2025-02-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom kom nog i vägen eller försökte stoppa han.. man ser majoriteten av vilken typ av offer han var ute efter..

Nej, man ser majoriteten på ett komvux av tiden vi lever i.

Satans svagbegåvade individ..
Citera
2025-02-10, 22:21
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkeyboy
I lågstadiet han en ganska skönt flummig med adhd svårt att sitta still drag. Men fortfarande snäll och trevlig och ganska rolig som jag minns det. Längesen svårt att komma ihåg men ett intryck gjorde han.

Till högstadiet blev det skolbyte och den trygga miljön försvann. Hade endast med sig ett par från sin gamla klass som han tydde sig till. Men det gick ganska snabbt sämre här. Han drog sig undan mer och mer. Till en början viskade han svagt till dom gamla vännerna för att sedan tystna helt. Lärare kunde fråga honom saker men istället för svar satt han bara och stirra ut i tomma intet för att vänta tills någon annan fick svara .

Hör började även handen åka upp framför munnen . Allt som oftast med ett grepp om kragen på en luvtröja över munnen.

Som nämnts i någon artikel så släppte han inte kragen över munnen ens när han var i en ganska hård fight mot någon tuffing i klassen.

Efter bråket började han försvinna mer och mer och deltog inte mycket i skolan under 9e klass.

Vänner som gick i samma klass har alla sagt att han försvann spårlöst fram tills nu egentligen efter grundskolans slut.

Angående åtgärder är det svårt för mig att uttala mig om. Självklart måste försök gjorts men jag tror inte han var mottaglig för någonting just då. Men på den tiden fanns det någon med adhd i varje klass. Denna togs hans om med hjälp av egen resurs på bra sätt. Det här var något annat .

Tror varken kunskap eller resurser fanns faktiskt. Se hur skolan ser ut nu med hemmasittare osv Det finns säkert flera som honom på varje skola och dom kan ingenting göra i dom flesta fallen.

Han var före sin tid känns det som

Tack för info .
Kämpigt ....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Pressats? Det är ett jävligt modest motkrav att gå en komvuxutbildning. Nej, han ville sitta i sin totalt inrunkade lägenhet och parasitera på samhället i all evighet.

Runka som är så skönt. Unnar du inte ensamma arbetssökande detta en gång? Han stod ju till arbetsmarknadens förfogande. Han hittade bara inte något jobb. Ingen arbetsplats ville väl ha honom.

År efter år passerade. Tillslut ville inte ens SOC ha honom vad det verkar. Då hamnade han under själva botten på något sätt, föll rakt igenom alla skyddsnät. Sverige har de här skyddsnäten för att människor inte ska hamna i desperation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Man har nu sagt att utredningen kan ta 1 år att genomföra. Ni måste ha tålamod.

Det absoluta färdigställda utredningen ja. Info kring motiv osv lär komma så fort dom har den delen klar.
Lite för stort allmänintresse för att hålla på det.

Men konspirationsteoretikerna i tråden tror ju att det mörkas såklart om dom inte hör vad dom redan bestämt sig för.
Citera
2025-02-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chihabliljaa
Rickard kanske var en incel. Han riktade sin ilska främst mot kvinnor, och de män han dödade var de som försökte hjälpa de skadade. Det här var ingen slump. Det var en attack rotad i hat, en ideologi som vuxit sig stark i det tysta.

Han levde isolerad, förmodligen oskuld, och med tiden förvandlades hans ensamhet till ett brinnande förakt. Han satt på nätet dagarna i ända, sökte sig till likasinnade, till andra som delade hans frustration och hans syn på kvinnor som fiender. Där, i de mörka hörnen av internet, radikaliserades han. Där föddes hatet som drev honom till handling.

Men han gjorde inte detta ensam. Det här var inte bara en mans verk. Det var en del av något större – en ideologi, ett nätverk, en rörelse som inspirerar och göder våld. Och det farligaste av allt? De finns fortfarande där ute. De firar honom, de ser honom som en martyr, de väntar på nästa tillfälle att slå till.

Också ett troligt motiv.. han valde dessutom en klass som överrepresenterade av kvinno! Han verkar helt klart rikta in sig på det.. vi får se vad utredningen säger!
Citera
2025-02-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarelller
Hon ser väl inte så barhuvad ut? https://imgur.com/a/GusAlBu

Detta är familjens foto.
På sin Facebook -sida har hon aldrig hijab!!!
Citera
2025-02-10, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Du kommer ju inte med någonting nytt över huvud taget. Allt du skriver om har redan lanserats i tråden eller kommit ut via massmedia.

Som jag skrev, du får tro vad du vill. Men Vart står de någonstans att han faktiskt har en bekräftad diagnos? Inget media har ens rört vad jag vet. Förutom spekulationer här. Men jag vet att det fanns.

