2025-02-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hur tidigt var idéerna och tankarna konstiga? Konstiga i vilken riktning? Uppfattade du om åtgärder sattes in?

I lågstadiet han en ganska skönt flummig med adhd svårt att sitta still drag. Men fortfarande snäll och trevlig och ganska rolig som jag minns det. Längesen svårt att komma ihåg men ett intryck gjorde han.

Till högstadiet blev det skolbyte och den trygga miljön försvann. Hade endast med sig ett par från sin gamla klass som han tydde sig till. Men det gick ganska snabbt sämre här. Han drog sig undan mer och mer. Till en början viskade han svagt till dom gamla vännerna för att sedan tystna helt. Lärare kunde fråga honom saker men istället för svar satt han bara och stirra ut i tomma intet för att vänta tills någon annan fick svara .

Hör började även handen åka upp framför munnen . Allt som oftast med ett grepp om kragen på en luvtröja över munnen.

Som nämnts i någon artikel så släppte han inte kragen över munnen ens när han var i en ganska hård fight mot någon tuffing i klassen.

Efter bråket började han försvinna mer och mer och deltog inte mycket i skolan under 9e klass.

Vänner som gick i samma klass har alla sagt att han försvann spårlöst fram tills nu egentligen efter grundskolans slut.

Angående åtgärder är det svårt för mig att uttala mig om. Självklart måste försök gjorts men jag tror inte han var mottaglig för någonting just då. Men på den tiden fanns det någon med adhd i varje klass. Denna togs hans om med hjälp av egen resurs på bra sätt. Det här var något annat .

Tror varken kunskap eller resurser fanns faktiskt. Se hur skolan ser ut nu med hemmasittare osv Det finns säkert flera som honom på varje skola och dom kan ingenting göra i dom flesta fallen.

Han var före sin tid känns det som
Citera
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Inte heller det är väl i och för sig säkert? Kanske köpte han vapen och rökgranater initialt för att han villa ha samma "häftiga prylar" som i CS.

Leka med i lägenheten?
Citera
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagflickan
Håller med. En människa med så mycket problem borde verkligen haft sjukersättning efter så många år men samtidigt vet man hur svårt det är att få det. Kanske har han fått avslag. Någon som vet mer?
Han deklarerade inkomst av kapital på 122 ksek för så där 11 år sen. Hur stor var kapital? I alla fall måste varit rätt så stort. Ärvde han nån släkting? Kanske mor/farföräder? Innan dess hade han små inkomster. Efter det året nolltaxerar han i 10 år. Han levde väl flera år på det kapitalet, köpte vapen och när pengarna var slut så vände sig till soc för att få bidrag.
Några år av passiviteten är inget bra för nån med hans problem men det passade honom väl att avskärma sig från samhället och sjunka in i bubblan.
Soc väl försökte aktivera honom och då skriver han sig till matteundervisning på Komvux (runt 2020) men misslyckas med detta. Knappast troligt att sjukersättning vare bra för en så ung man. Hur mycket de försökte att aktivera honom vet vi inte. Egentligen ville han inte det själv i motsatts till många andra i hans sitts som kämpar hårt varje dag för att fungera i samhället.
Citera
2025-02-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackrose23
Det här var intressant.

Enligt expressen:

"Bilderna på mördaren leder till lilla samhället i Ljungby som var känt för jakt och fiske.
Så fort mördarens namn kom ut började telefonerna ringa i samhället.
– Vi är väldigt chockade, säger Max, som flyttade från Tyskland till den småländska idyllen och driver ortens lilla gårdsbutik"

https://www.expressen.se/nyheter/bilderna-pa-mordaren-leder-till-lilla-samhallet/

Hmm nån borde sett honom
Skumt
Sen typiskt att tyskar ska vara överallt de har ju tagit över Småland
Citera
2025-02-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Det skulle väl då vara om han ligger bakom något av de olösta mord som polisen felaktigt kopplat till gängkulturen. Det finns b la ett olöst dubbelmord som inträffade på en skolgård: https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8Qa59A/sparet-efter-morden-i-orebro-tre-cyklister-med-vaskor
Det låter väldigt otroligt att han skulle råka döda två kriminella eller liknande.

