2025-02-10, 12:25
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det är ganska enkelt, och min slutledningsförmåga har inget med woke att göra.

Dessa unga killar är alla techbros som drömmer om att bli störst i den branschen. Vem är den största techbron i världen som alla ser upp till? Elon Musk. Att de får jobba under hans direkta order gör dem ju enormt starstruck, och han lyckas med bedriften att få dem att tro att de är vid frontlinjen av en fantastisk revolution, och att allt det som Elon beordrar är bra saker.

Kan jag ha fel? Möjligt. Men jag tycker själv det är en ganska logisk slutsats, håller du inte med?
Du kan ha helt rätt, men det är ingen hjärntvätt. De flesta vill väl lyckas. Som jag brukar säga, ska man lära sig, ska man lära sig av de som är bäst. Men du utgår från att de är några menlösa obildade idioter utan tankeförmåga. Är de intelligenta, drar de även sina egna slutsatser. Så det saknas en del parametrar i din slutsats.Du förutsätter bara vissa saker utifrån dina åsikter. Hjärntvätt är faktiskt något helt annat än påverkan, så där har du helt fel.

Men vad woke har att göra med hur de agerar, fick du förklarat två gången i alla fall. DEI. Jag ser det nog som en sorts revolution faktiskt. Kan väl slänga uttalanden på dig som man gjorde på andra under invandringen. Du är bara rädd för förändringar.
Men världen är inte statisk. En hel del av det Trump gör, kommer att komma hit också. Åsikterna kommer att förändras även här. Kanske dina till och med har gjort det sista tiden, utan att du tänkt på det.
Citera
2025-02-10, 12:25
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
=hedonismmm|90984339]
Din syn på det amerikanska systemet är helt och hållet felaktig. Du utgår från en situation där systematisk rasism inte finns. Tyvärr ser inte verkligheten inte ut så. En vit person och en svart person med exakt samma meriter och IQ har olika möjligheter. Det är där hela felet ligger. Jag är helt och hållet för meritokrati, men usa har inte meritokrati och de har därför infört system som ska främja meritokrati. Man tar hänsyn till hudfärg och kön, det är där hela problemet ligger.

Någon systematisk rasism finns inte numera i USA utan det är en marxistisk konstruktion för att försöka göra sig relevant. Tyvärr är det så att vi inte föds med lika förutsättningar och att vi begränsas med vissa genetiska grundförutsättningar som finns och är bevisat vetenskapligt där man ser rätt stora skillnader mellan etniciteter.

Citat:
Ju mer saker du nämner desto mer skiner din okunskap igenom. Vet du hur det amerikanska skolsystemet fungerar, och varför det skapar en skevhet i samhället som gör att människor i utanförskapsområden (oftast icke-vita) har en mycket svårare väg till framgång än rika barn? I USA får skolor i rikare områden mer pengar. Det leder till bättre utbildning, att man kan attrahera bättre lärare, osv. Det skapar bättre förutsättningar för dessa barn att skaffa en bättre utbildning. Systemet gör det på så sätt lättare för barn från rika familjer att lyckas.

Du har precis samma mekanismer i fattiga vita områden. Det handlar om mekanismer helt utanför dina feberdrömmar om systematisk rasism.

Citat:
Vi skulle också kunna titta på det amerikanska rättssystemet. Vita och svarta människor röker cannabis i ungefär samma utsträckning i USA. Trots det löper svarta invånare en mer än tre gånger så hög risk för att bli dömda för detta. Låter det som ett jämlikt system för dig, där rasism inte har en påverkan på människor och systemet i sin helhet?

Blir man föremål för polisen intresse så riskerar man att bli exponerad för sina eventuella brott.
Eftersom brottsligheten är mycket större hos den svarta befolkningen så innebär detta naturligtvis att det ger avtryck i det rättsliga systemet.

