2025-02-10, 20:28
Medlem
Vet någon vad han läste på komvux? Matte hörde jag
Varför gick han inte vidare på spåret psykologi, historia eller skapande design/bild??
Citera
2025-02-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Den där tidslinjen som Aftonbladet publicerat är bra. Den ger en kort sammanfattning av när i tiden olika saker inträffade. Här är det viktigaste (kortfattat):

12.33: Polisen får larm om skottlossning i skolan.

12.38: Polisen är på plats (efter 5 minuter).

12.45: Insatsstyrkan är på plats (efter 12 minuter).

13.30 (ca): Gärningsmannen hittas död.

Toalettmannens video på Youtube:

1:a minuten (0-60 s): 5 skott
2:a 8 skott
3:e 3 skott
4:e 7 skott
5:e 12 skott
6:e 0 skott
7:e 5 skott
8:e 2 skott
9:e 4 skott

Därefter inga skott. Larmet gick efter ca 5:35 (i 6:e minuten) och (polis)röster från ca 10:30. Totalt räknade jag alltså till 46 skott. Plus/minus ett par-tre skott som jag kan ha bedömt som andra ljud trots att det var skott eller tvärtom. Man får även räkna med att det skjutits en del innan videon startade.

Tror filmen sannolikt rullade i stort sett i ett så länge det sköts, undantaget vid ca 6:20 (7:e), där det nog är ett klipp, men när skjutningen upphört är det klippt några ggr. Polisrösterna bör ha varit betydligt senare än vid den tid de hörs i filmen. Att det inte sköts i 6e minuten kan bero på att han fipplade med rökgranaterna just då.
Senast redigerad av Refraktor 2025-02-10 kl. 20:51.
Citera
2025-02-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gumdo85
Detta är ett misslyckande för oss som samhälle, vi kan ju fråga oss varför så många unga mår dåligt, vi är stressade i våra liv och en del prioriterar sin karriär för att skicka in barnen på förskola redan vid 1 års ålder och dessutom hela dagar , sen börjar vi pressa barnen tidigt i skolan med betyg, lärarna har varit ingen auktoritet och därmed kan mobbing frodas i skol miljön.

Vi kanske bara ska fundera på att vi hade ett väl fungerande samhälle tidigare men nu är vi så osäkra på oss själva som land och våra värderingar så vi försöker titta på andra istället för att faktiskt ta hand om våra barn och prioritera familjen, i Sverige är det nästan konstigt om man inte skilt sig två gånger och har en bonus familj. Det är miljön och otryggheten i familjen samt skolan som skapar dessa individer.
Håller med dig, familjens sammanhållning är a och o för ett säkert samhälle med bra värderingar. Det som du är inne på angående betyg och prestationsångest är rätt, systemet behöver revideras. Vi är alla olika men ska in i samma form. Självklart finns det hjälpmedel i Sveriges skolor men det skulle absolut kunna bli bättre vilket det också har om man tittar på de senaste 20 åren i skolan.
Citera
2025-02-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Efter det som hände förra veckan är vi nog många som undrar hur en person med sådan psykisk ohälsa kunnat få licens för fyra vapen. Men svenska domstolar tycker det är ok att folk har vapen trots tvångsvård pga psykisk ohälsa. https://www.dagensjuridik.se/nyheter/tidigare-tvangsvard-inte-skal-aterkalla-vapentillstand/
Han kanske var i en bättre form 2011
Citera
2025-02-10, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Eric och Dylan (Columbine) kedjade dörrarna, så det var riktigt illa.
Där de registrerade via (VHS) då de blev mobbade och reaktiva till våldet ett sorts manifest.

De hade sett för mycket på film kanske.. och ingen lyssnade ?

Nej, de kedjade inte dörrarna.
Citera
2025-02-10, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Vi måste få svar på varför Richard Andersson inte hade sjukersättning.
Detta kan bli en av de största skandalerna på länge.

En person med Richards psykiska tillstånd ska inte behöva dras med socialtjänsten.

Det är nog inte bara ett huvud som kommer behöva rulla.
Att media sopar detta under mattan är sjukt, vi kräver svar
Citera
2025-02-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktuskvarts
Vi undersköterskor läser inte matte i vår utbildning vad jag vet iaf.
Ok, tack, visste inte det!

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det var ju flera sjukvårds-elever? Eller hade de mattelektion kanske? kanske ingår i deras kurs?
Det tänkte jag att det kanske gjorde, men tydligen inte
Citera
2025-02-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vet någon vad han läste på komvux? Matte hörde jag
Varför gick han inte vidare på spåret psykologi, historia eller skapande design/bild??
Han led väl av social fobi och betygen räckte ju inte till (ofullständiga betyg i grundskolan), kanske förklarar varför skolan var så svår för honom på komvux. Möjligen såg han helt enkelt för mycket problem och för få lösningar som inte var enkla nog således ingen psykologi etc?
Citera
2025-02-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktuskvarts
Vi undersköterskor läser inte matte i vår utbildning vad jag vet iaf.
Det beror ju helt på vilken form man läser. Utöver vårdämnena är det väl Samhällskunskap och Svenska idag, Men går man den treåriga linjen på gymnasiet eller Komvux så ingår matten. Och en del andra "gymnasiegemensamma ämnen".
Citera
2025-02-10, 20:37
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
jag såg på en intervju 2 svenska lärare som berättar att rickard valde bort dom och sköt mot invandrare

Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
I så fall ljuger du.

Citat:
Ursprungligen postat av Kantarelller
Lust att ge oss en källa?

Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
idag på tv4

Klockan 13.19-13.31 idag på TV4.

(Jag har dock inte hört intervjun själv.)
Citera
2025-02-10, 20:38
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Toalettmannens video på Youtube:

1:a minuten (0-60 s): 5 skott
2:a 8 skott
3:e 3 skott
4:e 7 skott
5:e 12 skott
6:e 0 skott
7:e 5 skott
8:e 2 skott
9:e 4 skott

Därefter inga skott. Larmet gick efter ca 5:35 (i 6:e minuten) och (polis)röster från ca 10:30. Totalt räknade jag alltså till 46 skott. Plus/minus ett par-tre skott som jag kan ha bedömt som andra ljud trots att det var skott eller tvärtom. Man får även räkna med att det skjutits en del innan videon startade.

Tror filmen sannolikt rullade i stort sett i ett så länge det sköts, undantaget vid ca 6:30 (7:e), där det nog är ett klipp, men när skjutningen upphört är det klippt några ggr. Polisrösterna bör ha varit betydligt senare än vid den tid de hörs i filmen. Att det inte sköts i 6e minuten kan bero på att han fipplade med rökgranaterna just då.

Du har nog räknat rätt
” Inifrån toaletten hör eleven hur skott efter skott avlossas på skolan i Örebro. Totalt hörs över 40 skott på filmerna från gömstället.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/filmerna-visar-over-40-skott-pa-12-minuter

Totalt 15 dödade eller skadade på 46 skott. Verkar inte vara så pricksäker.
Citera
2025-02-10, 20:38
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det skrevs utav journalisterna ; att de fått reda på att hans mattelärare ingick bland de skjutna .
Det var ju matematik han hade svårt med .
Tyvärr har jag ingen källa eller länk på detta .

En av de skadade var lärare i SFI. Så att en var mattelärare betyder ingenting. Hon var på fel plats i denna stunden förmodligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in