2025-03-13, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Hur vet du det?
När kontaktades journalisterna och när kontaktades polisen?
När polisen kontaktades går nog att få reda på men när medierna kontaktades skulle jag tro är mer eller mindre omöjlighet att få reda på med tanke på källskyddet.

Polisen kontaktades vid elvatiden har jag för mig och SVT kontaktades på morgonen, jag minns dock inte var jag läste det. 🤷‍♂️
Citera
2025-03-14, 11:22
Medlem
Många frågetecken kvarstår.
Vilka var på platsen först på natten och varför?
Var någon annan på platsen mellan att renarna skadats och hittades?
Hur såg platsen ut när renägarna tillkallades, därefter media och polis.
Fanns skyltar om fara för ren uppsatta innan denna händelse offentliggjordes . Rykten säger nej.
Rykten säger att fler fordon är beslagtagna för utredning och att de är ägarna till dessa som misstänks.

Åklagare har gått ut med svaren från SVA att renarna inte blivit skjutna.
Även att ytterligare en person väntar att få ett ombud tillsatt för att förhöras i ärendet.
Inga motiv har framkommit.

Jag vet inget om jakt och avblodning, bara fått till mig att det är humant om man har ett skadat djur, att på så sätt avsluta lidandet snabbare.
Borde de finnas mer blod på platsen än vad bilder i media visar ? Oklart jag vet inte ?

Tror att spekulationer leder till att en felaktig bild kan skapas. Skjutna, plågade, medvetna handlingar ? Vet vi det?
Även leder till att felaktigt peka ut hetsa mot folkgrupper, hot mot enskilda personer och deras familjer.

Jag tror utan att ha fakta i målet , att det varit en mörker körning som filmats i skogen, renar har dykt upp på vägen och det har varit lite och ingen chans att väja för dessa.

Helt klart fel att inte rapportera in händelsen, som man ska!

Finns de längre filmsekvenser än de media visar upp. Före och efter händelsen?
Har polisen mer film material än de allmänheten kunnat se på bland annat SVT?

Jag tror inte detta är riktat elr planerat utifrån något rally eller mot någon specifik folkgrupp.
Bara väldigt olyckligt att de ens hänt och särskilt i samband bara några dagar innan VM rallyts start.

Vet man att brottsrubriceringen kommer kvarstå efter förhör med misstänkta? Är det rätt misstänkta man har ?
Många frågor kvarstår och förhoppningsvis kommer svaren fram.
Citera
2025-03-24, 14:44
Medlem
Först nu studerade jag handen som höll i mob. med filmen. Fy för sat_n! Handhygienen var värre än själva filmen. Höll på att spy när jag såg naglarna. Den hygienen borde rendera till några års straffarbete.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fyra-misstankta-i-fallet-med-de-doda-renarna-utanfor-umea

Nåväl, fler anhållna nu.

Citat:
Uppdaterad idag 13:46Publicerad idag 12:13
Utredningen växer kring fallet med de döda renarna i Kullaskogen utanför Umeå. Just nu är fyra personer misstänkta för grovt djurplågeri och skadegörelse.
Citera
2025-04-17, 12:58
Medlem
Någon som vet när rättegång planeras?
Citera
2025-11-26, 09:28
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/man-misstanks-ha-kort-pa-och-plagat-renar-atalas-vid-umea-tingsratt
Citat:
En man i 20-årsåldern åtalas nu för grovt djurplågeri och skadegörelse efter den uppmärksammade renpåkörningen vid Kullaskogen utanför Umeå.

– Min uppfattning är att djurplågeriet bör bedömas som grovt, eftersom renarna utsatts för ett allvarligt lidande, säger Anna Nilsson assistentåklagaren som lett utredningen.
Citera
2026-03-05, 11:42
Medlem
RadioGaGas avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/man-doms-efter-uppmarksammade-renpakorningen-i-kullaskogen

Fängelse i ett år för grovt djurplågeri och skadegörelse.
Det borde vara minst tre år i fängelse.
Ett år för varje ren.
Citera
2026-03-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/man-doms-efter-uppmarksammade-renpakorningen-i-kullaskogen

Fängelse i ett år för grovt djurplågeri och skadegörelse.
Det borde vara minst tre år i fängelse.
Ett år för varje ren.
I den bästa av världar så borde straffet vara så.
I denna värld får man vara tacksam att det blev ett straff av den här kalibern öht. Åklagaren hade yrkat på nio månaders fängelse eller samhällstjänst, samt att ersättningar för de tre vajorna skulle betalas. Utfallet blev något bättre än det.
Citera
2026-03-08, 07:55
Medlem
Vem är psykopaten/ psykopaterna?!

Djurplågare är de ynkligaste och mest ondskefulla as som finns. Värre än pedofiler då detta handkar om ren ondska och sadism. Varför är detta inte mer omskrivet?!
Citera
2026-03-08, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarndiket
Ja, obehaglig film. Hur man kan skratta när renarna ligger på vägen med brutna ben är ju sjukt.

Att dom sedan publicerar film på det visar inte på någon större intelligens.

Psykopater som borde hängas ut med namn och bild!!
Citera
2026-03-16, 08:51
Medlem
Nu finns rättegången ute på Prime crime.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in