2025-02-11, 11:41
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Precis det jag misstänkte. Syrsor till svar.

De flesta av oss är inte intresserade av whataboutism.

Men svaret är: det beror på motivet som personen som begick dådet hade.
Citera
2025-02-11, 11:44
Medlem
Kan inte undgå tanken om staten bedrivit en politik och hjälpt istället för stjälpt dessa instabila människor med matchande insatser till deras arbetsförmåga på trygga platser, istället för att utmarginslisera de på livets brant, hade Örebro och Sverige sett väldigt annorlunda ut idag.
Citera
2025-02-11, 11:48
Medlem
BombaySaphires avatar
Svt play nu live. Minnesceremoni för de som är intresserade av det…
Citera
2025-02-11, 11:48
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
De flesta av oss är inte intresserade av whataboutism.

Men svaret är: det beror på motivet som personen som begick dådet hade.
Drivkraften .. Rickard hade inga mål i livet.. ville sannolikt bara dö och ta med sig några.
Mycket tråkigt.
Citera
2025-02-11, 11:49
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Får invandrare dessutom hjälp av AB så får de ut sin agenda.
Sprängningar och skjutningar har inte enbart drabbat invandrare det har slagit mot alla människor men faktum kvarstår att svenskar inte har varit GM till sprängningar och skjutningar det har tyvärr barn till invandrade gjort sig skyldig till!
Så är det, men det tror jag inte tröstar de oskyldiga invandrare som drabbats av våldet. Precis som att det inte tröstar familjerna till de två svenskar som strök med, även om mördaren i Örebro inte var en invandrare.
Citera
2025-02-11, 11:50
Medlem
bomhulls avatar
Jag tror att hans föräldrar och familj gjorde det dom kunde för att hjäpa rickard. Tänk alla fina resor,bil,sommarstuga osv det är inte alla som har den lyxen.
Jävla socialtjänst som ville tvinga honom till jobb när han var så pass sjuk.
Inte bra att släppa in mer bidragstagare när det redan finns tillräckligt med folk som behöver hjälp och stöd . Lägg på en växande kriminalitet och annan skit😐Sverige har blivit ett farligt land
Citera
2025-02-11, 11:51
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Drivkraften .. Rickard hade inga mål i livet.. ville sannolikt bara dö och ta med sig några.
Mycket tråkigt.

Ur ett psykologiskt perspektiv så undrar jag inte om många av dessa fall inte handlar om att sätta sig i en situation där man inte har ett annat val än att begå självmord. Att göra något så hemskt och avskyvärt att man inte har en annan väg ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Det är inte jättekonstigt att man som invandrare kan bli mer rädd av det värsta massmordet i Sveriges historia eftersom det primärt var invandrare som blev beskjutna, alldeles oavsett om dådet var rasistiskt motiverat eller ej.
Beträffande sprängningar och skjutningar de senaste åren är invandrare också en särskilt drabbad grupp.

Jag säger inte att det är konstigt att dom är rädda, jag säger att det inte BARA är dom som är rädda som Aftonbladet får det vinklat till. En masskjutning på en skola är riktat till skolan där det går både svenskar och invandrare oavsett vilket motiv som ligger bakom.
Och alla som går skola eller har anhöriga som går skola känner oro.
Sen att de skjuter och spränger så ja, deras måltavlor är oftast invandrare men görs på publika ställen/flerfamiljshus/tar fel måltavla och även där skapar en rädsla hos ALLA och inte bara invandrare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Kan inte undgå tanken om staten bedrivit en politik och hjälpt istället för stjälpt dessa instabila människor med matchande insatser till deras arbetsförmåga på trygga platser, istället för att utmarginslisera de på livets brant, hade Örebro och Sverige sett väldigt annorlunda ut idag.

Det är så intressant att ni alltid börjar lägga tyngd på att det är så synd om dessa personer när det är vita svenskar… men direkt det är invandrare är det äckliga bidragande parasiter även om dom försöker ta sig in på arbetsamarknaden! Detta monster hade säkert fått sina chanser men INGENTING hade garanterat att han inte hade gjort det även om han hade varit miljonär. Kanske var något helt annat som drev honom till det han gjorde.. skylla på samhället och alla andra i detta fall känns bara jävligt sjukt! Han valde ta med sig helt oskyldiga människor kvinnor och mammor.. fruktansvärt ni sitter och försvarar detta!
Citera
2025-02-11, 11:54
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Ur ett psykologiskt perspektiv så undrar jag inte om många av dessa fall inte handlar om att sätta sig i en situation där man inte har ett annat val än att begå självmord. Att göra något så hemskt och avskyvärt att man inte har en annan väg ut.
Rickard / Jonas Simón visste att han inte var värdig något.. helt tom på insidan.
Citera
2025-02-11, 11:56
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkraka887
Jag säger inte att det är konstigt att dom är rädda, jag säger att det inte BARA är dom som är rädda som Aftonbladet får det vinklat till. En masskjutning på en skola är riktat till skolan där det går både svenskar och invandrare oavsett vilket motiv som ligger bakom.
Och alla som går skola eller har anhöriga som går skola känner oro.
Sen att de skjuter och spränger så ja, deras måltavlor är oftast invandrare men görs på publika ställen/flerfamiljshus/tar fel måltavla och även där skapar en rädsla hos ALLA och inte bara invandrare.
Självklart blir alla rädda. Sen är det inte konstigt att invandrare blir särskilt rädda efter att vara en targetgrupp för Sveriges största massmord genom tiderna.
Citera
2025-02-11, 11:57
Medlem
Bra analys om motivbild i Dagens eko, SR idag: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/darfor-drojer-svaren-om-motivet-bakom-massmordet-i-orebro

Noterar att de flesta i Örebro enligt inslaget tror på ett rasistiskt terrorattentat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in