2025-02-11, 08:32
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Två män har hittats avlidna i ett tält söder om Kebnekaise fjällstation. Männen anmäldes saknade under måndagskvällen.

Männen hade inte kommit hem som planerat under måndagen och polisen kopplades in..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...t-i-kebnekaise

Frusit ihjäl eller?
Citera
2025-02-11, 08:35
Spontant tänkte jag på någon hälsovådlig värmekälla, men de kan ju ha frusit ihjäl också.
Citera
2025-02-11, 08:40
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopl
Spontant tänkte jag på någon hälsovådlig värmekälla, men de kan ju ha frusit ihjäl också.
Fast det har inte varit så kallt senaste veckan i Norrbotten, kanske lokalt iofs.
Skulle tro att killar som är på fjälltur har hyfsad utrustning också, jag tror på något annat än köldskador/död.
Citera
2025-02-11, 08:42
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopl

Undrar vad Söder om fjällstationen betyder, närmare Tarfala eller Kaskasvagge, eller snarare sydväst upp mot själva Kebnekaise.

Det har väl varit lite vädervarningar men för att de ska kunnat frysa ihjäl borde tältet blåst sönder. Så koloxidförgiftning känns väl hyfsat sannolikt.
Citera
2025-02-11, 08:45
Medlem
maxatdunders avatar
Sedan måndagseftermiddag har det varit varning för extremt väder i området. 20-25 m/s med byvindar upp till 35. Gäller Kebnekaise fjällstation.
Senast redigerad av maxatdunder 2025-02-11 kl. 08:49.
Citera
2025-02-11, 09:00
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...t-i-kebnekaise

Frusit ihjäl eller?
Brokeback Mountain 2

Det har väl varit rätt hastiga väderomslag, kanske överraskades av plötsllg köldknäpp?
Citera
2025-02-11, 09:03
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Fast det har inte varit så kallt senaste veckan i Norrbotten, kanske lokalt iofs.
Skulle tro att killar som är på fjälltur har hyfsad utrustning också, jag tror på något annat än köldskador/död.
Jag tänkte också så först, för vintern har varit väldigt mild, men så postades inlägg #5.
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Undrar vad Söder om fjällstationen betyder, närmare Tarfala eller Kaskasvagge, eller snarare sydväst upp mot själva Kebnekaise.
Det har väl varit lite vädervarningar men för att de ska kunnat frysa ihjäl borde tältet blåst sönder. Så koloxidförgiftning känns väl hyfsat sannolikt.
Det verkar som #5 kan stämma.
Citera
2025-02-11, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck

Hur kan det hända? Någon värmekälla som ätit upp all syre?

Stod att dom var ganska fjällvana. Då tänker jag att dom kan ha gjort upp en eld om dom hade varit nära att frysa ihjäl. Dock så kanske det inte fanns så många fjällbjörkar där dom var.
Citera
2025-02-11, 09:05
Medlem
Är man ute och fjällvandrar så har man oftast kläder för det. Mer sannolikt att de eldat i tältet och fallit offer för kolmonoxidförgiftning. Finns varnare men inget amatörer tänker på.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-02-11 kl. 09:07.
Citera
2025-02-11, 09:08
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Sedan måndagseftermiddag har det varit varning för extremt väder i området. 20-25 m/s med byvindar upp till 35. Gäller Kebnekaise fjällstation.
Fruktansvärt. De måste ha blivit totalt nedkylda av de där vindarna. Inget tält kan stå emot så där kraftig blåst. Den orkan som svepte över samma område och även in över Jämtland nyss så var det en person som blev av med sitt plåtskjul och lyckades heller inte hitta det sedan.
Inga tält är ju byggda för storm och orkan.
Citera
2025-02-11, 09:11
Ser att det handlar om två män i 60- årsåldern och polisen misstänker inget brott.
Citera
2025-02-11, 09:16
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
På NSD står det:
Under måndagskvällen anmäldes två män i 60-årsåldern saknade söder om Kebnekaise fjällstation. Strax före midnatt hittades männen avlidna i ett tält.
Vädret är väl känt i de där trakterna för att kunna slå om ganska plötsligt. De hann väl helt enkelt inte ta sig tillbaka innan de överraskades av det extrema vädret.
Männen, som uppgavs ha tältat, hade inte kommit hem som planerat under måndagen och polisens vakthavande befäl fattade beslut om räddningstjänst med stöd av LSO, lagen om skydd mot olyckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in