Citat:
Ursprungligen postat av
Autobahn76
Vad mer behöver man veta än att aktien gynnas av krig, övervakning och allmänt elände? Det såg vi inte minst idag när kursen rasade efter Trumps kommande nedskärningar på försvarsbudgeten.
Alla amerikanska försvarsaktier rasade inte igår så som Palantir gjorde. Jag tror att det dels beror på att marknaden gissar att Trump-administrationen inte kommer acceptera de marginaler och prisnivåer som Palantirs produkter haft.
Då Trump säger att 8% ska skäras så betyder det inte att 8% av stridsvagnar, fartyg och granater ska bort. Det betyder att försvarsindustrin ska leverera mer till mindre kostnad. De får ett par år att anpassa sig, men alla leverantörer ska leverera mer till mindre pris år efter år nu.
Palantirs otroliga värde bygger på att marknaden sett att organisationer har betalat precis vad som helst för deras produkter.
Blir inte mer klassiskt Trump än så här, och just i den här frågan har jag inga invändningar mot hans politik.
Ett företag som inte längre kan förvänta sig de marginaler de har nu då de får statliga beställningar i USA är Palantir. Nu har de inte en otroligt stor försäljning till Europa men givet den nya världspolitiska ordningen så kommer Europa att plocka fram Europeiska alternativ så snabbt det bara går.
Det är min stora förhoppning och dröm att SAAB, Combitec, AFRY och kanske CGI-Sweden (kanadensiskt huvudägande av CGI moderbolag får anses ok)och Investor som motor går ihop och blir en av de som presenterar en europeisk konkurrent efter att Wallenberg gör sin största och viktigaste insats någonsin.
Andra aktörer man kan gissa sig till är i startgroparna är BAE. Det finns ingenting annat som förklarar deras lediga-jobb lista.