2025-02-10, 22:08
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Krypterade mail kan tex innehålla lösenordslänkar som någon skum sajt skickar ut.
Jag är ganska övertygad om att han använt ftp servrar för att ladda upp saker och ladda ner och tillbringat mycket tid på nätet.

Han hade ju någon kamera fäst på sig enligt tidnings folket .
Kan det ha varit någon slags LIVE - kamera som skickade bilder direkt till någon skum sida ( darknet el. dyl. ?)

För när polisen fick tag på den kameran när de hittade honom död- lär ju inga bilder/ videor skickas vidare ut på nätet ,som tur är .

( Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2025-02-10 kl. 22:23.
Citera
2025-02-10, 22:09
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Han sköt ute också.
Lyssna på skottsalvan här:

Artiklar om Örebro
https://imgur.com/a/artiklar-om-rebro-LFjKt8T

Nästa sista filmen (varning....)

Jämför med skottsalvorna här:

School shooting in Sweden Risbergska skolan (Fullversion)
https://www.youtube.com/watch?v=Tl8sAzhGqoE
Såg filmen och tänkte först att det var smart att ställa sig på handfatet. Lite senare fick jag tanken att om handfatet hade lossnat från väggen.... då hade han nog varit illa ute. Det är ju inte någon lätt och nätt kille. Han hade änglavakt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarelller
Hon ser väl inte så barhuvad ut? https://imgur.com/a/GusAlBu
En av alla hon försökte säkert stoppa honom och kom i mellan. Varför sköt han inte 12 hucklen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Tack för att du delar med dig. Vi är flera som har diskuterat och analyserat GM’s liv innan dådet och ev motiv och din beskrivning låter precis så som jag har trott att det har varit.

Han har pressats till en aktivitet som är fruktansvärd för honom i hans situation med extrem social fobi osv och han har blivit av med sin enda försörjning. Svårt med förändring med sina diagnoser. Och som du säger: nu måste han flytta hem till föräldrarna, 35 år gammal. Når liksom botten. Han får panik, ser ingen utväg och känner ett hat mot samhället (kanske matteläraren som är en symbol för hans misslyckade studier?). Får kortslutning och begår det hemska dådet.

De som inte förstår det här saknar uppenbarligen kunskap och insikter i hur den här typen av diagnoser och en en livslång isolering och utanförskap brutalt kan påverka en människa framförallt när man ställs inför en livsavgörande förändring.

Pressats? Det är ett jävligt modest motkrav att gå en komvuxutbildning. Nej, han ville sitta i sin totalt inrunkade lägenhet och parasitera på samhället i all evighet.
Citera
2025-02-10, 22:10
Bannlyst
Rickard kanske var en incel. Han riktade sin ilska främst mot kvinnor, och de män han dödade var de som försökte hjälpa de skadade. Det här var ingen slump. Det var en attack rotad i hat, en ideologi som vuxit sig stark i det tysta.

Han levde isolerad, förmodligen oskuld, och med tiden förvandlades hans ensamhet till ett brinnande förakt. Han satt på nätet dagarna i ända, sökte sig till likasinnade, till andra som delade hans frustration och hans syn på kvinnor som fiender. Där, i de mörka hörnen av internet, radikaliserades han. Där föddes hatet som drev honom till handling.

Men han gjorde inte detta ensam. Det här var inte bara en mans verk. Det var en del av något större – en ideologi, ett nätverk, en rörelse som inspirerar och göder våld. Och det farligaste av allt? De finns fortfarande där ute. De firar honom, de ser honom som en martyr, de väntar på nästa tillfälle att slå till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Chihablilja på instagram förklarar det jag förklarar för er. Detta är en falseflag-attack. Gå in och kolla.
Personen bakom kontot är en flicka med autism hon spelar att det är flera personer bakom konton men det är bara hon. Hon har haft fel på precis allt i detta fall. Hon säger 30 personer döda och 70 personer skadade vilket bara är skitsnack. Hon håller på med konspirationsteorier inget annat.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12345Qwerty
Nu ska jag skriva ner vad jag vet ifrån att ha "känt" GM...

Väldigt utstött i skolan av GMs "ovanliga" beteende, märktes inte när GM var ung då barn är generellt konstiga och det anses vara mer normalt.
Vid tonåren är det betydligt annorlunda och folk drar sig undan och GM hamnar mer utanför.

Vid högstadiet får GM sin diagnos Autism/Asperger(vet ej exakt diagnos) vilket gör GM väldigt deprimerad och förklarar varför han "försvann".

Vid vuxen ålder kommer det liknande tvångsmässiga tankar att behöva flytta hemifrån då han ej klarar av situationen hemma. Får hjälp med att skaffa en lägenhet som föräldrar betalar.

Under denna tiden så sköter GM sin dagliga verksamhet som blivit tilldelad ifrån staten utan problem.
Gör sina timmar i veckan och får ekonomiskt stöd för detta. (Inte säker).

GM har inte social fobi men kan inte förstå värdet i att ha ett socialt umgänge, eller konversera.

