2025-02-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Ja, att han befann sig på toaletten kan det finnas andra skäl till, men att han började filma toalettdörren måste ha föranletts av något.

Kollar man på filmen är hans gylf öppen, så han hade nog tur och gick på toa innan allt satte igång.

Att han tog initiativet att filma måste ju varit att han hört någon slags aktivitet utanför.
Senast redigerad av Mrauw 2025-02-10 kl. 18:20.
Citera
2025-02-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
Expressen idag, måndag 10/2
https://www.expressen.se/nyheter/bilderna-pa-mordaren-leder-till-lilla-samhallet/

Vilken är den mindre orten utanför Ljungby och vem är det han har brukat träffas där?

Vill du geolokalisera så kan jag gissa Lagan.

Dock enbart varit där en gång.

Hittar du inte ladugården där så är allt mellan Ljungby och Älmhult en av Sveriges värsta White-trash trakter
Citera
2025-02-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Och betalat hyran för en lägenhet mitt i staden?
Försörjt honom i 35 år och betalat hans jaktvapen?

Mmmm det är säkert minst 300000kr per år alltså.

Närmare 1 miljon på 3 år.

Tvivlar på att hans föräldrar gjorde det om dom inte var multimiljonärer.

Du får fråga dom och återkomma.

300.000?? Hur räknar du?!

Hyran sägs ligga runt 5000kr = 60.000kr per år, han har ingen bil eller annat som kostar pengar så 5000kr till mat och övrigt bör räcka lätt.

Då är du uppe i 120.000kr per år.
Det är nog snarare högt räknat.
Citera
2025-02-10, 18:24
Medlem
Celestrons avatar
I flera inlägg här på tråden nämns dådet i Trollhättan som ett typiskt och "bekräftat" rasistdåd. Men hur rasistiskt var det?

I avskedsbrevet av Anton Lundin Pettersson anklagar han samhället som han anser struntar i sina egna och bara bryr sig om invandrare.
"Ni drev mig till det här. Blodet är på era händer".
Vad som står mer i brevet är tydligen hemligt.

Lägg märke till att han försöker lägga skulden på samhället. Invandrarna nämner han bara.
Men det här var precis vad media och vänstern ville höra.
Motivet solklart. En högerextremist som gav sej ut för att mörda. Skulden är högerextremismens och i förlängningen SD:s fel.

Att han hade nassehjälm anses "bevisa" detta. Men hjälmen bars faktiskt även av Dart Vader.
Och att han samtidigt bar en Dart Vader-mantel, ansiktsmask och ett svärd (som fick symbolisera ett lasersvärd) tillsammans med Dart Vader-hjälmen viftar man avsiktligt bor helt.
Ändå visar det hur tydligt som helst att han försökte leka Dart Vader. Och på riktigt!
En galning alltså.

Ändå försöker media köra fram det som ett högerextremistiskt terrordåd!?
Inte ens hans egen bror tror på rasistkortet.

Att skylla på samhället är vanligt hos skolskyttar. Eric Harris (Columbine) vräkte ur sej hat mot samhället i många brev.
Det är ett symptom och en varningsklocka att något är fel i huvudet och har inget med högerextremism att göra.

Man tycks har fått högerextremism på hjärnan.

Mordet på Risbergska måste noggrant analyseras av experter, psykiatriker och kunnigt folk som har förmåga att hitta dom verkliga ingredienserna, och signalerna på att något är fel på GM.
Inte maktgalna politiker! Dom kan inte analysera!
Citera
2025-02-10, 18:25
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Var finns det säkra uppgifter på att det verkligen var så?

Det har pratats om det i media och här, men jag har aldrig sett/läst något bevis på det. Jag har aldrig tex läst i media att han mist försörjningsstöd och blivit av med lägenheten. Är det ens bekräftat med säkerhet någonstans att han hade försörjningsstöd?

Han ska ha blivit av med lägenheten är inget jag har hört (brukar vara mer än en sen hyra för att det ska ske), men däremot så hade han blivit nekad försörjningsstöd enligt media. Tror människor drar det till sakens spets där.

Aftonbladets artikel:

Citat:
Enligt Aftonbladets uppgifter fick han tidigare ekonomiskt bistånd från kommunen. Detta ska dock ha dragits in på grund av att 35-åringen inte sökt jobb i den utsträckning som Arbetsförmedlingen krävt.
[..]
35-åringen ska ha tagit strid med socialen för att få beslutet om det ekonomiska biståndet hävt. Det finns dock inga spår hos domstolarna som tyder på att han gjort någon formell överklagan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen
Citera
2025-02-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det du kallar " korridoren " är egentligen den största " hallen" i huset den man utgår ifrån ( där man hänger sina ytterkläder i sitt skåp och hämtar sina läroböcker till nästa lektion. (massor av skåp från början till slut ).

Sen ligger då WC utmed hela högersidan ,där han antagligen gick förbi många Wc på utsidan ; därav skott nära intill; kan tänka mig att några kanske föll ner framför några Wc - dörrar t.o.m. ?

( Spekulation)

Mellan alla toaletter utgår minst tre korridorer som går ända ner åt höger höger ,där klassrum finns på båda sidor om dessa mer liknande korridorer.

