2025-02-10, 15:16
Medlem
Tratten52s avatar
Yes, klarar vilken fiskmås som helst. Provet skulle inkludera ett IQ test som skulle göras under kontrollerade former hos myndigheter. På samma sätt som körkort eller högskoleprovet. Om det skulle införas ett krav på förnyat prov så skulle 90% av alla vapennördar och gnistbögar kuggas.
😎
Citera
2025-02-10, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Problemet är väl inte frågorna. Skulle du vilja att någon massmördare inne på Kumlaanstalten fick vapenlicens? De skulle säkerligen klara av frågorna men är de lämpliga? En lämplighetsbedömning bör göras. Samt se till att psykologer och läkare kan dra in licensen.

Det är deras skyldighet att rapportera in det om de anser det finns befog för det (psykisk ohälsa, sjukdomstillstånd etc). Men det kräver ju att de har insikt i om personen kan tänkas ha, eller har vapenlicens antar jag.

Vet inte hur det ser ut angående psykisk ohälsa och körkort. Men samma gäller ju där. Har du begynnande alzheimers eller liknande så ryker körkortet. Det är iaf tanken. I praktiken vet jag ej hur det efterlevs.
Senast redigerad av Hatred-For-Mankind 2025-02-10 kl. 15:43.
Citera
2025-02-10, 15:34
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fakta-Fanny
Det är anmärkningsvärt att det inte finns några förkunskapskrav för att ta jägarexamen. En slutförd gymnasieutbildning med godkända betyg skulle vara rimligt.
Finns flera fall där bondpojkar hoppar gymnasiet av den enkla anledningen att de ska ärva sin gård från föräldrarna. De stannar hellre hemma och sköter sitt. De flyttar ingenstans och behöver aldrig söka arbete. Har inte statistik på det, men vågar påstå att en överväldigande del av jägare är just bönder.

Ser inga skäl till att försvåra för dem.
Citera
2025-02-10, 15:36
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Det är anmärkningsvärt att det inte finns några förkunskapskrav för att ta jägarexamen. En slutförd gymnasieutbildning med godkända betyg skulle vara rimligt.

Själv tycker jag att det är värt att poängtera att det inte fanns några krav överhuvudtaget när din farsfarsfar växte upp.

Fritt fram för alla att köpa och äga vapen, men sedan hände något.

I början på 1900-talet spred sig kommunismen som en löpeld och sedan infördes licenskrav.
Citera
2025-02-10, 15:43
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Själv tycker jag att det är värt att poängtera att det inte fanns några krav överhuvudtaget när din farsfarsfar växte upp.

I början på 1900-talet spred sig kommunismen som en löpeld och sedan infördes licenskrav.
OT, men du menar att adeln blev rädd att dalkarlarna denna gång skulle beväpna sig med bössa och kanon?
Citera
2025-02-10, 15:51
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Yes, klarar vilken fiskmås som helst. Provet skulle inkludera ett IQ test som skulle göras under kontrollerade former hos myndigheter. På samma sätt som körkort eller högskoleprovet. Om det skulle införas ett krav på förnyat prov så skulle 90% av alla vapennördar och gnistbögar kuggas.
😎
Är nog inne på samma spår som många andra här i tråden.
Det är nog ytterst tveksamt om ytterligare krångel/administration vid licenshanteringen kommer att göra landet säkrare.
Nästa gång någon får spel så tar han bilen och kör över alla eleverna som väntar på skolbussen vid busskuren.
Alternativt rakt in i en fullsatt Donk en fredagkväll.
På kortare tid än vad en skytt förmår så dödar den tomten det dubbla antalet personer.
Ska vi skärpa körkortskraven i förväg, för att förebygga att det inte sker?
Citera
2025-02-10, 15:56
Medlem
Gaffelpärms avatar
Har gjort grund och högviltjägarexamen med tillhörande skjutprov inkl klass 1 vapen, säker vapenhatering osv när jag var 14år.
Grundprovet var på ca 70st frågor och man fick ha 14st fel om jag minns rätt.
Det var alltifrån vapenlagar till vilket år tyskharen kom in i Sverige.

Förr var det upp delat i två delar, grund och högvilt men som jag förstått det ihopslaget till en utbildning.

Man klarar inte jägarexamen utan att plugga en del och träna skytte. Utan att veta hur massmördaren hade lyckats få jägarexamen så misstänker jag att han har gjort omprov på omprov för att sedan komma ihåg tillräckligt många frågor för att få godkänt. Det fanns 5st olika teoriprov förr.

Tänk på att jägarexamen kom som krav först 1985 så det finns många äldre som får jaga utan när man betalat jaktkortet.
Citera
2025-02-10, 15:57
Medlem
Citat:
Kan du specificera vad du menar med 'betydligt svårare'? Är det till exempel möjligt för en svagbegåvad att fortfarande klara av det? Det erbjuds fortfarande en tre dagars kurs för jägarexamen, vilket tyder på att det inte är särskilt svårt. Jag skulle uppskatta om du kunde inkludera källor till dina påståenden.

Kurs och kurs! Du måste ändå klara teorin och skjutningen.
Citera
2025-02-10, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr

Jag hade en släkting som var född i början av förra seklet. Om han istället hade varit född i slutet av det så hade han garanterat fått något slags NPF-diagnos. Han ägde som ung vapen utan licens och var dessutom lokal hemvärnsledare. Han var en väl ansedd man i sin hembygd. Vapenlagar är bara till för att hålla människor kuvade.
Citera
2025-02-10, 16:22
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag har aldrig skjutit en gås, jag känner ingen som skjutit en gås men ändå la vi ner timmar på kursen på att kunna skilja på olika gäss som man ändå glömt bort hur dom ser för man aldrig jagar dom.

Poängen med utbildningen är inte att du ska kunna jaga alla djur utan att behöva kolla upp något.

Syftet är att du ska förstå att det finns olika gäss, ankor, hjortar osv. som är så lika varandra att du måste vara noggrann innan du skjuter. Och det kan jag lova att du har förstått, alltså är utbildningeb bra.
Citera
2025-02-10, 16:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm

Förr var det upp delat i två delar, grund och högvilt men som jag förstått det ihopslaget till en utbildning.

utbildningen och teoretiska provet är en och samma. själva skjutprovet är uppdelat i tre delar, hagel, grundprov för kulgevär, högvilt för kulgevär (springande älgen). när jag gjorde kursen rekomenderade vår lärare oss att fokusera på att ta hagel och grundprovet, öva lite mer på bana och sen komma tillbaka och göra älgen. jag tänkte "äh vafan vi testar" och klarade älgen på första försöket
Citera
2025-02-10, 16:35
Medlem
Citat:
Det är viktigt att fastställa en nivå för intellektuell förmåga när det gäller att få tillgång till vapen. Att inneha vapen är ett stort ansvar, och det är orimligt att personer som inte ens klarar grundskolan ska ha tillgång till hagelgevär och automatvapen.

Som jag skrev i en annan tråd.
Det krävs ingen gymnasiekompetens för att bli stadsminister, och poliser får ha ADHD.

Men visst, låt oss införa intelligenstest för rösträtt, körkort, och varför inte äganderätt i allmänhet?

Vilken kvot tycker du man skall ha för att bli en fullvärdig medborgare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in