2025-02-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Har du asperger/ autism så reagerar du känslomässigt direkt på saker och ting .
Det är därför det kan vara bra att inte pressa en sådan person eftersom den reagerar rent instinktivt = INTE kan "ansvara" helt och fullt över sitt beteende

Därav diagnosen satt på personen .

Finns tusentals med samma diagnoser som inte mördar.. jag tror det är betydligt mer än hans diagnoser. Han blev inspirerad av någon som gjort sådant tidigare sen kanske mördarspel och invandrar/kvinnohat på det osv..
Citera
2025-02-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Måste, tja. Kanske mer som läsare än skrivare gissar jag. Det förefaller vara kopiöst låg ton på denne Richard.
Men polisen kommer garanterat hitta en sökhistorik när man kramat ur hans elektriska grunkor. Något finns såklart, men rena motiv som dom flesta törstar efter är nog dessvärre svårt eller omöjligt att framkalla, och faktiskt inget man kan utkräva.
Det kan i ärlighetens namn vara korttänkt att utkräva svart på vitt motiv av någon som uppenbarligen mått väldigt dåligt under en period.
Det är vad det är, flummigt, tror jag...
Jag menar på att man ska tänka sig en person med okänt mått av diagnosbokstäver, men som verkar hankat sig fram lite grann ändå parat med att uppväxt skett lite grann kring skjutvapen och möjligtvis ett rätt så blint och teoretiskt anglosaxiskt arv men det är fan inte mycket att gå på.
Stöd hemifrån har garanterat funnits ända fram till hans dödsdag.
Några har tidigare petat på mig gällande att vapnen ej funnits hos föräldrarna, men jag är helt säker på att det är där vapnen funnits och att föräldrar varit bortresta då detta på Risbergska inträffade.

En svensk skolskytt som följer mall A, och bestämt sig vore i regel självständig, utpräglad/redo & uppdaterad av omvärlden och lär gått all in med ar-15/liknande och tagit fler specifika offer, samt ha ett gediget förflutet på nätet, men så är inte fallet riktigt här.
Det är en riktig smygare detta, förmodligen helt mot sitt eget medvetande och i linje med hans person (en luva).
Att göra sig hörd/sedd bland folk finns inte för honom, men influenser av counterstrike finns absolut i form av att han skaffat in rökgranater och kört på med flera vapen.
En plan har funnits, ett scenario i huvudet som han byggt på.

Jag tror noll på idealistiskt motiv, men lite grann på motiv mot soc ändå.

Jag tror detta är en man som spelat dataspel en del (ej överdrivet) och förvridit skallen sin pga mottaglighet som en ickeboktavs-person aldrig någonsin kommer begripa eller ens kunna förveckla sig om.
Sen har han lessnat till den graden på sitt liv men samtidigt varit nyfiken/förbannad, och valt en miljö. Miljön är liknande counterstrike (korridorer och rum), och miljön är för honom bekant då han vistats där.
Kopplingen mellan det vuxna pådyvlade anglosaxtiska vapeninnehavet och den mer barnsliga actionladdade delen av hjärnan blir rekordkort då livet är slut mentalt sedan starka negativa besked når honom (soc-bidrag tex, om det nu stämmer).
Föräldrar kan ha ställt ultimatum nr72 i ordningen parallellt, ej troligt men tänkbart?
35 bast gammal lär han ej kommit på något själv oavsett hur många bokstäver han har, utan det är yttre faktorer som puttat honom över gränsen, så kalla det motiv isf.
Motiv för en rätt vanlig person behöver dock ej betyda detsamma som för en som bär div. diagnoser.

Väl på plats skjuter han mot allt som rör sig, "motiv" rätt så släppt pga påladdningen som allting på plats innebär.
Det blir liksom både en Eva-Lena och en Aziza mfl, men motivlöst i detta skede och skolan är vad den är - invandrartät - klart repre. av offer blir därefter.
Han har inte varit helt skärpt och bibehållet sina tankar, han har garanterat stannat upp och tvekat någonstans, för annars hade offren varit betydligt fler sett till hurpass befolkad skolan var och vilken tid han hade på sig.
Det finns en film när någon filmar utanför byggnaden, och han skjuter innifrån utan tvekan - tydligt tecken på att han skjuter på allt som rör sig när han har kulor i loppet.

Det kommer bli en enorm besvikelse för alla som önskar att i detalj få denna killens motiv klart för sig. Det kommer helt enkelt inte att passera.

