Citat:
Jag har haft en absolut avgrund av psykisk ohälsa förr utan att bli mördare. Problemet är att han var svårt isolerad, psykiskt sjuk/störd, inte hade sjukersättning och att man struntat i att samordna insatser kring honom. Utöver det är det definitivt ett problem att någon som i sitt friskaste jag varit påtagligt djupare funktionsnedsatt än vad mitt sjukaste jag var, och ändå fick jägarexamen och vapenlicenser.
Det är inte onödigt att ifrågasätta huruvida rasism förändrar något av nämnda sakerna. Utöver att må dåligt så var han uppenbarligen ond. Och eget lidande berättigar inte att skada andra. Vi ska inte glömma den biten.
Men han var vårt ansvar och kanske hade han aldrig blivit en genomond varelse om han inte övergivits av samhället och endast blivit sitt eget och de närmaste anhörigas problem.
Uppenbart bord han ha spärrats in någon gång och då senast, tiden innan dådet.
Och det är mer relevant. Det är ingen som tycker synd om gärningsmannen Rickard utan pojken Jonas och kanske den psykiskt sjuke Rickard innansjuknansjuknat så djup att han bara var ett monster. För mördaren Rickard led inte, det gjorde hans offer. En människa som "jagar" människor och hör deras dödsskrik och smärta och skräck- är inte ett offer. Det är en person som själv förlorat sin mänsklighet för att bli "djuret". Det var inte en människa utan ett rovdjur som gick runt där och sköt.
Det är personen innan som var vårt ansvar och med hänsyn till mående, personligt lidande oförmåga till att försörja sig osv. Inte det där. Håll det i minnet.