Alla konversationer är endast ensidigt då GM ej uttrycker något intresse i andra människor.

Jag har aldrig hört GM uttala sig på något sätt rasistiskt. (Tror inte GM var psykiskt kapabel till detta)
Jag har aldrig hört GM höja sin röst eller skrika. Han pratade väldigt sällan.

Min teori kring Varför (endast mina spekulationer)

Försäkringskassan försöker få ut GM i arbetslivet. Skickas till komvux för att utöka sina betyg alternativt specifik inriktning.
Det går inte som planerat och GM kan inte utföra det som staten ställer vilket därmed socialen drar in GMs ekonomiska stöd.

Vilket leder till att GMs föräldrar, där båda snart är pensionärer ej klarar av att betala hans hyra samt alla andra kostnader, ber GM att flytta hem igen.

GM ska alltså flytta hem igen, Där depressionen en gång fanns och alla hemska känslor.
Lämna sin trygga punk i sin lägenhet.

Dessa känslor blir enormt stora för GM, som vanligtvis aldrig känner något, Vilket leder GM till detta helvetes dåd, för att försöka stilla sina känslor. Alltså stoppa dem som har skapat dem.

Detta är tragiskt. Ingen människa ska behöva få sitt liv avslutat förtidigt.

På vilket sätt känner du GM?? För mig verkar ditt inlägg vara en sammanställning av de teorier som redan har framförts i den här tråden.
Citera
2025-02-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chihabliljaa
Rickard kanske var en incel. Han riktade sin ilska främst mot kvinnor, och de män han dödade var de som försökte hjälpa de skadade. Det här var ingen slump. Det var en attack rotad i hat, en ideologi som vuxit sig stark i det tysta.

Han levde isolerad, förmodligen oskuld, och med tiden förvandlades hans ensamhet till ett brinnande förakt. Han satt på nätet dagarna i ända, sökte sig till likasinnade, till andra som delade hans frustration och hans syn på kvinnor som fiender. Där, i de mörka hörnen av internet, radikaliserades han. Där föddes hatet som drev honom till handling.

Men han gjorde inte detta ensam. Det här var inte bara en mans verk. Det var en del av något större – en ideologi, ett nätverk, en rörelse som inspirerar och göder våld. Och det farligaste av allt? De finns fortfarande där ute. De firar honom, de ser honom som en martyr, de väntar på nästa tillfälle att slå till.

Allt väl inne i din hjärna?
Citera
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolloliten
LÄS TRÅDEN, flera svenskar och flera som inte såg ut som invandrare!!!

Nu överdriver du, en etnisk svensk och hon hade färgat håret svart. Så bakifrån eller med händerna på huvudet ser hon ut som en...invandrare.

Men låt oss sluta spekulera och låtsas som att vi vet. Låt polisen och undersökningen berätta för oss. Du vet inte och inte jag heller.
Citera
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelvisElvis
Om han skjuter 15 personer tror jag inte han har jättemycket sympati för huruvida hunden har har vatten eller eller får gå ut och kissa....

Men hans familj påpekade ju att han inte gillade människor men älskade hunden .
Därför undrade jag varför han inte helt plötsligt tänkte på hur det skulle gå för hunden ; om han sköt skallen av andra + sig själv ?

Han kan inte ha tänkt på mer än att röja sönder skolan; inklusive personal - där och då!

Inget konsekvenstänk där inte ....
Senast redigerad av landbandy 2025-02-10 kl. 22:28.
Citera
2025-02-10, 22:13
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Tack för att du delar med dig. Vi är flera som har diskuterat och analyserat GM’s liv innan dådet och ev motiv och din beskrivning låter precis så som jag har trott att det har varit.

Han har pressats till en aktivitet som är fruktansvärd för honom i hans situation med extrem social fobi osv och han har blivit av med sin enda försörjning. Svårt med förändring med sina diagnoser. Och som du säger: nu måste han flytta hem till föräldrarna, 35 år gammal. Når liksom botten. Han får panik, ser ingen utväg och känner ett hat mot samhället (kanske matteläraren som är en symbol för hans misslyckade studier?). Får kortslutning och begår det hemska dådet.

De som inte förstår det här saknar uppenbarligen kunskap och insikter i hur den här typen av diagnoser och en en livslång isolering och utanförskap brutalt kan påverka en människa framförallt när man ställs inför en livsavgörande förändring.

Ja. Det är min åsikt oxå

Jag försvarar inte hans handlingar på minsta sätt men försöker bara hitta en meningsfullt sammanhang och förklaring
Citera
2025-02-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Och samtliga politiker vill råda bor på problemet genom att skärpa vapenlagstiftningen...

Det och låsa skolorna!

Lyssnade dock på Aktuellt i kväll där rektorn på Kronan - som egentligen första person - just uttalade sig om vikten av att arbeta förebyggande i skolan så att ingen hamnar i utanförskap. Mer resurser till skolorna, mer personal. Att de här dåden begås av människor som mår väldigt dåligt och att det är där man måste börja; i rätt ordning.

Lyssna på honom politiker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in