2025-02-11, 00:41
Medlem
eScapeGoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Vad gör honom så modig?

Vad hade du gjort annorlunda i den sitsen som hade gjort dig till en mes? Det är väl för fan bara att sitta med ångesten och hoppas på det bästa, modigt men idiotiskt hade väl varit att öppna dörren och försöka ta sig ut
Ruskigt att tänka sig att sitta på den där toaletten. Plötsligt rycker det i handtaget. Flera gånger. Sedan ropar någon utrifrån "Kom ut....hehe...faran är över!".

Skämt åsido, gm har tunnelseende, adrenalinet flödar, han har nog inte ens noterat att toaletten varit låst.

Hade han velat komma in på toaletten hade det varit en smal sak att skjuta sönder låset eller bara panga massa skott rakt genom dörren. En 30-06 kan gå genom 20-60 cm betongvägg.

Frågade chat-gpt:
Hur många cm betong går en 30-06 kaliber igenom

ChatGPT sade:
En .30-06 Springfield är en mycket kraftfull kaliber som används för jakt och skjutövningar. Den exakta mängden betong som en .30-06 kan penetrera beror på flera faktorer, inklusive typen av ammunition (såsom full metal jacket, spets eller blyspets), betongens kvalitet och densitet samt skottets vinkel.

Generellt kan en .30-06 penetrera betong ganska effektivt. En standard FMJ-kula kan tränga igenom mellan 20 till 60 cm av standard betong beroende på ovan nämnda variabler. Tjockare, armerad betong eller högkvalitativ betong kan minska penetrationen betydligt. Varje situation är unik, så dessa siffror är ungefärliga.
Senast redigerad av eScapeGoat 2025-02-11 kl. 00:46.
Citera
2025-02-11, 00:42
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Gör det någon skillnad?

Om GMs motiv skulle vara delvis rasism -delvis då hans misslyckade studier och avslag knappast saknar betydelse i sammanhanget- förändras något jämfört mot om det inte var det? Jag upplever frågan som väldigt viktig i sammanhanget av att man vill se det som ett våldsdåd av rasistisk grund.

Jag får erkänna att jag förr aldrig läste nyheter och helt skippade de största. Jag var tvungen att googla Breiviks namn flera gånger för att jag inte skulle glömma bort det. Men han skrev manifest och hela köret vad jag förstått och i det hade han starka politiska åsikter som gör det till terrorism? 11 september var riktat mot USA politik. Jag såg massmordet på Nya Zeeland live medan det skedde och det var otroligt hemskt att se. Det var otroligt svårt att inte gripas av fasa, medlidande och sorg medan han härjade runt. Tydligt rasistist islamofobiskt motiv. Men Rickard Andersson, om vi plockar bort den påstådda rasistiska motivbilden- försvinner motivet och drivkraften i det här våldsdådet?

Kan vi genom mer antirasism påverka killar som honom att isåfall inte bli rasister och på så vis ha löst situationen så att inga fler Rickard Anderssons begår massmord efter att ha varit isolerade sedan mellanstadiet, sakna insatser, inkoms och bara har sina vapen och jägarexamen kvar att luta sig mot?

Är kärnfrågan den svåra rasismen i det svenska samhället och bland svenskar eller är frågan en lite samhället ser mäns psykiska problem som riktiga problem . För om det inte är ett problem behöver i inte lösa det och då är problemet "rasismen" som då ska ha fokus. Inte killar som gärningsmannen utan deras kanske enda sociala sammanhang som något som gör dem onda. Inte att total avsaknad av emotionell koppling till andra bör underlätta drastiskt att se människor som djur och mörda dem.

Man påstår t.ex att han bara sköt religiösa elever men om bara en bar slöja så visste han i jämförelse knappast hur de andra ställde sig till religion.

Så frågan är om eventuell rasism verkligen är problemet kring en person som sannolikt hatade alla människor. För finns det minsta underlag på att han tyckte om andra människor utöver hans egen familj? Vilket vi inte heller vet relationerna till då det oftast är konflikter mellan en person med svårare psykisk ohälsa och familjemedlemmar och även vid autism och familjerelationer.

Det spelar som sagt ingen roll om GM var det ena eller det andra .
Rätt så onödigt att tänka på i detta sammanhang.
Det stora hemska är ju att en person mått så dåligt i sitt inre ; så att Han skjuter ihjäl människor och sig själv !

Där är problemet !
Citera
Medlem
Det är som precis som du säger. Ingen smart person låser sig för hårt vid rasistiska motiv utan bevis. Jag slås över hur dumma folk är trots att han tagit sitt egna liv tror de att påhittade motiv var större anledning än hans egna psykiska ohälsa. Motiven skulle kunna vara flera men då tror jag mer att det är mot samhället på något sätt. Jag har inte kollat nu ikväll men jag tror att några från socialtjänsten saknas ännu. Det skulle kunna vara riktat mot de pga att han haft kända konflikter med de. Men det är för tidigt att säga. Jag tror själv att självmord är det största som drivit honom genom ett djupt lidande som lett till desperation och sedan det riktade våldet utåt och dess motiv tycker jag är sekundärt och mindre intressant för att vara helt ärlig.

Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Det hade funnits lika många frågetecken om GM hade haft etnicitet från Mellanöstern men:

-inte varit religiös
-inte varit medlem i någon jihadgrupp
-inte lagt ut en video eller manifest om att han skulle utföra dådet i Allahs namn
-inte tycks ha uttryckt radikala islamistiska åsikter för någon
-inte skrikit "Allahu Akhbar" eller något liknande under dådet.
-inte gillat islamistisk content på sociala medier

Vid första anblick hade många trott att han varit islamistisk terrorist för att han såg ut som en, men med punkterna ovan blir det tydligt att hans motiv inte hade med hans etnicitet/religion att göra. Hur kan det vara ett islamistisk terrordåd om personen inte ens uppvisat något som knyter honom till islamism? Då hade intelligenta personer sökt efter andra motiv.

Ironiskt nog är det många som tror att RAs motiv är rasistiskt enbart för att han är svensk, trots att det inte finns något som knyter honom till en sådan ideologi. De intelligenta människorna här söker sig då vidare till alternativa motiv medans fåren håller sig kvar vid knee-jerk motivet, precis som en rassesvenne hade gjort om en icke-islamistisk man från Mellanöstern gjort detta.

Om han som sköt hetat Muhammed och var i samma situation som RA, hade ni då kunnat inse att det finns andra motiv till att göra detta än rasism? Hade plötsligt de mer logiska spåren vi pratar om blivit troliga för er då? Ni kommer inte förbi tröskeln av att tänka bredare eftersom allt ni tänker på är RAs etnicitet. Ingenting annat betyder något för många i tråden än att han var vit och majoriteten av offren var invandrare. Ingen nyans kring allt annat vi vet om honom. Väldigt svartvitt tänkande (pardon the pun).

Och nej, att 8/10 av offren är invandrare uppfyller inte beviskvoten för att fastställa ett rasistiskt motiv. Det kan vara helt slumpmässigt.
Citera
Medlem
Kantarelllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Hörrni ,
Vad heter de där på nätet som anser att ingen människa är värd att leva ,livet är inte värdefullt alls så de anordnar att döda någon här och någon där .

Har stått om detta i en tråd härinne .

En äldre man blev knivad och någon kvinna med hund på promenad på kvällen .

Kan han ha läst in sig på deras sida månntro ?

( Spekulation)
Det är nog inte vad du tänker på men det första som jag tänkte på var antinatalister.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Fast polismannen som ber honom öppna dörren pratar riktigt konstigt. Nästan så man i första anseende tror att det är skytten, om inte andra poliser hade pratat. Riktigt oprofessionellt, särskilt om det nu var en "insatspolis inom eliten". Plus att det är bevisat i andra historiska händelser att man just "lurat" offren att man är en polis och att "faran är över", för att sedan döda dessa. Hur ska man som "toalettmannen" veta att det bara är en GM, och inte flera, som låtsas vara polis?

Omöjligt att veta egentligen. Men skotten hade upphört vid det laget.
Plus att GM var utanför flera gånger innan. Varför ropade han inte då och väntade tills tredje gången?

De två aspekterna gör det troligt att grabben verkligen tänkte att det var polis. Plus att det är flera klipp mellan och klippt. Det var förmodligen tyst längre än vad vi såg.
Citera
2025-02-11, 00:43
Medlem
Citat:
Tänkte hela tiden "nu går handfatet sönder" och han åker i backen så skytten kommer dit.

Byggd för 60 år sedan. Då hade man äkta vara i väggarna som håller.
Citera
2025-02-11, 00:46
Medlem
Citat:
Breivik lurade ju sina offer om att han var polis. Så varför skulle de vara osannolikt här?

Man gör en bedömning. Han var säkert i toan minst 1-2 timmar innan polisen kom. Och han förstår väl att folk ringt polisen. Och hör poliser prata.
Citera
2025-02-11, 00:46
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Tror du verkligen han någonsin planerade utföra dådet och sedan gå hem igen?

Eftersom jag inte vet hur hans hjärna fungerade och om han hade konsekvenstänk överhuvudtaget ,så vet jag faktiskt inte vad han hade för planer ?
Citera
2025-02-11, 00:47
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Oki.
Då måste han ju ha bestämt sig för att dö ; där på Risbergska ?

Eller bli häktad..
Citera
2025-02-11, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemvettro
Jo man läser sk. Läkemedelsmatte, i alla fall var det så när jag läste, iofs var det länge sen.

Ja man har ett avsnitt med läkemedelsberäkning/rimlighetsbedömning. Men vi hade det med vår "vanliga" lärare, dvs inte någon specifik mattelärare, jag pluggar dock i annan kommun så vet inte om de gör på annat vis i Örebro.
Citera
2025-02-11, 00:52
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Toalettmannen måste få en utmärkelse o pris ÅRETS modigaste! Kan utbilda andra i hur man ska göra o behålla lugnet
Erfarenhet från krig?? Vem är han

En 17 årig student. Hans namn står ju på Youtube där han delat hela filmen.

Huruvida han vill bli känd som toalettmannen kan ifrågasättas
Citera
2025-02-11, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Nej det verkar som om han mest ville döda invandrare.

Nej det gör det inte alls
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in