2025-02-10, 22:01
Medlem
Kantarelllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag tycker dom bilder man sett på offren ser utländska ut..
När man fått se närbilder på dom absolut. Men det skulle vara väldigt svårt att skilja dom från svenskar vid första ögonkastet och på håll. Sen får vi ju inte glömma att han faktiskt dödade två svenskar. Det går ju också rykten om att en av dom skadade är svensk.
Citera
2025-02-10, 22:02
Medlem
Jag studerade på Komvux. Jag vet inte om jag befinner mig i förnekelse, men jag tror att Aziza var en av lärarna jag träffade. Jag känner inte henne på djupet, hon hjälpte de som hade svårt i matte. Jag läste en kurs. Jag tror dock att jag fick faktiskt hjälp ifrån henne med en och annan matteuppgift.

Jag är dock så himla osäker om det är Aziza. Jag träffade också även henne lite då och då här i Örebro. Vi vinkade åt varandra.

Jag är antingen i förnekelse eller så minns jag inte så bra. Det var flera år sedan jag studerade där.

Jag minns henne som relativt kort och bar på glasögon.

Jag tänker flera gånger: ''Är det hon?'' ''Är det hon?'' ''Kan inte vara hon. Aziza ser ju annorlunda ut och den matteläraren såg annorlunda ut, det är inte samma person.''.

Jag är nog i förnekelse.

Så sorgligt att hon just skulle gå i pension i sommar och dessutom inte ville ens gå i pension. Hon ville fortsätta hjälpa människor med skolan. Tänk att hon verkligen brann så mycket för människorna på det viset.

Oavsett om Aziza var den matteläraren jag tror jag hade kontakt med, så är det sorgligt. Det gäller för alla brottsoffren förstås.

Synd att GM inte fick ordentligt hjälp heller.

Allt är sorgligt!
Citera
2025-02-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Man har nu sagt att utredningen kan ta 1 år att genomföra. Ni måste ha tålamod.

lol, ja typisk svensk polis, om ett år så vågar vi nog säga sanningen för då har de flesta lugnat ner sig.
Det är riktigt tröttsamt hur polis och myndigheter gör allt dom kan för att sanningen inte ska komma fram!
Citera
2025-02-10, 22:03
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12345Qwerty
Nu ska jag skriva ner vad jag vet ifrån att ha "känt" GM...

Väldigt utstött i skolan av GMs "ovanliga" beteende, märktes inte när GM var ung då barn är generellt konstiga och det anses vara mer normalt.
Vid tonåren är det betydligt annorlunda och folk drar sig undan och GM hamnar mer utanför.

Vid högstadiet får GM sin diagnos Autism/Asperger(vet ej exakt diagnos) vilket gör GM väldigt deprimerad och förklarar varför han "försvann".

Vid vuxen ålder kommer det liknande tvångsmässiga tankar att behöva flytta hemifrån då han ej klarar av situationen hemma. Får hjälp med att skaffa en lägenhet som föräldrar betalar.

Under denna tiden så sköter GM sin dagliga verksamhet som blivit tilldelad ifrån staten utan problem.
Gör sina timmar i veckan och får ekonomiskt stöd för detta. (Inte säker).

GM har inte social fobi men kan inte förstå värdet i att ha ett socialt umgänge, eller konversera.

Alla konversationer är endast ensidigt då GM ej uttrycker något intresse i andra människor.

Jag har aldrig hört GM uttala sig på något sätt rasistiskt. (Tror inte GM var psykiskt kapabel till detta)
Jag har aldrig hört GM höja sin röst eller skrika. Han pratade väldigt sällan.

Min teori kring Varför (endast mina spekulationer)

Försäkringskassan försöker få ut GM i arbetslivet. Skickas till komvux för att utöka sina betyg alternativt specifik inriktning.
Det går inte som planerat och GM kan inte utföra det som staten ställer vilket därmed socialen drar in GMs ekonomiska stöd.

Vilket leder till att GMs föräldrar, där båda snart är pensionärer ej klarar av att betala hans hyra samt alla andra kostnader, ber GM att flytta hem igen.

GM ska alltså flytta hem igen, Där depressionen en gång fanns och alla hemska känslor.
Lämna sin trygga punk i sin lägenhet.

Dessa känslor blir enormt stora för GM, som vanligtvis aldrig känner något, Vilket leder GM till detta helvetes dåd, för att försöka stilla sina känslor. Alltså stoppa dem som har skapat dem.

Detta är tragiskt. Ingen människa ska behöva få sitt liv avslutat förtidigt.

Tack! Väldigt intressant info!
Citera
2025-02-10, 22:04
Medlem
rubbergirls avatar
Expressen har pratat med flertalet jägare runtom Ljungby men ingen har sett R vara ute & jaga.
Ordföranden i den lokala jaktskytteklubben har hört sig för bland medlemmar & ingen har hört talas om honom i jaktsammanhang.
Och en granne säger han aldrig sett R.

