2025-02-10, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1984FTW
Samma sak. Asperger är en gammal, utdaterad (och i många fall kontroversiell) term för det som idag kallas "medelsvår autismspektrumstörning" alternativ "autismspektrumtillstånd", beronde på vem du frågar. I vardagligt tal säger de flesta bara autism eller medelsvår autism.

Autismspektrat är ganska brett, så du har allt från totalt dysfunktionella personer som inte kan interagera med folk alls, till folk du aldrig ens skulle ana att de har autism. Det är dessutom inte ett spektra bara i "svårighet" utan också i yttande.

Autism, i allmänhet, är hejdlöst missförstått bland gemene man.

Jag tycker den gamla termonologin var betydligt bättre, just eftersom funktionsnivån skiljer sig så mycket inom spektrat. Men jag antar att ändringen var ideologiskt motiverad, man ville ge autism bättre klang genom att inkludera högfungerande personer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Beträffande agenda så har du en viss poäng såtillvida att det är svårt att låta bli att skriva om npf när man bevittnar den avgrundsdjupa okunskapen härinne. Människor som uttalar sig och påstår saker som de inte har den blekaste aning om. Det är rätt skrämmande faktiskt.

I övrigt är jag väldigt intresserad av brott och straff och givet frågor om ansvar och påföljds bedömning. Jag är jurist.

Det är bra att informera, men samtidigt ignorerar du faktumet att små specialklasser avskaffades då "samhället " ansåg att de genom att fungera utpekade och med sin brist på kompetent personal skadade barnen psykiskt, så det är inte alls säkert att han förblivit fullt frisk i särlösningar som de såg ut förr iaf. I en utopi hade jag köpt att små klasser fulla av speciallärare vore toppen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
men google tillåter inte längre att man kan ladda upp en vanlig privatpersons bild och söka på denna bilden och få fram flera bilder på den personen. detta tog man bort för ca 2 år sen nu, kanske också 3 år sen. därför tror jag inte på dej och "reverse" picture enginneering search. den som läkte första bilden måste ha fått det från en samlad länk, ett album. folk pratar om olika länkar och olika hosting länkar.

såna är idag enormt svåra att få upp på google sökningar. vem som laddade upp dessa bilder och varför de är screenshots är en bra fråga också. har polisens it-tekniker läkt bilderna på nåt sätt till pressen? varav pressen laddat upp dem på imghost? förklara hur någon hittade imghost länkarna på rickard från en webbsökning tack. vilken är orginallänken till det "stora albumet".
Det finns andra bildsökningstjänster än Google, TinEye picture search till exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Hur fan hade Rickard råd att resa utomlands om han levde på socbidrag?? knappats soc betalar en resa

Han åkte med föräldrarna som förmodligen betalade resan. Som alla andra dyra grejer han hade kan han ha fått dem som gåvor på födelsedagar och julafton.
Citera
2025-02-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Sanslöst samlad person givet situationen.

Fy fan, vilket obehagligt ljud.
Jag får ont i själen av att höra skotten.
Citera
2025-02-10, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Och hans ammunition. Lät ju som han hade väldiga mängder ammunition med sig till skolan. Ett par hundra skott i lite grövre kaliber (Browning-geväret använde 30-06 enligt media) går på några tusen kronor om man snabbkollar på nätet. Kanske inte är så dramatiskt om han samlat på sig ammunition i femton års tid. Men det blir en ganska stor engångsutgift om han köpte ammunitionen i specifikt syfte strax innan han utförde dådet.

Eller så laddade han egen ammunition för en bråkdel av priset....

Vi lär få veta så småningom..
Citera
2025-02-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Hur i hela friden vågar han öppna toalettdörren för polisen i det läget? Jag hade garanterat trott att det var skytten.
Jag tror han hörde flera av poliserna i korridoren och drog slutsatsen att polisen hade tagit kontroll över korridoren.
Citera
2025-02-10, 15:34
Medlem
[quote=RutgerFuchs|90986415]
[/QUOTE

Usch, jag ångrar nästan att jag lyssnade på detta. Skräcken. Så hemskt när skriken hörs i bakgrunden. Och han skjuter så många skott, med så "få" döda ändå. Jag får inte ihop det, har han skjutit i luften och mot saker också?

Vet vi vem toalettkillen är? Stackars honom och alla andra.
Citera
2025-02-10, 15:36
Medlem
jori9900s avatar
Citat:

Han var säkett militär och van vid skottlossning och fara.. vanligt bland manliga invandrare från farliga länder.

Det var därför många fler kvinnor dog, eftersom dom inte hade militär träning och inte hade någon aning om hur man agerar i farliga situationer.

Jag tror inte RA specielt riktade in sej på kvinnor men det blev så då männen flydde direkt och gömde sej medan kvinnorna sprang omkring som yra höns och var lättare måltavlor för mördaren..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det är bra att informera, men samtidigt ignorerar du faktumet att små specialklasser avskaffades då "samhället " ansåg att de genom att fungera utpekade och med sin brist på kompetent personal skadade barnen psykiskt, så det är inte alls säkert att han förblivit fullt frisk i särlösningar som de såg ut förr iaf. I en utopi hade jag köpt att små klasser fulla av speciallärare vore toppen!

Precis; ”samhället” ansåg att inkludering var rätt väg att gå utan att förstå eller ha kunskap om vad det innebär i praktiken.

Det är det vi skördar nu och kommer skörda ytterligare i framtiden. Det sitter idag 10 000-tals barn isolerade hemma från sina skolor. De här barnen mår fruktansvärt dåligt.

Sverige i ett nötskal. Det ska låta fint men det ekar tomt. Yta utan innehåll, ungefär som invandringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hade tydligen köpt in knivar och rökgranater dagar före.

Borde inte alla som säljer rökgranater ha direktkontakt med polisen och typ säga "Hallå, nu har vi en ensam snubbe utan inkomst som köpt rökgranater, kan ni hålla ett öga på honom?". Eller att de bara tillåts sälja till typ polis och militär och vilka andra som nu kan tänkas behöva ha rökgranater.

Jag gillar inte att vem som helst kan köpa rökgranater i alla fall. Eller halvautomatiska vapen. Eller sprängämnen för den delen.

Vi måste inse att det alltid kommer finnas instabila och potentiellt farliga personer i vårt samhälle. Vi kommer aldrig veta exakt vilka de är, eller när de slår till. Men vi kan begränsa deras möjligheter att göra någon skada. Satsa på hjälp för de i nöd/kris och begränsa tillgångarna till farliga grejer så kan vi nå ganska långt tror jag.
Citera
2025-02-10, 15:37
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:

Håller med!
Måste ha ett psyke av stål! Den här videon kommer ju polisen att väldigt stor nytta av i sin utredning tänker jag.
Hjälte som hade sån sinnesnärvaro 🙏.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in