Citat:
Ursprungligen postat av
CyberIngmar
Han borde aldrig ha fått rätt att äga lagliga vapen om han lider av sådan psykisk ohälsa. Vi bör återinföra möjligheten till omyndigförklaring och tvångsvård för personer som uppvisar tecken på allvarliga psykiska störningar men vägrar att söka vård. Det borde vara möjligt för familjemedlemmar att tvinga en person till vård i sådana fall.
Socialtjänsten arbetar enligt de regler och riktlinjer som finns. Om han har ansökt om sjukersättning har det sannolikt framkommit andra psykiatriska diagnoser som kan ha lett till att han fråntogs rätten att inneha vapen. Som tidigare nämnts, är det viktigt att vi återinför möjligheten till omyndigförklaring.
Vi har faktiskt omyndigförklaring, kallas förvaltare. Då bestämmer din förvaltare över dig för ditt bästa. Största skillnaden mot omyndgförklaring är att du får rösta. Tvångsvård finns också. Man brukar droga ned folk och sedan får de sitta i sin egen lägenhet och ruttna.
Jag tror inte man blir av med vapenlicens för att man får pension. De tänker inte på sådana saker. De har aldrig frågat mig om jag har körkort eller vapenlicens. Hade jag haft det hade ingen brytt sig. Det kör omkring massa folk i trafiken med diagnos autism.
Det är läkaren som skriver ett intyg för pension, och det berättar varför man inte kan jobba, berättar inget om vad man kan och inte kan i andra avseenden.
Psyk vill ju avvisa folk, då kan de ju inte plötsligt göra motsatsen. De ska ju avveckla sig själva och vårdcentralen ska ta hand om deras jobb. Risken är ju att man fångar upp folk som bara skulle ta livet av sig själva, du kan tänka dig vad dyrt det skulle vara att rädda dem, det har vi inte råd med.