Citat:
Min syn är att man helt och hållet bör gå efter meriter, men det fungerar inte så i USA. Systematisk rasism är ett faktum, och det bekräftas på en väldigt enkelt sätt av att även Trump infört policies som ska korrigera detta. Jag förstår inte varför du diskuterar saker om du inte har någon aning om vad du pratar om

Systematisk rasism existerar inte på den nivå du hävdar. Därmed inte sagt att det kan finnas missförhållanden och mindre avvikelser som kan behöva rättas till.

Men det roliga med din omvärldsanalys och din ideologi är att resultatet blir fortfarande rasism fast mot grupper som ni anser inte behöver beskydd. Det har vi sett många exempel på under dom senaste 10 åren i USA. Verklig rasism och inte inbillad men även inte systematiskt skall tilläggas för att vara rättvis.
Citera
2025-02-10, 12:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nog för att jag ogillar den sydafrikanske autist-miljadären, men just det att han anlitar 20-åriga killar till sitt DOGE-team rör mig inte i ryggen. Därmed inte sagt att deras prestationer alls blir genomtänkta, när de saknar livserfarenhet - men omoraliskt tycker jag inte det är.

Men men, jag tror ändå att vuxenvärlden (domstolar) griper in här och hejdar DOGE.
Utan nån säkerhetskontroll är det omoraliskt.
Personer med insyn på den nivån går genom bakgrundscheck.

Ordet jag även skulle använda är farligt - ihop med noll erfarenhet som tjänstemän alt politik på regeringsnivå.
Att vara nörd på data är ingen garant.

Att Musk mörkar namnen på DOGE, men sen är villig att riskera att miljontals amerikaner blir outade - är omoraliskt och farligt.

Att Musk åberopar transparens men mörkar vad han plockat in själv är hyckleri.

Det visar sig vara en tonårig hacker som tidigare avskedats efter bara tre månader för att ha läckt företagshemligheter till konkurrenter. Det är både omoraliskt och farligt.

En annan, dvs 25-åringen Elez, sägs ha fått källkod till usas statskassa, viktiga betalningssystem inom finansdepartementet.
Fullständig galenskap med andra ord.

Sen valdes han ut att bli en av två personer att tillåtas ha läsläge.

Sen visar sig att han är vit supremacist som vill ha sådan raspolitik. Läs rasbiologi, rashygien enligt egen utsago december 2024.

Det är väldigt omoraliskt och farligt.

Men denna vill Trump, Vance och Musk återinsätta till DOGE.
Senast redigerad av develi 2025-02-10 kl. 13:26.
Citera
2025-02-10, 13:15
Medlem
Nochillss avatar
Tänka sig om DOGE-ingenjörerna kommer att hitta bevis på 'Area51' och andra 'black projects' när de utreder Försvarsdepartementets militära grenar?
Det är klart att korruption frodas friskt överallt även om det handlar om statligt styrda organisationer när det saknas en granskande underavdelning.
Citera
2025-02-10, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Underbart att DOGE upptäckt att "det finns ”oegentligheter” kring vissa av USA:s skuldsedlar och landet kanske därför kan bortse från en del av skulden".

https://www.di.se/nyheter/trump-vi-kanske-kan-bortse-fran-en-del-av-usa-s-skulder/

Precis som Sverige 1812! Det fanns de oegentligheterna med skulden till Genua att Genua inte hade någon vapenmakt att driva in skulden och att en blockad av svenska ekonomiska intressen i Genua inte skulle ha haft någon betydelse.

Annat var det med skulderna i Hamburg. En bojkott i Hamburg hade stoppat nästan hela Sveriges utrikeshandel. De var legit förstås.

"Strategisk default" är det ordmagiska begreppet. "Springnota för att vi kan" för dig och mig.

USA:s statsobligationer skall inte ses som skuldsedlar i vanlig mening, utan som tribut till Imperiet. Det har aldrig varit meningen att ära de skulderna. Som vanligt i världshistorien alltså.
Japp, samma sak men i större skala gjorde Lenin och bolsjevikerna i Ryssland efter 1917 - man annonserade att man helt enkelt skippade att betala tillbaka de väldiga lån som Tsar-Ryssland hade tagit upp från Tyskland och Västeuropa under sina sista årtionden. Både obligationer och vanliga kommersiella lån. Visserligen invaderade flera västmakter för att försöka störta Lenin, men det pågick ju ändå redan ett inbördeskrig i vilket fall, och i slutändan förblev de här lånen obetalda och så småningom de facto avskrivna.
Citera
2025-02-10, 14:57
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Utan nån säkerhetskontroll är det omoraliskt.
Personer med insyn på den nivån går genom bakgrundscheck.

