2025-02-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det spelar som sagt ingen roll om GM var det ena eller det andra .
Rätt så onödigt att tänka på i detta sammanhang.
Det stora hemska är ju att en person mått så dåligt i sitt inre ; så att Han skjuter ihjäl människor och sig själv !

Där är problemet !
Jag har haft en absolut avgrund av psykisk ohälsa förr utan att bli mördare.

Problemet är att han var svårt isolerad, psykiskt sjuk/störd, inte hade sjukersättning och att man struntat i att samordna insatser kring honom. Utöver det är det definitivt ett problem att någon som i sitt friskaste jag varit påtagligt djupare funktionsnedsatt än vad mitt sjukaste jag var, och ändå fick jägarexamen och vapenlicenser.

Det är inte onödigt att ifrågasätta huruvida rasism förändrar något av nämnda sakerna. Utöver att må dåligt så var han uppenbarligen ond. Och eget lidande berättigar inte att skada andra. Vi ska inte glömma den biten.

Men han var vårt ansvar och kanske hade han aldrig blivit en genomond varelse om han inte övergivits av samhället och endast blivit sitt eget och de närmaste anhörigas problem.
Uppenbart bord han ha spärrats in någon gång och då senast, tiden innan dådet.

Och det är mer relevant. Det är ingen som tycker synd om gärningsmannen Rickard utan pojken Jonas och kanske den psykiskt sjuke Rickard innansjuknansjuknat så djup att han bara var ett monster. För mördaren Rickard led inte, det gjorde hans offer. En människa som "jagar" människor och hör deras dödsskrik och smärta och skräck- är inte ett offer. Det är en person som själv förlorat sin mänsklighet för att bli "djuret". Det var inte en människa utan ett rovdjur som gick runt där och sköt.

Det är personen innan som var vårt ansvar och med hänsyn till mående, personligt lidande oförmåga till att försörja sig osv. Inte det där. Håll det i minnet.
Citera
2025-02-11, 00:58
Medlem
landbandys avatar
Tänk att behöva ta med vapen och använda det för att bli förstådd över att man inte mår bra och inte klarar skolsituationen .....
Citera
2025-02-11, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Här är en bra samling bilder. 79 st.

https://gofile.io/d/QnMwuz

Bara jag som tycker snubben ser rätt asperger ut med så monotom blick på alla bilder?
Citera
2025-02-11, 00:59
Medlem
Citat:
Det spelar som sagt ingen roll om GM var det ena eller det andra .
Rätt så onödigt att tänka på i detta sammanhang.
Det stora hemska är ju att en person mått så dåligt i sitt inre ; så att Han skjuter ihjäl människor och sig själv !

Där är problemet !
Stort sett är alla gärningsmännen sjuka och ofta har det hänt något som fått bägaren att rinna över.
Citera
2025-02-11, 01:02
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Så han hade 2 hagelgevär, en 30-06 och en 22a.
Känns konstigt om han har haft 2 hagelgevär med sig men ännu konstigare med 22an då den är klen. Kanske mest för syns skull i så fall.
I toalettmannens film tycker jag det låter som han enbart använder samma vapen, 30-06 men hörde någon vapenexpert som tidigt sa att det lät som hagel användes (innan polisen gått ut med några uppgifter).
Och senaste är nu att han hade 8 magasin (inte 10 som sagts tidigare).
Bör va relativt små magasin om dom hittade tomma (tidigare uppgift) och han sköt strax under 50 skott.
Normalt är jaktmagasin godkända för max 5 patroner.

Fyra rökgranater av märket Smoke har beslagtagits, antar att han använde en 5e.

Hagelgevär Winchester (?).
Hagelgevär Mossberg, modell 590A1 kaliber 12.
Browning halvautomat kaliber 30-06.
Ruger halvautomat kaliber 22.
(världens kanske vanligaste 10/22),

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisens-fynd-efter-skolskjutningen-i-orebro/
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2025-02-11 kl. 01:05.
Citera
2025-02-11, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Jag har haft en absolut avgrund av psykisk ohälsa förr utan att bli mördare.

Problemet är att han var svårt isolerad, psykiskt sjuk/störd, inte hade sjukersättning och att man struntat i att samordna insatser kring honom. Utöver det är det definitivt ett problem att någon som i sitt friskaste jag varit påtagligt djupare funktionsnedsatt än vad mitt sjukaste jag var, och ändå fick jägarexamen och vapenlicenser.

Det är inte onödigt att ifrågasätta huruvida rasism förändrar något av nämnda sakerna. Utöver att må dåligt så var han uppenbarligen ond. Och eget lidande berättigar inte att skada andra. Vi ska inte glömma den biten.

