2025-02-10, 18:40
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Självklart inte. När jag går och klipper mig så hyr jag frisörens tid en timme. Jag betalar en summa pengar i utbyte mot en tjänst. Per definition är det pengar som inte åker ned i ett svart hål.
Tvivlar jag på. Med tanke på all ränta du betalat, diverse underhålls- och driftkostnader, renoveringskostnader, alternativkostnader, avgifter m.m, så är min gissning att det hade varit bättre om du hyrde ditt boende och ägde investeringar som gav ett kassaflöde istället för att ha dem låsta i ditt boende.
Ja, vad du känslomässigt tycker och tänker är en annan sak. Om det gör dig glad över att äga ditt boende ska du naturligtvis göra detta.

Du får tvivla hur mycket du vill.
Någon ränta har jag inte betalat, inga renoverings kostnader men kommer självklart i framtiden.
Har låga driftkostnader fast jag bor i hus. Kassaflöde har jag så där behöver du inte oroa dig.
Pengar ska också användas och inte bara läggas på hög och sen vad andra väljer är helt upp till dom själva.
Vad är meningen med att spara om man inte kan unna sig saker samtidigt?
Att det är viktigare för vissa att pengarna hela tiden ska generera ännu mer pengar har jag förstått.
För mig låter det livet förbannat tråkigt.
Jag har pengar så jag klarar mig och oroar mig inte överhuvudtaget när pensionen kommer.
Varför ska jag då jaga pengar när jag inte behöver?
Finns viktigare saker i livet.
Alla är vi olika, det finns inget rätt eller fel, det är upp till personen själv att avgöra.
Mitt val var att bo i hus och samtidigt ha låg boendekostnad.
Sen om en del av mina pengar ligger i huset eller genererar pengar skiter jag fullständigt i.
Citera
2025-02-10, 22:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Kul att polletten trillade ner.
80m2 fungerar inte för oss, hunden ska ju ha några rum och sen måste det finnas ett par gästrum.

Nu bor ju inte vi i en bostadsrätt, tycker inte om fasta månadskostnader som avgiften.

Och vad bostaden är värd är lite ointressant innan man säljer, dock så har vi låga fasta månadskostnader som gör att vi inte behöver sälja bostaden för att leva gott. Den dagen bostaden säljs och man gör ett bokslut så har vi bott gratis hela livet även om pengarna går till nästa generation.

Vill man så kan man belåna bostaden för att få ut likvida medel eller så säljer man av en del av investeringarna, dom flesta som har låga fasta kostnader investerar en del av överskottet varje månad i aktier/fonder istället för att betala en hyresvärd.

Ska man ha ett bra pensionärsliv tror jag att man ska ha låga fasta kostnader, en passiv inkomst, inga avbetalningar på bilar och annat skräp och inte sitta i en hyreslägenhet.

Rent statistiskt kommer jag ha bidrag på sluttampen, det kan man välja medvetet än så länge.
Du får ingen passiv inkomst av att låsa pengarna i ditt boende.
Citera
2025-02-11, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktionspotential
Om ni inte har förstått det tidigare så är det vi som jobbar idag som betalar dagens pensionärers pensioner. Vi har en åldrande befolkning i kombination med misskötta finanser vilket innebär att färre unga arbetare kommer att behöva betala fler äldre pensionärers pension, samtidigt som staten slösat dina skattepengar på onödiga saker.

