2025-02-10, 11:34
Medlem
radfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Högst troligt. Bara se på detta med vargar. Borde finnas extremt många i denna region. Men samerna skjuter dom på direkten. Ingen vågar heller klaga för de är samer... Att de skjuter lite egna renar är nog helt enligt boken. Ingen vågar ju heller klaga att de gjort det. För de är samer och får göra precis hur de vill. Jag menar vilken hemsk svensk norrbottning skulle ta och skjuta en massa renar?
I vilken region skulle det finnas extremt mycket varg? Vad norrbottningar gör och inte är inte relevant här eftersom att det här händer i Västerbotten! Extremt mycket varg finns inte i Västerbotten heller.
Citera
2025-02-10, 12:19
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Japp man måste vara misstänksam mot lapparna, dom är sluga och lömska.

De har ju genom åren vallat ut sina renar på spåret framför sj tågen, då ersättningen från sj för överkörda renar är mkt förmånlig.
Citera
2025-02-10, 14:19
Medlem
Överklagan kom inte bara sista möjliga dag. Den var 3000sidor lång. Samtidigt som de inte gjort annat än att beklaga samverkan med Rallyt. Rallyansvariga hade pratat med den same som hade renar vid de aktuella sträckorna och denne hade försäkrat att det inte skulle bli några bekymmer kring det. Han var positivt inställd till rallyt.

Då surnade samebyn till och blev sura på den same som var positivt inställd och har sedan dess inte gjort annat än att försöka få sträckorna inställda - trots att personen som har sina renar på området är positivt inställd.

Skulle gott och väl kunna vara någon annan same från samebyn som skjutit. Straffa den positivt inställda samen samtidigt som man målar ut rallyt som renmördare.
Senast redigerad av macccan87 2025-02-10 kl. 14:21.
Citera
2025-02-10, 14:27
Medlem
SmartSkalles avatar
Det var nog Sameflickan som ville ha det som stod på lappen.
Citera
2025-02-10, 15:04
Medlem
puttens avatar
Hört på omvägar via bekanta (som har samiskt påbrå) att t.o.m i sametinget är dom ovänner med varandra.

Det är även bråk mellan rensamerna och jakt/fiskesamerna. Rensamerna hävdar att det är bara dom som har rätt till marker etc.

Tittar man tillbaka är det rans och grans samebyar som levt om mest, spec. rans...
Senast redigerad av putten 2025-02-10 kl. 15:07. Anledning: Tillägg
Citera
2025-02-10, 18:23
Medlem
Jag undrar. Vars är blodet, renen som fått sin hals skuren/uppsliten. Vars är allt blod.
Citera
2025-02-10, 18:30
Medlem
.-.-.s avatar
Tror knappast samerna vill att rallyt ska stoppas heller. Då får dom inga stålars. Men det här är ett utmärkt tillfälle för att kräva dubbla ersättningen nästa år.

Vad som än ska hända nånstans eller om nåt ska byggas så ska samerna va där och beklaga sig tills dom får en saftig ersättning då blir dom plötsligt nöjda och glada.

Tänk att bilar stressar renarna så att dom dör, men att samerna själva driver dom med skotrar helikoptrar fyrhjulingar mm är inget som renarna far illa av.
Citera
2025-02-10, 19:18
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macccan87
Överklagan kom inte bara sista möjliga dag. Den var 3000sidor lång. Samtidigt som de inte gjort annat än att beklaga samverkan med Rallyt. Rallyansvariga hade pratat med den same som hade renar vid de aktuella sträckorna och denne hade försäkrat att det inte skulle bli några bekymmer kring det. Han var positivt inställd till rallyt.

Då surnade samebyn till och blev sura på den same som var positivt inställd och har sedan dess inte gjort annat än att försöka få sträckorna inställda - trots att personen som har sina renar på området är positivt inställd. Jag chansar vilt på att även samer kan tycka att rally är kul.

Skulle gott och väl kunna vara någon annan same från samebyn som skjutit. Straffa den positivt inställda samen samtidigt som man målar ut rallyt som renmördare.