Ordet jag även skulle använda är farligt - ihop med noll erfarenhet som tjänstemän alt politik på regeringsnivå.
Att vara nörd på data är ingen garant.

Att Musk mörkar namnen på DOGE, men sen är villig att riskera att miljontals amerikaner blir outade - är omoraliskt och farligt.

Att Musk åberopar transparens men mörkar vad han plockat in själv är hyckleri.

Det visar sig vara en tonårig hacker som tidigare avskedats efter bara tre månader för att ha läckt företagshemligheter till konkurrenter. Det är både omoraliskt och farligt.

En annan, dvs 25-åringen Elez, sägs ha fått källkod till usas statskassa, viktiga betalningssystem inom finansdepartementet.
Fullständig galenskap med andra ord.

Sen valdes han ut att bli en av två personer att tillåtas ha läsläge.

Sen visar sig att han är vit supremacist som vill ha sådan raspolitik. Läs rasbiologi, rashygien enligt egen utsago december 2024.

Det är väldigt omoraliskt och farligt.

Men denna vill Trump, Vance och Musk återinsätta till DOGE.

Halmdocka efter halmdocka byggt på hypoteser utan grund och på saker som inte skett.

Det är inte omoraliskt och farligt att gå efter korruption hur mycket Letitia James får dig att tro detta.

Sedan kryddar vi med lite supremacist, raspolitik, rasbiologi, rashygien för vi kan helt enkelt inte stoppa det eftersom det är ett patologiskt utryckt för att man tappat den intellektuella kontrollen för länge sedan. Ditt hat mot Elon måste handla om något djupt psykologiskt grundat drama som penisavund eller sorg över brist på big balls.
Citera
2025-02-10, 16:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Halmdocka efter halmdocka byggt på hypoteser utan grund och på saker som inte skett.

Det är inte omoraliskt och farligt att gå efter korruption hur mycket Letitia James får dig att tro detta.

Sedan kryddar vi med lite supremacist, raspolitik, rasbiologi, rashygien för vi kan helt enkelt inte stoppa det eftersom det är ett patologiskt utryckt för att man tappat den intellektuella kontrollen för länge sedan. Ditt hat mot Elon måste handla om något djupt psykologiskt grundat drama som penisavund eller sorg över brist på big balls.
Elez kryddade alldeles på egen hand via sina inlägg på X ang vit supremacist.
Det är liksom inte jag som skrivit dem förstår du...

◾Juli 2024
"Bara för protokollet, jag var rasist innan det var coolt"

◾September 2024
"Du kunde inte betala mig för att gifta mig utanför min etnicitet".

"Normalisera indiskt hat" - han hänvisade till ett inlägg som noterade förekomsten av människor från Indien i Silicon Valley.

◾December 2024
"99% av indiska H1Bs kommer att ersättas av något smartare LLMs, de kommer tillbaka, oroa er inte killar".

Han drev på för att upphäva Civil Rights Act och skrev:
"Jag vill bara ha en eugenisk invandringspolitik, är det för mycket begärt."

Edit.

Ang "barnet" Elez (som Vance kallade 25-åringen..) så skulle man ha överseende.

Musk skrev att "fela är mänskligt, att förlåta gudomligt" och skulle plocka honom tillbaka.

När det kom till att Ye var nazist var han inte lika överseende och stängde av honom från X:

Musk skryter om att vara free speech absolutist, men stänger konton som attackerar honom:
Ye provocerade Musk likaväl, det var riktat till honom.

”Givet vad han [West] postat så klassas hans konto nu som NSFW”, skriver Musk.
NSFW står för ”not safe for work”.

