jakttur brukar veta vad de sysslar med men gränsen är hårfin när det kommer till osynlig fara som förgiftning.
Hade det varit vädret som orsakade problem hade de kunnat ringa fjällräddningen då täckningen är god där de befann sig,nu vet jag inte vem den andra mannen var men åtminstone tv4-journalisten är född och var boende i Gällivare och då har jag svårt att tänka mig att man har något annat än telias nät.

flesta har nödtelefon via satelit, även moderna telefoner stödjer det numera.
Det här verkar ha hänt från tomma blå och då är det bara kolmonoxid som kan vara
Citera
2025-02-11, 15:13
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil

Fjällvana norrlänningar ute på jakttur brukar veta vad de sysslar med

Ripjakt är det enda aktuella i området.. det sker i september
Citera
2025-02-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Ripjakt är det enda aktuella i området.. det sker i september

Läste i media att de var ute på en jakttur.

Citat:

Jakt i fjällen

Är du jägare i norra Sverige? Då kan du köpa jakttillstånd för småvilt.
Småviltsjakt 2024-2025
Jakttider

25 augusti–15 september 2024: Jakt endast tillåten för fast boende i Sverige

16 september 2024–15 mars 2025: Jakt tillåten för alla med jakttillstånd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här