2025-02-10, 14:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkeyboy
... denna person gick på samma skola som i från låg till hög. Väldigt speciell person stämmer, bra in på enstöring spåret. Hade vänner men höll sig ofta för sig själv med ofta väldigt konstiga idder och tankar. Försvann från min radar efter högstadiet
Hur tidigt var idéerna och tankarna konstiga? Konstiga i vilken riktning? Uppfattade du om åtgärder sattes in?
Citera
2025-02-10, 14:17
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Naturligtvis vill media och politiker att detta massmord skall ha skett på grund av rasism.
På så sätt framgår det att det största problemet i Sverige är rasism och nazism.

Tyvärr kommer det att bli helt motsatt effekt nu framöver. Allt allt allt är svenskarnas fel. Svenskarna är alldeles för intoleranta. Det är synd om alla invandrare, speciellt de som bombar portar och spränger bostadshus.
Citera
2025-02-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag lider också med hans familj och det nämns ingenstans i mainstream media att även de är offer. Det är som de inte finns, som skuggan av RA:s vansinnesdåd faller även över dem. Han var "massmördare" och inte människa. De förlorade också en nära anhörig - på värsta tänkbara sätt.
Jag hoppas vi är överens - han var en människa ända fram tills han blev en "mördare".
Om man inte minns honom som människa, eller än värre, inte vill minnas honom som en människa - då har man förlorat en del av sin egen mänsklighet.
Citera
2025-02-10, 14:20
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Hans föräldrar eller familj måste ha finansierat honom, med tanke på hans jaktlicens och vapen.

Och hans ammunition. Lät ju som han hade väldiga mängder ammunition med sig till skolan. Ett par hundra skott i lite grövre kaliber (Browning-geväret använde 30-06 enligt media) går på några tusen kronor om man snabbkollar på nätet. Kanske inte är så dramatiskt om han samlat på sig ammunition i femton års tid. Men det blir en ganska stor engångsutgift om han köpte ammunitionen i specifikt syfte strax innan han utförde dådet.
Citera
2025-02-10, 14:21
Medlem
Samaelssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hur tidigt var idéerna och tankarna konstiga? Konstiga i vilken riktning? Uppfattade du om åtgärder sattes in?
Psykproblem brukar dyka upp i puberteten. Ofta helt normala innan puberteten o sen ibland helt schizo efter puberteten.
Citera
2025-02-10, 14:21
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Tyvärr kommer det att bli helt motsatt effekt nu framöver. Allt allt allt är svenskarnas fel. Svenskarna är alldeles för intoleranta. Det är synd om alla invandrare, speciellt de som bombar portar och spränger bostadshus.

Att Det beror på krig mellan ligor, har alltså helt glömts bort ?
Citera
2025-02-10, 14:23
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plommon11
Nej som sagt, det är det normala att TRO först. Sedan vet ingen, och kanske får vi aldrig veta. Men enda vettiga med nuvarande fakta på bordet är att det lutar mer åt det.
Nej, i brist på känt motiv är det rimligaste att tills vidare tro att det är ett motivlöst vansinnesdåd av någon som ville ta revansch på livet genom att ta många med sig in i döden. En människa som gått tyst genom livet, som ville bli hör genom sin död.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarta100gubben
Jag håller med hopplösheten var nog triggern!
Utan pengar han visste inte hur han skulle överleva så han bestämde sig med hat i sitt hjärta att slå tillbaka för honom var nog för mycket varje dag se människor som lever sina liv mår bra medans han mår dåligt!
Så tänkte han han ville straffa hela världen med sin attack! Staten har f up det hela jag tycker om visa e så som honom så värdelös och vet inte hur han ska bli en del av samhället ge han en 1a med 20 kvadrat skicka personen varje månad 5000 kronor och låta den personen leva i sin bubbla!
Helt ärligt jag vill inte ha människor på gatorna som går runt och har inget och förlora!

Vi kunde se inte ens 130 poliser kunde göra nåt mot en person som har inget och förlora och blivit f från staten!

Hela situationen slutade för GM valde och ta sitt liv polisen gjorde inget åt saken det var GM beslut!
Han planerade allt han visste hur han skulle skrämma poliser i Sverige så han fick sin lilla tid där han kunde spela gud dvs vem ska leva och vem ska dö!