Kanske finns det skadade djur som hittats eller kvinnor som överfallits?
Sedan så är han inte den som borde ha rört sig mycket först när han lånat bil.
Citera
2025-02-10, 22:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en_liten_ren
Aftonbladet skrev att han blev av med försörningsstödet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen
Observera dock att AB här är synnerligen försiktiga med att tillskriva de uppgifterna de publicerar i notisen någon tillförlitlighet. Man han hävda att de eller någon annan blaska skulle ha slagit upp det senare om det var fel, men det är inte alls säkert.
Citera
2025-02-10, 22:17
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chihabliljaa
Rickard kanske var en incel. Han riktade sin ilska främst mot kvinnor, och de män han dödade var de som försökte hjälpa de skadade. Det här var ingen slump. Det var en attack rotad i hat, en ideologi som vuxit sig stark i det tysta.

Han levde isolerad, förmodligen oskuld, och med tiden förvandlades hans ensamhet till ett brinnande förakt. Han satt på nätet dagarna i ända, sökte sig till likasinnade, till andra som delade hans frustration och hans syn på kvinnor som fiender. Där, i de mörka hörnen av internet, radikaliserades han. Där föddes hatet som drev honom till handling.

Men han gjorde inte detta ensam. Det här var inte bara en mans verk. Det var en del av något större – en ideologi, ett nätverk, en rörelse som inspirerar och göder våld. Och det farligaste av allt? De finns fortfarande där ute. De firar honom, de ser honom som en martyr, de väntar på nästa tillfälle att slå till.

Urrk ,menar du att han gått med i den där typ nya gruppen som har en uppfattning om att inget liv är värt ?
Vet inte vad den " gruppen" heter ; men det har skett på knivningar och skjutningar mot äldre män och kvinnor ute med hund .
Vet du vad jag menar ?
Citera
2025-02-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
På vilket sätt känner du GM?? För mig verkar ditt inlägg vara en sammanställning av de teorier som redan har framförts i den här tråden.

Av ganska uppenbara själ så vill jag inte avslöja det.
Det är upp till dig om du vill tro det jag skriver eller ej.
Citera
2025-02-10, 22:18
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Nu överdriver du, en etnisk svensk och hon hade färgat håret svart. Så bakifrån eller med händerna på huvudet ser hon ut som en...invandrare.

Men låt oss sluta spekulera och låtsas som att vi vet. Låt polisen och undersökningen berätta för oss. Du vet inte och inte jag heller.

Så du påstår att det inte finns svarthåriga svenskar? Alla är blonda och blåögda annars är dom utlänningar..

Den här tråden verkar dra till sej iq fiskpinnefolket..den ena dummare än den andra
Citera
2025-02-10, 22:18
Medlem
Polisen kommer säkert gräva fram någon posthistorik på något forum eller community typ discord.
Citera
2025-02-10, 22:19
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12345Qwerty
Av ganska uppenbara själ så vill jag inte avslöja det.
Det är upp till dig om du vill tro det jag skriver eller ej.

Du kommer ju inte med någonting nytt över huvud taget. Allt du skriver om har redan lanserats i tråden eller kommit ut via massmedia.
Citera
2025-02-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Pressats? Det är ett jävligt modest motkrav att gå en komvuxutbildning. Nej, han ville sitta i sin totalt inrunkade lägenhet och parasitera på samhället i all evighet.

Ja? Att bli av med sin ersättning om han inte lyckades genomföra det han uppenbarligen inte kunde.

Det ställdes krav på honom som han inte kunde möta. Kanske inte press för dig eller mig men för honom i hans situation.

Du förstår inte det här eller? Hade det varit enklare att illustrera med en fysisk skada? Är det mer på riktigt? Begripligt för dig?
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-10 kl. 22:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in