2025-02-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Tvärtom. Förut var man tvungen att läsa böcker och göra ett skriftlig prov med papper och penna. Nu kan man sitta hemma med all möjlig hjälp och göra ett ”prov” på nätet.

Så går det inte till.
Citera
2025-02-10, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fakta-Fanny
Kan du specificera vad du menar med 'betydligt svårare'? Är det till exempel möjligt för en svagbegåvad att fortfarande klara av det? Det erbjuds fortfarande en tre dagars kurs för jägarexamen, vilket tyder på att det inte är särskilt svårt. Jag skulle uppskatta om du kunde inkludera källor till dina påståenden.

3 dagars kurs innebär flitigt pluggande på hemmaplan först.
Citera
2025-02-10, 17:12
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Säg så här; ett krav borde vara att man måste ha fullbordad gymnasiekompetens för att få vapenlicense.

Att vi har folk i landet som har IQ-nivå: Babian som får legalt ha vapen är helt otroligt.
Citera
2025-02-10, 17:34
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fakta-Fanny
Örebro-skytten hade IG i samtliga ämnen, men han lyckades ändå få jägarexamen.

Fast nu var det väl så att han fick IG i samtliga ämnen för att han i princip bokstavligen aldrig gick på några lektioner och bara sket fullständigt i allt vad skola heter?

Det var ju inte som att han försökte få godkänt och misslyckades eller så.
Citera
2025-02-10, 17:39
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Poängen med utbildningen är inte att du ska kunna jaga alla djur utan att behöva kolla upp något.

Syftet är att du ska förstå att det finns olika gäss, ankor, hjortar osv. som är så lika varandra att du måste vara noggrann innan du skjuter. Och det kan jag lova att du har förstått, alltså är utbildningeb bra.

Dessutom vill jag nog sticka ut hakan lite och säga att jag tycker det kan förväntas ett visst allmänt intresse för djur och natur för att bli jägare, så att det borde vara kunskaper som man välkomnar. Om någon saknar det intresset men ändå vill ha jägarexamen är det nog inte fel att behöva lära sig skilja en bläsgås från en spetsbergsgås för att åtminstone lära sig lite om vad man ger sig in på.
Citera
2025-02-10, 17:42
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Säg så här; ett krav borde vara att man måste ha fullbordad gymnasiekompetens för att få vapenlicense.

Att vi har folk i landet som har IQ-nivå: Babian som får legalt ha vapen är helt otroligt.

Nu lär man inte klara jägarexamen om man har IQ som en babian men mer väsentligt:
Det finns ingen som helst koppling mellan intelligens och psykiskt välbefinnande. Att ha lätt att klara skolan är absolut inget skydd emot att spåra ur i en psykos eller annat vansinne. Det är därför satsningen behövs på psykiatrin, inte på ökad vapenbyråkrati.
Citera
2025-02-10, 17:44
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nu lär man inte klara jägarexamen om man har IQ som en babian men mer väsentligt:
Det finns ingen som helst koppling mellan intelligens och psykiskt välbefinnande. Att ha lätt att klara skolan är absolut inget skydd emot att spåra ur i en psykos eller annat vansinne. Det är därför satsningen behövs på psykiatrin, inte på ökad vapenbyråkrati.

Well, jag är säker på att misslyckas på högstadiet är en stark indiktator för problem senare i livet också. Jag känner till ett flertal person som inte hade gymnasiebehörighet och ingen av dessa nådde 40 års ålder.
Citera
2025-02-10, 18:18
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Well, jag är säker på att misslyckas på högstadiet är en stark indiktator för problem senare i livet också. Jag känner till ett flertal person som inte hade gymnasiebehörighet och ingen av dessa nådde 40 års ålder.

Om man inte klarar högstadiet för att man är svagbegåvad lär man nog ha stora problem att klara jägarexamen också. Om man inte klarar högstadiet för att man strular lär man finnas i polisregistret när man är 18 och då spelar det ingen roll om man klarar jägarexamen eller inte. Tror du att någon av dessa personer du kände hade ett polisregister rent nog för att söka vapenlicens?

Edit: Alternativet är om de mår dåligt och då behöver de fångas upp av psykiatrin... det är där det brister.
Citera
2025-02-10, 18:24
Medlem
Jag hade IG i körkortsteori. Men tog körkortet ett år senare. Och haft det sedan dess. Aldrig behövt ta om.
Citera
2025-02-10, 18:28
Medlem
Lukas-s avatar
Teoriprov i all ära, men det handlar nog mer om psykisk stabilitet. Kontrollera de kognitiva och etiska förmågorna och dra ner på artkännedomen.... De flesta Ken nog skilja på älg, lamm och hare utan att gå en kurs.
Citera
2025-02-10, 18:32
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Beror på när han tog jägarexamen. Det är nämligen omgjort för en tid sedan så det är betydligt svårare nu än det var innan ändringen

Tvivlar starkt på detta påstående.

När jag tog jägarexamen så tog det ca 6 månader så handledaren fick verkligen lära känna oss deltagare, nu tar man jägarexamen på några dagar så även ett psykfall orkar gå under radarn.

Tillägg, intensivkurs i jägarexamen borde tas bort.
Citera
2025-02-10, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Tvivlar starkt på detta påstående.

När jag tog jägarexamen så tog det ca 6 månader så handledaren fick verkligen lära känna oss deltagare, nu tar man jägarexamen på några dagar så även ett psykfall orkar gå under radarn.

Tillägg, intensivkurs i jägarexamen borde tas bort.
Japp, om det finns så skulle det bort ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in