Men Elez är att betrakta som... safe for work..
Senast redigerad av develi 2025-02-10 kl. 16:46.
Citera
2025-02-10, 16:40
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Japp, samma sak men i större skala gjorde Lenin och bolsjevikerna i Ryssland efter 1917 - man annonserade att man helt enkelt skippade att betala tillbaka de väldiga lån som Tsar-Ryssland hade tagit upp från Tyskland och Västeuropa under sina sista årtionden. Både obligationer och vanliga kommersiella lån. Visserligen invaderade flera västmakter för att försöka störta Lenin, men det pågick ju ändå redan ett inbördeskrig i vilket fall, och i slutändan förblev de här lånen obetalda och så småningom de facto avskrivna.

Ja. En massa franska pensionärer råkade illa ut, tsar-Ryssland hade marknadsfört sina papper hårt just i Frankrike som trygghet inför ålderdomen. Men Frankrike och England hade som du skriver viss skuldindrivande våldsmakt...så nån särskilt "strategisk" default vet jag inte om det var. Men guld fungerade då som nu som fullgod betalning. Upp upp upp för Au.

Guldprisets utveckling är Trumps objektiva betyg. DOGE driver på. Är det en slump att den stora guldproducenten Sydafrika, Musks hemland, tjänar på detta? Och Kanada, ironiskt nog.

Skall vi gissa att amerikanska statspapper som innehas av amerikanska (och israeliska!) pensionsfonder och banker anses vara legitima, medan de som till exempel de svenska AP-fonderna har förklaras oegentliga?

Det tycker jag själv låter som en konspirationsteori förstås. Men det brukar jag göra tills det visar sig vara sant. Och strategiska defaulter är en historisk realitet och ingen konspiration. Kan du inte ta för dig eller måste jag betala?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-02-10 kl. 17:06.
Citera
2025-02-10, 19:40
Medlem
Japhys avatar
59 miljoner betalades förra veckan ut av FEMA för att bekosta hotellrum till illegala migranter i NY.

Skandal efter skandal rullar fram. Vänstern gnäller över "rasism".
Citera
2025-02-10, 19:52
Medlem
5549s avatar
Så vad ämnar republikanerna sedan att investera dessa extrema besparingar i?
Blir det skattelättnader för de hårt arbetande patriotiska amerikanarna? Investeringar i infrastruktur? Säkrare samhällen och en rimligt billigare sjukvård? Utbildning utan censur?

Vad, förutom korruption bland större myndigheter, ämnar man att blotta i folkets intresse?

Därför att så som det ser ut nu så är det bara nedskärning efter nedskärning, men inte så mycket problemlösning i övrigt.
Som väntat, dvs.
Citera
2025-02-10, 20:03
Medlem
En liten, okonstitutionell och maktgalen elit vill desperat behålla sina mjölkkor och letar överallt efter vänsterdomare som är tillräckligt tokiga för att göra deras smutsiga arbete. Denna elit är beredd att gå över lik för att upprätthålla sin makt och privilegier, och de skyr inga medel för att hitta domare som är villiga att böja lagen efter deras vilja.

Hoppas att Trump utfärdar en exekutivorder som förbjuder alla som försöker hindra revisionen från att få tillträde till federala byggnader. Skulle vara ett kraftfullt ställningstagande mot korruptionen och maktmissbruket som denna elit representerar. Det är dags att sätta stopp för deras olagliga aktiviteter och återställa rättvisan och transparensen i vårt samhälle.
Citera
2025-02-10, 20:20
Medlem
5549s avatar
De amerikanarna arbetarna verkar alltså fortsatt heja på nedskärningar i vad som av arbetsgivarna kallas för onödiga ekonomiska utgifter i samhället. Självklart utan att inse att dom redan nu, arbetare som dom är, själva är i ett stort behov av egna ekonomiska skattelättnader och bistånd och att deras individuella rättigheter upprätthålls juridiskt, vilket såklart lagt grunden gällande deras egna personliga framgång. Man kan kalla det den styrande klassens givmildhet.

Musk och DOGE är dåliga gamla nyheter. Snart krigas det nog åter om statsskiktet där borta. Putin myser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in