Så där han sköt i "skåp-hallen "är mer ett stort utrymme som ett stort brett rum med massa elevskåp.

Verkar som att han sköt utanför toaletterna först ; gick sedan vidare mot entreedörren ( sköt där ) och svängde sedan in mot vänster( från GM :s sida sett ) ; mot lärarexpeditionen ; där han tyvärr verkade avlossa många skott mot det första klassrummet han kom fram till, inne i lärarkorridoren .
Finns klassrum i början även på den korridoren + teckningssal mitt över ,även den lilla matsal som läraren åt i med en del elever ,som de lyckades låsa precis innan GM sköt in i klassrummet mittemot.

Han sa ju på tv ; att de hade kastat sig ner på golvet när han såg dem innan han låste ; och att när de låste upp för polisen ,så var de avlidna.
Det kan också vara (spekulation) så att RA kom in i den ingång som ligger till höger om huvudentrén, alternativt gick in genom huvudentrén och direkt vek av mot höger. Där finns en parallell, lång korridor. Även den med en radda toaletter. Den korridoren ligger närmare där vård och omsorg håller till.

De skåp du nämner för att hänga av sig kläder och dyl finns inte kvar. Gissar de fanns där när Risbergska var en gymnasieskola.
Citera
2025-02-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Håller med, också nog ganska långsökt att anta att GM inte var någorlunda datorkunnig.
gnome-screenshot är väldigt basic, ingen uppladdningsfunktion. Det finns ju också text han har skrivit i albumet, tror inte ett sånt där program som laddar upp på diverse imagehosts skulle ha den funktionaliteten.

Några andra observationer:
Man måste registrera sig på freeimghost för att göra ett sånt där album, men när jag kollar användarnamnet är det blankt, bara ett "@" alltså. Jag laddade upp några bilder själv, sen ändrade jag mitt konto till privat i settings - då blir mitt användarnamn "@private" när man kollar. Finns inget sätt att själv ta bort kontot helt.
Så man kan väl dra slutsatsen då att polisen har fått ägaren att ta bort kontot? Hände ganska snabbt isåfall kan man tycka.

Sen misstänker jag att anledningen till att han körde på screenshots istället för att ladda upp filer direkt är väl att han ville croppa bort sin familj i bilderna? Ganska smidigt att bara screenshotta då. Det finns dock en bild där han valde att inte croppa bort tjejen han sitter brevid, kanske inte en familjemedlem?

Allt detta tillsammans gör mig ganska säker på att det är GM som själv laddat upp bilderna.

Lär inte vara GM själv då hans namn är stavat Richard och inte Rickard
Citera
2025-02-10, 18:27
Medlem
Citat:
Det är nog lätt att kolla sammansättningen av kvinnor och män på usk utbildningar på vuxenskolor tror jag.

Att det är mer kvinnor som väljer usk i yngre ålder på gymnasiet tvivlar jag inte på men på vuxenskolor för lite äldre kan det ha jämnat ut sej.

Min gissning bara..
Usel gissning. Undersköterska är ett kvinnodominerat yrke. Varför skulle det då plötsligt vara en kopiös massa män som läser den utbildningen på vuxenskola?
Citera
2025-02-10, 18:28
Medlem
Citat:
Och betalat hyran för en lägenhet mitt i staden?
Försörjt honom i 35 år och betalat hans jaktvapen?

Mmmm det är säkert minst 300000kr per år alltså.

Närmare 1 miljon på 3 år.

Tvivlar på att hans föräldrar gjorde det om dom inte var multimiljonärer.

Du får fråga dom och återkomma.

Någon som sponsra honom kanske att göra det han gjorde? .. kryptovaluta?
Citera
2025-02-10, 18:30
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
De där aspergers-människorna behöver verkligen hjälp. Nu tror jag inte jyst den diagnosen anvöbds längre, men autister som isolerar sig är den grupp som mest behöver vård. Då kansje vi kan stoppa sånt här.

Ja, de behöver hjälp. Med allt. De har ingen empati och förstår inte hur andra människor tänker och känner. Hänsynslösa. De tror att de alltid har rätt och vägrar att anpassa sig till andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Men det är svårt att veta hur lång tid det gått, och hur många skott som avfyrats innan han börjar att filma. Eller är det bara jag som har otur när jag tänker?

Tydligen har man plockat fram tiderna ur meta-datan i telefonen.
Men som du är inne på, NÄR börjar allt. Tiderna är ju enligt filmen som visas. Det kan ju då orimligen vara det första skottet i filmen som är starten av allt. I så fall har ju filmaren sett RA med vapen och därefter låst in sig på toa och börjat filma och sen har RA börjat skjuta, det låter inte alls rimligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Är det någon som vet hur många skadade som släpades ut av civila personer?
.Och hur många som kördes iväg till sjukhus i privata bilar?
Det verkar ju som de som fick vård klarade sig.

Och flera andra låg och förblödde i skolan medans polisen säkrade byggnaden.
Tex mannen som både ringde sin mamma och sin flickvän men sen dog.

Det påminner extremt mycket om Columbine. Där hann en lärare ligga och förblöda i tre timmar innan polisen gick in. De stod också utanför och väntade och lyssnade medan mördarna sköt folk. Även "byggnaden är stor" användes som försvar för att det dröjde med insatsen. Skamligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in