Om dina uppgifter stämmer är det synd att massmedia inte intervjuat denne positivt inställde same. Det hade kunnat ge debatten en mer nyanserad bild.

Istället matas vi oavbrutet med det sedvanliga "synd om urfolk", "jag har ångest", "våga vara negativ till rallyt" bl a bl a.
Citera
2025-02-10, 19:29
Medlem
Giant Squids avatar
Akta vägrenen.
Citera
2025-02-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Om dina uppgifter stämmer är det synd att massmedia inte intervjuat denne positivt inställde same. Det hade kunnat ge debatten en mer nyanserad bild.

Istället matas vi oavbrutet med det sedvanliga "synd om urfolk", "jag har ångest", "våga vara negativ till rallyt" bl a bl a.

Det har dom gjort, samt redogjort för den inre konflikt inom samebyn som uppkommit. Finns att läsa på https://www.vk.se/2025-01-17/ilska-i-nytt-yttrande-kritiserar-bade-kommunen-och-rallyt-305ee

Dock har inte de inte intervjuat den positiva samen. Han kanske var negativt inställd till en intervju.

I en annan artikel uttalar sig denne:
"I stället för kommunikation och samarbete valde styrelsen för Grans sameby att rakt emot min uttryckliga vilja pressa fram ett avtal för 2024 angående de sträckor jag bedriver renskötsel på. I år har Grans samebys styrelse gått ännu längre och valt att medvetet utesluta mig från all kommunikation angående rallyt. Jag har inte heller blivit hörd om effekterna på min renskötsel eller min åsikt. Även Svenska Samernas Riksförbund har uttalat sig om störningar och effekter utan att samråda eller ens kommunicera med mig, eller beakta konsekvenserna för min renskötsel", meddelande han bland annat i en skrivelse."
Senast redigerad av macccan87 2025-02-10 kl. 19:34.
Citera
2025-02-10, 19:37
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macccan87
Det har dom gjort, samt redogjort för den inre konflikt inom samebyn som uppkommit. Finns att läsa på https://www.vk.se/2025-01-17/ilska-i-nytt-yttrande-kritiserar-bade-kommunen-och-rallyt-305ee

Dock har inte de inte intervjuat den positiva samen. Han kanske var negativt inställd till en intervju.

I en annan artikel uttalar sig denne:
"I stället för kommunikation och samarbete valde styrelsen för Grans sameby att rakt emot min uttryckliga vilja pressa fram ett avtal för 2024 angående de sträckor jag bedriver renskötsel på. I år har Grans samebys styrelse gått ännu längre och valt att medvetet utesluta mig från all kommunikation angående rallyt. Jag har inte heller blivit hörd om effekterna på min renskötsel eller min åsikt. Även Svenska Samernas Riksförbund har uttalat sig om störningar och effekter utan att samråda eller ens kommunicera med mig, eller beakta konsekvenserna för min renskötsel", meddelande han bland annat i en skrivelse."

Tack för info! Kanske vill han hålla en låg profil för att inte bli persona non grata i sin egen sameby.
Citera
2025-02-10, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Tack för info! Kanske vill han hålla en låg profil för att inte bli persona non grata i sin egen sameby.

Det ser ju verkligen inte bra ut när de själva bekräftar exakt precis de "fördomar" som folk kring samer i alla tider haft om samer. Svenska staten borde sätta ner foten, snart tar de all jakt och fiskerätt på statlig mark också. Då borde staten visa vem som har störst militär kapacitet, hit men inte längre.

De kan ju ha haft ihjäl sina tre mest inavlade skelögda vajor för att det ändå inte var något att ha. Men dödsorsaken verkar ju fortsatt okänd..

Det sticker även i mina ögon att de lastat av massa renar några kilometer från en av sträckorna, återstår att se om de har för avsikt att sabotera genom att få renarna att gå mot en massa sträckor.

Det samarbete som Rans sameby eftersöker är totalt stopp av rallyt. De vill bestämma vad som sker på sina renbetesmarker. Och det är att det ska ske renbete. Ingenting annat. Så är det alltjämt norröver... Alla ska böja sig, finns inget mellanting.
Senast redigerad av macccan87 2025-02-10 kl. 20:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in