2025-02-10, 17:16
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Toalettfilmaren har lagt ut hela filmen idag. Tidigare är det väl bara i media man kunnat se delar?
I så fall kan det ju va så att han nu just fått tillbaka sin telefon från polisen (om inte klippet laddats upp i molntjänst).
Då bör dom ju va klar med hans telefon och vara en bra bit, kanske i slutet av utredningsdelen av händelseförloppet.

Nej, han har lagt ut på tiktok innan men de mutade ljudet på part 3 så han laddade upp igen - samma resultat - så därför lade han ut hela på YT.
Han fick oxå för många förfrågningar om hela videon.
Senast redigerad av rubbergirl 2025-02-10 kl. 17:19.
Citera
2025-02-10, 17:17
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tror inte det haft göra med vare sig diagnoser eller mobbing .. jag tror han hade sådant hat mot invandrare och kvinnor. Behöver inte vara svårare än så. Han kan blivit inspirerad av skjutspel och invandring .. dock tror jag dessvärre inte detta inte kommer komma ut! Man är rädd för kaos.

Var någonstans har han uttryck det hatet?
På nätet kanske tillsammans med sina "likasinnade", som du snackar om.
Men då borde det vara lätt att hitta.

Men du kanske känner honom och vet vad han tänker och det är tillräckligt med bevis eller?

Men du får gärna länka till faktauppgifter om det där berömda "hatet mot kvinnor och invandrsre" så vi andra oxå får se...eller är det hemligt?

Kom igen nu.. ge oss fakta!
Eller sluta flumma
Senast redigerad av jori9900 2025-02-10 kl. 17:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det krävs nog mer än bara hat mot invandrare för att massmörda.
Annars skulle vi ha massmord varje dag.
Finns nog diagnoser bakom detta, utanförskap och en personlig utlösande faktor.

Nej finns många mördare som inte haft vare sig diagnoser eller psykisk sjukdom .. därför dom fått fängelse och inte psykvård! hatet tog över ..
Citera
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Jag hänvisade till intervjun med Peter Springare, f.d kriminalpolis, han om någon borde veta. https://www.youtube.com/watch?v=nn7ZLznQD-M

Så du menar att insatsstyrkan jobbade sig in i skolan direkt (när de kom på plats efter 10 minuter), var finns den uppgiften? Polisens talesperson sa att de gick in i byggnaden efter en timme. Har du andra uppgifter?
Jag har ju ingen säker källa, men vad jag förstår kom larmet till polisen klockan 12:33 varvid polisen var på plats fem minuter senare. Drygt tio minuter efter första larmet kom insatsstyrkan och den ska ha gått in. Cirka 13:30 hittas gärningsmannen död i lokalerna och följaktligen har insatsstyrkan gått in innan dess. Det tar ju en stund att jobba sig igenom lokalerna också. Jag ska se om jag hinner titta på Peter Springare senare ikväll.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQx7kq/skolskjutningen-i-orebro-en-tidslinje
Citera
2025-02-10, 17:18
Medlem
Citat:
Så är det nog. 30 sek måste kännas som en evighet innan man kommer fram till 112.
Och stämmer tiderna så är det nog runt 50 skott han skjuter totalt. Och då stämmer det med 10 magasin med 5 patroner i varje, som det är vid jakt magasin.
Ja. Det tror jag också.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det tråkiga är väl att FU kanske aldrig blir offentlig eftersom inget åtal kan väckas.

Det mesta kommer att komma ut i offentligheten ändå. Det brukar det göra.
Citera
Medlem
Citat:
Den hela videon eller TV4as?
För när jag lyssnar på hela så hör jag absolut ingenting vid 0:36.
Ca 0:46 hört nåt kort men det är totalt omöjligt att höra vad.
https://www.youtube.com/watch?v=Tl8sAzhGqoE

Det är 0:36 på den videon du länkar till.
Citera
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigmike90
Har det bekräftats ännu att R endast sköt mot invandrare och skonade dom han ansåg "svenska" till utseendet?

Eller finns det blonda vita "svenska" som är avrättade?

Nej, det finns inget belägg för något sådant. Det finns några som hävdar att det finns dom som blivit "skonade", men det är diskutabelt om något sådant skett i ett snabbt händelseförlopp. Gissningsvis så var det som med alla skolskjutningar - de som strök med var de som hade oturen att vara på i hans sikte, så att säga.

Det ska vara två-tre som är "svenska".

Citat:
Ursprungligen postat av satungen
Han hade bytt namn från Jonas Simon.. är det inte judiskt, skulle också kunna vara en anledning?

Han har en släkting från 1800-talet som var en katolsk glasblåsare från Frankrike. Men det visste du antagligen redan vid det här laget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det krävs nog mer än bara hat mot invandrare för att massmörda.
Annars skulle vi ha massmord varje dag.
Finns nog diagnoser bakom detta, utanförskap och en personlig utlösande faktor.

Håller med. Tror inte det är så invecklat.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det tråkiga är väl att FU kanske aldrig blir offentlig eftersom inget åtal kan väckas.
Så är det.
Men det kommer att va många som kommer att vittna öppet i media under lång tid.
Morgonprogrammen på tv kommer jaga folk som kan berätta länge så även om man inte kanske kommer att få en helt klart bild som polisen skapat så lär dom gå ut med det viktigaste, och tillsammans med vittnen bör de gå att få en bra bild oavsett.
Men FU hade varit väldigt intressant att gå igenom.
Citera
2025-02-10, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det mesta kommer att komma ut i offentligheten ändå. Det brukar det göra.
Jag hoppas att du har rätt och det kommer ju väldigt mycket från polisen som inte brukar komma under FU.
Citera
2025-02-10, 17:22
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Nej, han har lagt ut på tiktok innan men de mutade ljudet på part 3 så han laddade upp igen - samma resultat - så därför lade han ut hela på YT.
Han fick oxå för många förfrågningar om hela videon.

Citat:
Ursprungligen postat av VoiVoiVoi
Det är 0:36 på den videon du länkar till.
Jag måste va döv
Jag hör ingenting av någon röst just där, och 3 sek senare smäller det.
Hur TV4 lyckats hitta den frasen just där är väldigt märklig.
Mer tydligt längre fram om man velat stärka ljudet på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in