Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Nej, jag har skrivit flera gånger att jag hoppas att dådet inte är rasistiskt. Men för stunden ser jag det som det mer troliga.
Gör det någon skillnad?
Om GMs motiv skulle vara delvis rasism -delvis då hans misslyckade studier och avslag knappast saknar betydelse i sammanhanget- förändras något jämfört mot om det inte var det? Jag upplever frågan som väldigt viktig i sammanhanget av att man vill se det som ett våldsdåd av rasistisk grund.
Jag får erkänna att jag förr aldrig läste nyheter och helt skippade de största. Jag var tvungen att googla Breiviks namn flera gånger för att jag inte skulle glömma bort det. Men han skrev manifest och hela köret vad jag förstått och i det hade han starka politiska åsikter som gör det till terrorism? 11 september var riktat mot USA politik. Jag såg massmordet på Nya Zeeland live medan det skedde och det var otroligt hemskt att se. Det var otroligt svårt att inte gripas av fasa, medlidande och sorg medan han härjade runt. Tydligt rasistist islamofobiskt motiv. Men Rickard Andersson, om vi plockar bort den påstådda rasistiska motivbilden- försvinner motivet och drivkraften i det här våldsdådet?
Kan vi genom mer antirasism påverka killar som honom att isåfall
inte bli rasister och på så vis ha löst situationen så att inga fler Rickard Anderssons begår massmord efter att ha varit isolerade sedan mellanstadiet, sakna insatser, inkoms och bara har sina vapen och jägarexamen kvar att luta sig mot?
Är kärnfrågan den svåra rasismen i det svenska samhället och bland svenskar eller är frågan en lite samhället ser mäns psykiska problem som
riktiga problem . För om det inte är ett problem behöver i inte lösa det och då är problemet "rasismen" som då ska ha fokus. Inte killar som gärningsmannen utan deras kanske enda sociala sammanhang som något som gör dem onda. Inte att total avsaknad av emotionell koppling till andra bör underlätta drastiskt att se människor som djur och mörda dem.
Man påstår t.ex att han bara sköt religiösa elever men om bara en bar slöja så visste han i jämförelse knappast hur de andra ställde sig till religion.
Så frågan är om eventuell rasism verkligen är problemet kring en person som sannolikt hatade alla människor. För finns det minsta underlag på att han tyckte om andra människor utöver hans egen familj? Vilket vi inte heller vet relationerna till då det oftast är konflikter mellan en person med svårare psykisk ohälsa och familjemedlemmar och även vid autism och familjerelationer.