Vad kan vi lära oss av den här insikten då? Jo, att är du som jag under 40 år gammal, kommer du aldrig att få någon statlig pension. Det är helt enkelt inte möjligt. Så mitt råd till alla unga i den här tråden är att helt enkelt skita i pensionen och börja spara privat för när du vill gå i pension. Det system våra förfäder byggde upp på den gamla goda tiden är inte gångbart längre.
Då får du nog läsa på lite och lära dej hur det fungerar!
En del av din lön xx% sätts in för din framtida pension, dvs pengarna ska finnas där redan när du blir pensionär. Inget som dagens folk betalar för.
Citera
2025-02-11, 00:26
Medlem
Citat:
Självklart inte. När jag går och klipper mig så hyr jag frisörens tid en timme. Jag betalar en summa pengar i utbyte mot en tjänst. Per definition är det pengar som inte åker ned i ett svart hål.
Tvivlar jag på. Med tanke på all ränta du betalat, diverse underhålls- och driftkostnader, renoveringskostnader, alternativkostnader, avgifter m.m, så är min gissning att det hade varit bättre om du hyrde ditt boende och ägde investeringar som gav ett kassaflöde istället för att ha dem låsta i ditt boende.
Ja, vad du känslomässigt tycker och tänker är en annan sak. Om det gör dig glad över att äga ditt boende ska du naturligtvis göra detta.
Det är och har aldrig någonsin varit billigare att bo i en HR än ha ett eget hus! Renoveringskostnader finns men slår du ut det på 30-40år är det inte många kronor i månaden. Har själv ägt hus en massa år och vet vad det kostar.
Har du dessutom betalt av alla lån så lever du med en boendekostnad strax under 3k/mån i snitt per år! (El+vatten/sophämtning).
Citera
2025-02-11, 08:09
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Hur skiter man i pensionen? Sluta betala skatt?
Man kan ordna så att man inte behöver betala in pension i särskilda fall, jag syftade mest på alla som ojar sig över pensionen och att de inte ska förvänta sig att de kommer få något ändå. Det är lika bra att släppa den tanken och förvänta sig att man inte får någon pension. Spara i indexfonder eller om man är lite mer risktagande techfonder istället.
Citera
2025-02-11, 08:20
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
En del av din lön xx% sätts in för din framtida pension, dvs pengarna ska finnas där redan när du blir pensionär. Inget som dagens folk betalar för.
Det är inte alls så det fungerar. Medborgare har inget eget konto de betalar in en del av sin lön på, det är den förenklade förklaringen många kör med. Alla betalar gemensamt in till en av några stycken förvaltare vi kan kalla "pottar". Det registreras hur mycket du betalar in och när tiden är inne får du en viss pension av potten utifrån hur mycket du har betalat in. Problemet är just att det vi betalar in idag inte kommer oss själva till gagn, utan vi behöver att de yngre betalar in tillräckligt i kombination med att potten förvaltas rätt. Dina pengar investeras kontinuerligt tillsammans med alla andras i syfte att öka den totala potten.

Du investerar i princip i en fond, fast den är extremt kontrollerad och du har inget att säga till om. Jag hävdar att alla borde släppa den här tanken på att staten tar hand om dig och själva investera i fonder för att säkra sin pension.
Citera
2025-02-11, 09:01
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Du får ingen passiv inkomst av att låsa pengarna i ditt boende.

Nej men du får en framtida avkastning på kapitalet.

Ex.
Mina föräldrar byggde hus på 1970 talet. 190.000 kr för tomt och 150 kvm villa i Norra Stockholm.
Såldes 2020 när min far gick bort. 9.800.000:- kr.
Citera
2025-02-11, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktionspotential
Man kan ordna så att man inte behöver betala in pension i särskilda fall, jag syftade mest på alla som ojar sig över pensionen och att de inte ska förvänta sig att de kommer få något ändå. Det är lika bra att släppa den tanken och förvänta sig att man inte får någon pension. Spara i indexfonder eller om man är lite mer risktagande techfonder istället.

Pension får man nog, men om det ska bli mer än tak över huvudet och mat, får man som du säger lägga undan lite
Citera
2025-02-11, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Där slår ju staten två flugor som är på smällen!
1. De behöver inte betala ut pension till folk som har kapital.
2. De får loss en massa villor och stora bostadsrätter som pensionärerna hittills bott billigt i då de är fullt betalda.
Och just det, där ryms Alibaba med alla sina rövar. Win win för alla utom pensionärerna som arbetat hela sitt liv och avstått lön till pension. De blir tvingade att sälja sin villa/stora fullbetalda bostadsrätt de bott billigt. Tvii
Och s får efterhand som anhöriginvandringen accelererar
monopol som regeringsparti.
Citera
2025-02-11, 11:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej men du får en framtida avkastning på kapitalet.

Ex.
Mina föräldrar byggde hus på 1970 talet. 190.000 kr för tomt och 150 kvm villa i Norra Stockholm.
Såldes 2020 när min far gick bort. 9.800.000:- kr.
Nej, man får ingen avkastning genom att låsa pengarna i bostaden och sedan köpa en ny bostad när priserna gått upp. Vill du ha ett positivt kassaflöde måste du låna ut bostaden.
Citera
2025-02-11, 12:05
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Nej, man får ingen avkastning genom att låsa pengarna i bostaden och sedan köpa en ny bostad när priserna gått upp. Vill du ha ett positivt kassaflöde måste du låna ut bostaden.

Det var ju inte mitt exempel. Bostaden ärvdes och såldes och kapitaliserades.
Ingen ny bostad.
Citera
2025-02-11, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA

Som redan sagt, du har lite att lära om vårt pensionssystem...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in