Gissningsvis, och min femma.

Tycker detta är en fantastisk bra analys, och håller helt med.
Citera
2025-02-10, 19:24
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vad tänkte du att dom skulle göra då? Om han inte ville och strunta i allt? Vill man inte går det inte att hjälpa då är det hans eget fel.

Han kunde väl fått ett praktik jobb som naturvårdsskötare ?
Eller att arbeta med kor .De är snälla,om man är snäll mot dem ,de klart ....
Sätta upp viltkameror åt kommun ?
Senast redigerad av landbandy 2025-02-10 kl. 19:33.
Citera
Medlem
rubbergirls avatar
Polisen har ej beslagtagit ngt gitarrliknande fodral.

”Däremot har man tagit tre vapenfodral i beslag. De är av fabrikaten Browning, Normark och Plano gun guard.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisens-fynd-efter-skolskjutningen-i-orebro/
Citera
Medlem
Citat:
Vad tänkte du att dom skulle göra då? Om han inte ville och strunta i allt? Vill man inte går det inte att hjälpa då är det hans eget fel.
Det finns aldrig hans eget fel vid grav autism. Det är helt och hållet samhällets fel som inte har hjälpt honom nog och dessutom Ulf Kristersson förmodligen som precis innan menade att det mesta våld beror på invandrare. Dessutom verkar det som att Socialtjänsten har nekat honom bidrag.
Det är samhällets fel allt som hänt.
Citera
2025-02-10, 19:25
Avstängd
Är det någon som vet om polisen bärgat någon bil från platsen? Om han hade kommit dit i bil så hade den garanterat tagits i beslag.
Citera
2025-02-10, 19:27
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Finns tusentals med samma diagnoser som inte mördar.. jag tror det är betydligt mer än hans diagnoser. Han blev inspirerad av någon som gjort sådant tidigare sen kanske mördarspel och invandrar/kvinnohat på det osv..

Om det nu var så illa ,så hade det väl ändå varit bättre att låta honom få nån slags sjukpenning och låta honom vara för sig själv ; än att tjata om att ta honom till skolan ?

De dog ju på kuppen .
Inte vettigt .
Citera
2025-02-10, 19:28
Medlem
När det tränas i skolorna bi framtiden vore det bra om man även lärde ut hur en vapenväska ser ut.
För den här killen verkar ha knallat in skolan med en väska full av vapen utan att någon reagerat.
När vapnen var kvar i väskan hade han varit lätt att övermanna.
Citera
2025-02-10, 19:29
Medlem
Ursäkta om denna postats tidigare men i slutet av denna video intervjuas två ögonvittnen, och den första av dem säger att han började skjuta i restaurangen. Och inte i ett klassrum. Har vi fått bekräftat från officiellt håll att han började skjuta i ett klassrum?

https://youtu.be/W-86oHg1jnc?si=tMekjr09dgUSTFfW
Citera
2025-02-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Polisen har ej beslagtagit ngt gitarrliknande fodral.

”Däremot har man tagit tre vapenfodral i beslag. De är av fabrikaten Browning, Normark och Plano gun guard.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisens-fynd-efter-skolskjutningen-i-orebro/

Fast visst liknar det ett gitarrfodral? Jag hade nog beskrivit det så. Då är jag förvisso helt oinsatt i vapen och dess tillbehör.
Citera
2025-02-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det finns aldrig hans eget fel vid grav autism. Det är helt och hållet samhällets fel som inte har hjälpt honom nog och dessutom Ulf Kristersson förmodligen som precis innan menade att det mesta våld beror på invandrare. Dessutom verkar det som att Socialtjänsten har nekat honom bidrag.
Det är samhällets fel allt som hänt.

Jag anser också att det är samhällets fel och att den diskussionen förs alldeles för lite utom här. Istället väljer man den enkla vägen och ser honom som ett monster.
Citera
2025-02-10, 19:37
Medlem
Det hela är ett misslyckande av samhället och igentligen ett budskap här. Ta först hand om era egna innan ni tar hand om några andra. Detta vansinnesdåd hade aldrig hänt om Sverige först tagit hand om sina egna medborgare innan vi hade låtit andra kommit in till vårat fantastiska land. Det samma är med våra bidrag till fattiga länder som Sida medans det finns utfattiga svenska familjer i landet. Var är vår stolthet. Var är våran tro på Sverige och svenskarna?
Senast redigerad av Truefighter 2025-02-10 kl. 19:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in