Citat:
Ursprungligen postat av
12345Qwerty
Nu ska jag skriva ner vad jag vet ifrån att ha "känt" GM...
Väldigt utstött i skolan av GMs "ovanliga" beteende, märktes inte när GM var ung då barn är generellt konstiga och det anses vara mer normalt.
Vid tonåren är det betydligt annorlunda och folk drar sig undan och GM hamnar mer utanför.
Vid högstadiet får GM sin diagnos Autism/Asperger(vet ej exakt diagnos) vilket gör GM väldigt deprimerad och förklarar varför han "försvann".
Vid vuxen ålder kommer det liknande tvångsmässiga tankar att behöva flytta hemifrån då han ej klarar av situationen hemma. Får hjälp med att skaffa en lägenhet som föräldrar betalar.
Under denna tiden så sköter GM sin dagliga verksamhet som blivit tilldelad ifrån staten utan problem.
Gör sina timmar i veckan och får ekonomiskt stöd för detta. (Inte säker).
GM har inte social fobi men kan inte förstå värdet i att ha ett socialt umgänge, eller konversera.
Alla konversationer är endast ensidigt då GM ej uttrycker något intresse i andra människor.
Jag har aldrig hört GM uttala sig på något sätt rasistiskt. (Tror inte GM var psykiskt kapabel till detta)
Jag har aldrig hört GM höja sin röst eller skrika. Han pratade väldigt sällan.
Min teori kring Varför (endast mina spekulationer)
Försäkringskassan försöker få ut GM i arbetslivet. Skickas till komvux för att utöka sina betyg alternativt specifik inriktning.
Det går inte som planerat och GM kan inte utföra det som staten ställer vilket därmed socialen drar in GMs ekonomiska stöd.
Vilket leder till att GMs föräldrar, där båda snart är pensionärer ej klarar av att betala hans hyra samt alla andra kostnader, ber GM att flytta hem igen.
GM ska alltså flytta hem igen, Där depressionen en gång fanns och alla hemska känslor.
Lämna sin trygga punk i sin lägenhet.
Dessa känslor blir enormt stora för GM, som vanligtvis aldrig känner något, Vilket leder GM till detta helvetes dåd, för att försöka stilla sina känslor. Alltså stoppa dem som har skapat dem.
Detta är tragiskt. Ingen människa ska behöva få sitt liv avslutat förtidigt.
Tack för att du delar med dig. Vi är flera som har diskuterat och analyserat GM’s liv innan dådet och ev motiv och din beskrivning låter precis så som jag har trott att det har varit.
Han har pressats till en aktivitet som är fruktansvärd för honom i hans situation med extrem social fobi osv och han har blivit av med sin enda försörjning. Svårt med förändring med sina diagnoser. Och som du säger: nu måste han flytta hem till föräldrarna, 35 år gammal. Når liksom botten. Han får panik, ser ingen utväg och känner ett hat mot samhället (kanske matteläraren som är en symbol för hans misslyckade studier?). Får kortslutning och begår det hemska dådet.
De som inte förstår det här saknar uppenbarligen kunskap och insikter i hur den här typen av diagnoser och en en livslång isolering och utanförskap brutalt kan påverka en människa framförallt när man ställs inför en livsavgörande förändring.