Antingen är han ett spöke el. så vill ingen förknippas med honom.
Citera
2025-02-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag tycker att det är viktigt att se personer som Rickard även om han inte vill se oss. Men någonstans vill även han bli sed och uppmärksammad. Vi måste se ensamma personer i Sverige och samhället måste hjälpa vissa kravlöst. Socialen är här för att hjälpa i samhället inte för att visa sin makt.
Ja tack
Får verkligen hoppas att en förändring sker
Soc har många sadister
Citera
2025-02-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Hej! Har du berättat det du vet för polisen? Det kunde vara intressant info för dem, jag tänker främst på avsaknaden av rasistiska tankegångar.

Inget jag vet kommer vara nytta för polisen. Denna information har de fått från närstående.
Citera
2025-02-10, 22:05
Medlem
Citat:
Nu ska jag skriva ner vad jag vet ifrån att ha "känt" GM...

Väldigt utstött i skolan av GMs "ovanliga" beteende, märktes inte när GM var ung då barn är generellt konstiga och det anses vara mer normalt.
Vid tonåren är det betydligt annorlunda och folk drar sig undan och GM hamnar mer utanför.

Vid högstadiet får GM sin diagnos Autism/Asperger(vet ej exakt diagnos) vilket gör GM väldigt deprimerad och förklarar varför han "försvann".

Vid vuxen ålder kommer det liknande tvångsmässiga tankar att behöva flytta hemifrån då han ej klarar av situationen hemma. Får hjälp med att skaffa en lägenhet som föräldrar betalar.

Under denna tiden så sköter GM sin dagliga verksamhet som blivit tilldelad ifrån staten utan problem.
Gör sina timmar i veckan och får ekonomiskt stöd för detta. (Inte säker).

GM har inte social fobi men kan inte förstå värdet i att ha ett socialt umgänge, eller konversera.

Alla konversationer är endast ensidigt då GM ej uttrycker något intresse i andra människor.

Jag har aldrig hört GM uttala sig på något sätt rasistiskt. (Tror inte GM var psykiskt kapabel till detta)
Jag har aldrig hört GM höja sin röst eller skrika. Han pratade väldigt sällan.

Min teori kring Varför (endast mina spekulationer)

Försäkringskassan försöker få ut GM i arbetslivet. Skickas till komvux för att utöka sina betyg alternativt specifik inriktning.
Det går inte som planerat och GM kan inte utföra det som staten ställer vilket därmed socialen drar in GMs ekonomiska stöd.

Vilket leder till att GMs föräldrar, där båda snart är pensionärer ej klarar av att betala hans hyra samt alla andra kostnader, ber GM att flytta hem igen.

GM ska alltså flytta hem igen, Där depressionen en gång fanns och alla hemska känslor.
Lämna sin trygga punk i sin lägenhet.

Dessa känslor blir enormt stora för GM, som vanligtvis aldrig känner något, Vilket leder GM till detta helvetes dåd, för att försöka stilla sina känslor. Alltså stoppa dem som har skapat dem.

Detta är tragiskt. Ingen människa ska behöva få sitt liv avslutat förtidigt.

Tack för att du delar med dig. Vi är flera som har diskuterat och analyserat GM’s liv innan dådet och ev motiv och din beskrivning låter precis så som jag har trott att det har varit.

Han har pressats till en aktivitet som är fruktansvärd för honom i hans situation med extrem social fobi osv och han har blivit av med sin enda försörjning. Svårt med förändring med sina diagnoser. Och som du säger: nu måste han flytta hem till föräldrarna, 35 år gammal. Når liksom botten. Han får panik, ser ingen utväg och känner ett hat mot samhället (kanske matteläraren som är en symbol för hans misslyckade studier?). Får kortslutning och begår det hemska dådet.

De som inte förstår det här saknar uppenbarligen kunskap och insikter i hur den här typen av diagnoser och en en livslång isolering och utanförskap brutalt kan påverka en människa framförallt när man ställs inför en livsavgörande förändring.
Citera
2025-02-10, 22:07
Medlem
Citat:
Inget jag vet kommer vara nytta för polisen. Denna information har de fått från närstående.

Okej. Stackars människor, vilket helvete de måste ha nu.
Citera
Medlem
Kantarelllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Jo det stämmer. Sluta ljuga. Bara barhuvade kvinnor.
Hon ser väl inte så barhuvad ut? https://imgur.com/a/GusAlBu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Undrar om han kände sig mer ensam den dagen ; eftersom hans familj var på semester ?
Men ännu en gång undrar jag varför hunden han älskade ; att han lämnade den hemma i sin lägenhet ?
Hade han inte förmågan att förstå / tänka efter - att hunden skulle kissa / bajsa på sig instängd i hans lägenhet tills han familj kom tillbaka från semestern ?
Att hunden kanske började svälta ; inte kunde dricka färskt vatten och möjligtvis börjat skälla efter någon dag.

Trodde GM gärningsmannen att han skulle ta sig tillbaka och gå ut med hunden efter dådet ?

Ingenting verkar genomtänkt utav GM .

Om han skjuter 15 personer tror jag inte han har jättemycket sympati för huruvida hunden har har vatten eller eller får gå ut och kissa....
Citera
2025-02-10, 22:08
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Skytten står och går iaf ruggigt nära toaletten på filmen. Man hör ju tex när flera hylsor landar på golvet strax utanför.

Ja, bland annat hörs hylsor direkt utanför dörren någon enstaka sekund efter att det påstådda "Ut från Europa" skriks från 20-30 meters avstånd. Jag får inte ihop det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in