Men han var vårt ansvar och kanske hade han aldrig blivit en genomond varelse om han inte övergivits av samhället och endast blivit sitt eget och de närmaste anhörigas problem.
Uppenbart bord han ha spärrats in någon gång och då senast, tiden innan dådet.

Och det är mer relevant. Det är ingen som tycker synd om gärningsmannen Rickard utan pojken Jonas och kanske den psykiskt sjuke Rickard innansjuknansjuknat så djup att han bara var ett monster. För mördaren Rickard led inte, det gjorde hans offer. En människa som "jagar" människor och hör deras dödsskrik och smärta och skräck- är inte ett offer. Det är en person som själv förlorat sin mänsklighet för att bli "djuret". Det var inte en människa utan ett rovdjur som gick runt där och sköt.

Det är personen innan som var vårt ansvar och med hänsyn till mående, personligt lidande oförmåga till att försörja sig osv. Inte det där. Håll det i minnet.

Det är precis det här det handlar om. Bravo!
Inte om strängare vapenlagar eller låsta skolor. Det är en falsk trygghet. Populistisk kosmetika.

Politiker, lärare, journalister och samhället mfl. Ta till er detta!
Citera
2025-02-11, 01:08
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Ja förhoppningsvis letar SÄPO upp dig och spärrar in dig under tvångsvård med sprutor som respons för ditt behov av att bli förstådd för att du "inte mår bra".

Annars vet du att du som alla är fri att åka till psykakuten och lägga in dig istället för att leva på dina våldsfantasier och göra gärningsmannen till ett offer i syftet att själv få den rollen när du lever ut dina infantila känslor någon gång.

Du vet att du kan gå till valfri vårdcentral och få mediciner om du nu mår så jäkla dåligt. Du behöver inte fixera dig på idolisering av massmördare. Sök hjälp istället.

Det var ironi och en ledsam insikt över hur en del människor väljer att göra .
Citera
2025-02-11, 01:10
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Jag tror han räknade med att polisen skulle göra husrannsakan och därmed ta hand om hunden.
Tror nog att hunden var det sista han tänkte på i hans sista timmar i livet....

Men men, jag kan ha fel...
Citera
2025-02-11, 01:17
Medlem
På det viset har det inte gått till heller. Han har nog känt ett misslyckande sedan har var mindre. Vad som avgör ett självmord är brett. Ofta har de drivkrafter som känns omöjliga och vissa saknar drivkrafter och deras enda drivkraft kan vara att bli bekräftad. Om GM har autsim kan han haft svårt för sociala koder och blivit avvisad för mycket för hans psyke. Han led av isolering tror jag och en djup desperation har lett till självmord. Motiven till morden är inte skolan utan samhället. Skolan som var platsen kan han valt av av flera skäl.
Men du har väl lite rätt men avvisning och misslyckanden har väl lett till det här.

Citat:
Tänk att behöva ta med vapen och använda det för att bli förstådd över att man inte mår bra och inte klarar skolsituationen .....
Citera
2025-02-11, 01:18
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Omöjligt att veta egentligen. Men skotten hade upphört vid det laget.
Plus att GM var utanför flera gånger innan. Varför ropade han inte då och väntade tills tredje gången?

De två aspekterna gör det troligt att grabben verkligen tänkte att det var polis. Plus att det är flera klipp mellan och klippt. Det var förmodligen tyst längre än vad vi såg.
Det är inte klippt. Kolla fullversionen:
https://www.youtube.com/watch?v=Tl8sAzhGqoE
Vid ungefär 10:19 hör man något som låter som Polisen som söker igenom.
Citera
2025-02-11, 01:18
Medlem
landbandys avatar
Du vet ju att det brukar heta :
Där orden tar slut - där tar nävarna vid .

Och GM pratade ju aldrig med någon mer än hemma hos familjen ( kan vara diagnosen selektiv mutism ) .

Så när det gällde honom verkar det som :
Där hans ord knappt existerade - använde han vapen istället

Förstår om Du anser mig vara naiv ,men skulle velat ha hjälpt denne grabb innan han gjorde som han gjorde .
Alltså redan där i högstadiet ...
Senast redigerad av landbandy 2025-02-11 kl. 01:33.
Citera
2025-02-11, 01:19
Medlem
DroidBishops avatar
Efter terrordådet i Bryssel där flera svenskar dog så spreds explicita bilder på offren rätt omgående. Vill minnas att högupplösta bilder på ett av offrens utsmetade hjärna spreds flitigt inte många timmar efter.

Varför finns inte liknande nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in