Det ekonomiska biståndet var nog sista droppen av värdighet som han hade kvar. Han visste kanske nånstans att han inte kommer in i samhället med sin problematik med dåliga betyg och eventuella autism. Sedan på toppen av det, ekonomiska biståndet dras in, ja steget är inte långt bort till hur han skulle klara ett liv som hemlös - det vill jag inte ens spekulera i.
Senast redigerad av simsalabengt 2025-02-10 kl. 14:28.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Nånstans där tror jag att svaret ligger, ja kanske till och med motivet…. Ge igen på sina plågoandar i skolan. Skolan kanske blev en symbol för detta. Samt att dom drog in hans ekonomiska bistånd, det blev droppen för grabben.

Ja, du kan tänka dig hur det har varit att vara udda på ett komvux som ligger i en tuff stadsdel....
Citera
2025-02-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shqiptarjokosovar
Mindre än 8 minuter kan INTE stämma. I killens video på YouTube går första skottet igång 00:05 och sista skottet 08:23. Sen har han ju garanterat skjutit minst ett skott innan dess annars hade killen inte börjat filma.
OK. Det fanns uppgifter om åtta minuter.

Utan att ha sett bevisen ändrar jag mig till mindre än nio minuter.
Citera
2025-02-10, 14:25
Medlem
Dådet är planerat vilket hans inköp av ”rökbomb” eller någon form av pyroteknik, klädbytet, ”gitarrfodral” eller liknande, mängd med ammo och en hel del magasin. Han kände nog ganska väl till skolans lokaliteter eftersom han tidigare varit elev där.

Men på något sätt så gick det snett för GM, detta med tanke på att från första skottet till sista (ca 45-50 skott enligt hitintills uppgifter som dock inte är verifierade av Polisen.) så förflöt ca 60 minuter innan han påträffades avliden (självmord).
Det var ju uppenbarligen tyst (inga skott) under en ganska lång tid om jag förstått rätt. Hade han räknat med att s.a.s. bli skjuten av Polis (suicid by COPs) men därifrån kom inte ett enda skott och han väljer att ta sitt eget liv.

Sen har nog ”inlåsningen” gjort att det fanns ganska snabbt få offer att skjuta på och Polisen som anlänt sköt inte heller mot honom. Han liksom hamnar i ett vakuum och tappar kontrollen på sin plan. Sen är det i.a.f. för mig märkligt att han har tre vapen med sig, aningen bökigt att ens gå/springa runt med dessa liksom mängden ammo o magasin. Men i dataspel kanske det är vanligt förekommande men inte i verkligheten om man nu skall kunna röra sig snabbt, ja om han nu inte tänkt barrikadera sig inne i skolan. Hade ju definitivt räckt ett eller två vapen (ett i reserv om han får eldavbrott) om han vill utföra attacken effektivt. Det kan ju vara så att han inte var så van i själva vapenhanteringen och därför har tre laddade vapen och byter vapen när vapnet är tomt på ammo, man hittar ju en hel del magasin (tomma eller laddade ??)

Jag tror inte detta var ett rasistdåd utan snarare att säkringen gick lite tidigare och nu skulle han omsätta datorspelen/fantasin i verklighet, bara en tanke som någon. Skolan var ju för honom ganska perfekt, han hade goda kunskaper om lokaliteterna och visste sannolikt att det var bara att kliva in i skolan nästan obemärkt. Motivet blir en gåta för jag tror inte det är så enkelt att få fram en motivbild då han varit under jorden i flertalet år och i princip landat från himlen vid skolans ingång, definitivt gått under radarn.
Citera
2025-02-10, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag hoppas vi är överens - han var en människa ända fram tills han blev en "mördare".
Om man inte minns honom som människa, eller än värre, inte vill minnas honom som en människa - då har man förlorat en del av sin egen mänsklighet.

Jag håller med till fullo.
Det gör ont att läsa kommentarer under inlägg om RA på Facebook som menar att vi ska låta honom falla i glömska, han var ett monster osv.
Det var nog så han kände sig när han levde, osynlig och oförstådd. Och då han man inte lärt sig någonting av vansinnesdådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in