Och du bör väl förstå att jag inte går ut med vilka bevis jag har, Så det kan kopplas till mig?
Citera
2025-02-10, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chihabliljaa
Rickard kanske var en incel. Han riktade sin ilska främst mot kvinnor, och de män han dödade var de som försökte hjälpa de skadade. Det här var ingen slump. Det var en attack rotad i hat, en ideologi som vuxit sig stark i det tysta.

Han levde isolerad, förmodligen oskuld, och med tiden förvandlades hans ensamhet till ett brinnande förakt. Han satt på nätet dagarna i ända, sökte sig till likasinnade, till andra som delade hans frustration och hans syn på kvinnor som fiender. Där, i de mörka hörnen av internet, radikaliserades han. Där föddes hatet som drev honom till handling.

Men han gjorde inte detta ensam. Det här var inte bara en mans verk. Det var en del av något större – en ideologi, ett nätverk, en rörelse som inspirerar och göder våld. Och det farligaste av allt? De finns fortfarande där ute. De firar honom, de ser honom som en martyr, de väntar på nästa tillfälle att slå till.

Tänk ett varv till. RA var säkert ofrivilligt celibat = incel men män i 35-års åldern åtrår 20-35 åriga kvinnor. Det är dessa kvinnor en kvinnohatare i hans ålder skulle hatat för det är dem som inte gett honom den uppmärksamhet han ville ha. Varför rikta in sig på 50, 60-åriga tanter som läser till undersköterska på komvux? Är dessa kvinnor de som undanhåller sex från denna förskräckliga incel? Är dessa kvinnor symbolen för det kvinnor representerar i hans fantasier om sex och samlevnad? Nej. Detta är inte ett kvinnohatsdåd.

Vissa i den här tråden saknar grundläggande förståelse för mänsklig psykologi.
Citera
2025-02-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Han deklarerade inkomst av kapital på 122 ksek för så där 11 år sen. Hur stor var kapital? I alla fall måste varit rätt så stort. Ärvde han nån släkting? Kanske mor/farföräder? Innan dess hade han små inkomster. Efter det året nolltaxerar han i 10 år. Han levde väl flera år på det kapitalet, köpte vapen och när pengarna var slut så vände sig till soc för att få bidrag.
Några år av passiviteten är inget bra för nån med hans problem men det passade honom väl att avskärma sig från samhället och sjunka in i bubblan.
Soc väl försökte aktivera honom och då skriver han sig till matteundervisning på Komvux (runt 2020) men misslyckas med detta. Knappast troligt att sjukersättning vare bra för en så ung man. Hur mycket de försökte att aktivera honom vet vi inte. Egentligen ville han inte det själv i motsatts till många andra i hans sitts som kämpar hårt varje dag för att fungera i samhället.

Gissar att han sålde något.
Citera
2025-02-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Såg filmen och tänkte först att det var smart att ställa sig på handfatet. Lite senare fick jag tanken att om handfatet hade lossnat från väggen.... då hade han nog varit illa ute. Det är ju inte någon lätt och nätt kille. Han hade änglavakt.

Jag slogs av hur samlad killen kändes, att han säkert varit med om hemska saker tidigare. Kanske krig.

Men man hörde inga skrik? Bara skottsalvor?

Så himla fruktansvärt, det går inte att föreställa skräcken. Vidrigt. Stackars människor, alla drabbade och deras anhöriga.
Citera
2025-02-10, 22:25
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Så du påstår att det inte finns svarthåriga svenskar? Alla är blonda och blåögda annars är dom utlänningar..

Den här tråden verkar dra till sej iq fiskpinnefolket..den ena dummare än den andra

Nej det påstår jag inte, men jag har inte något hopp för sånna som du. Låt mig förenkla som om du vore en 4-åring då det uppenbarligen är på den intellektuella nivå du ligger på:

- Svenska med svart hår
- Stressad situation ("stridens hetta")
- Förta svarthårig svenska (sett bakifrån eller med armarna ovan på huvudet) som en icke-svensk.

Om du läser vidare mitt inlägg så skriver jag även att ingen av oss egentligen vet utan att vi bara spekulerar, men jag antar att du har svårt att tänka i dessa banor.
Citera
2025-02-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lolloliten
Efter att ha slagit huvudet mot väggen ett tag, bokstavligen, för vissa här vägrar läsa tråden eller ens försöka se detta utifrån ett icke rasistiskt synsätt undrar jag;

1. Vem var offer nr 1?
2. Vem var offer nr 2?

I kronologisk ordning menar jag.
Vad spelar det för roll?
Har han suttit och klassernas schema för att veta var personer borde vara vid vid tidpunkt?
Om någon går på toa? Eller för att fika?
Då spricker schemat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in