2025-02-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det finns tyvärr alldeles för många hatiska och fördömande människor även här inne som ser allt svart eller vitt. De saknar helt förmåga till all typ av nyansering.

Pratar man om GM och hans bakgrund och situation då försvarar man enligt dessa personer gärningen och tycker synd om honom.

Inte så konstigt att vårt samhälle ser ut som det gör när folk inte verkar kunna hålla isär två tankegångar i sina små inskränkta hjärnor.

Men du har ju också din agenda. Med ännu fler anpassningar i skolan och kravlöshet ifrån soc så hade allt ordnat sig. Säkert tror du att han hade slutat skjuta om offren bemött honom lågaffektivt och inte skrikit så högt i hans sköra öron. Autister är ju ljudkänsliga.

Orsakerna till dådet är givetvis flera, annars hade vi haft tusen så många massmördare. Du måste väl förstå att han led av mer än autism?
Citera
2025-02-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
2 chansningar:

- psykos
- paranoid

och plus då autism och ev. annan samsjuklighet.

Men om han tagit hand om föräldrarnas hund ibland kan han ju inte varit helt tappad bakom en vagn. Han måste ju gått ut med den? Matat? Om han misskött den hade ju inte föräldrarna lämnat den till honom igen.
Jag tror inte han var psykotisk.

Han är för organiserad för det (tar sig till en speciell plats och byter om där och skjuter metodiskt).

Autism räcker inte heller för att förklara varför han begick det här idiotiska dådet, på det sätt han gjorde.

Hans personlighet måste haft någon defekt, eftersom han tar livet av så många oskyldiga med berått mod.
Citera
2025-02-10, 15:04
Medlem
Det verkar som RA hade selektiv mutism vilket gör att han bara pratade med några få i familjen.
Citera
2025-02-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det pratas sällan om brottsstatistik som kan tillskrivas psykiskt instabila i samhället trots att de jämt och ständigt dyker upp.

Vad säger ni som har lite koll och följt kriminalfall i Sverige de senare åren, hur många procent eller ca antal grova brottsfall (mord, dråp etc) kan tillskrivas personer som är psykiskt instabila?

Vet ”Ikeamorden”, dubbelmordet i Linköping , en del föräldrar som mördat sina barn mfl kan tillskrivas just detta kluster.

Pga att det underminerar den svenska huvudsakliga förklaringsmodellen: Patriarkala strukturer, destruktiva mansnormer. Sådant som många livnär sig på att torgföra.
Citera
2025-02-10, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det behöver inte vara ngt utifrån; man kan bli riktigt psykisk sjuk av isolering. Han verkade dessutom ha extrem social fobi och säkert fått en akut stressreaktion utöst av det indragna försörjningsstödet.

Att personer med Asperger har extra svårt för förändring gör det till en extremt farlig coctail.

Att han drog sig undan ifrån folk kan även bero på paranoia, att han fått för sig att människor är onda, det rimmar ju också rätt bra med att skjuta främlingar.
Citera
2025-02-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plommon11
Jag menade framfrallt platsen han gick till. Sett ur olika ideologiska fantasier kan naturligtivs "fel" offer stryka med, jag utgår till exempel från att det var några muslimer som dog 9/11 också.

Hade han inte gått på skolan tidigare hade du haft en poäng.

Men nu hade han gått där, han hade misslyckats där, han kanske hamnat i bråk med lärare där över betyg, han kanske hade vuxenmobbats där. Platsen kanske blev symbolisk för hela samhället som han ansåg var emot honom och han ville utkräva sin hämnd där.

För mig är det mycket mer logiskt än att han tänkt: "Just det, på skolan jag gick på förut fanns det en massa invandrare, jag gillar inte invandrare, nu ska jag planera att gå dit och skjuta invandrare".
Citera
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag tror inte han var psykotisk.

Han är för organiserad för det (tar sig till en speciell plats och byter om där och skjuter metodiskt).

Inte bara det, man får väl också se tagandet av jägarexamen samt införskaffandet av 4 olika licenspliktiga vapen och en massa ammunition som förmodad planerad förbedelse för det begångna brottet.

Eller är det någon som vet om han bara "råkade" äga vapnen ändå t.ex som aktiv medlem i en sportskytteklubb eller jaktlag eller liknande, sin sociala knepighet till trots?
Citera
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Nu har H*shen laddat upp fullversion av videon från toaletten på yt.

Hur i hela friden vågar han öppna toalettdörren för polisen i det läget? Jag hade garanterat trott att det var skytten.
Citera
2025-02-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kom att tänka på
Hade ju HÖGSTA betyg i bild och historia! Så han hade talang
Även i ämnet psykologi. Framförallt är det i de estetiska ämnena autister/inom spektrumet brukar briljera i.
Att han tog väl hand om familjens hund är inte det minsta förvånande. Hundar dömer dig inte, ställer inga frågor plus att de bidrar till trygghet och en smula kroppskontakt. Att klappa och krama en hund är inget hot mot dig själv som individ. Betänk att just "inom spektrumet" finns det många som har terapihundar och dessa står då för i stort sett för all social interaktion för dessa människor.
Citera
2025-02-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Inte bara det, man får väl också se tagandet av jägarexamen samt införskaffandet av 4 olika licenspliktiga vapen och en massa ammunition som förmodad planerad förbedelse för det begångna brottet.

Eller är det någon som vet om han bara "råkade" äga vapnen ändå t.ex som aktiv medlem i en sportskytteklubb eller jaktlag eller liknande, sin sociala knepighet till trots?

Fast som jag minns det så tog han jägarexamen 2011, eller? Väldigt lång tid att förbereda sig i så fall.
Citera
2025-02-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Men du har ju också din agenda. Med ännu fler anpassningar i skolan och kravlöshet ifrån soc så hade allt ordnat sig. Säkert tror du att han hade slutat skjuta om offren bemött honom lågaffektivt och inte skrikit så högt i hans sköra öron. Autister är ju ljudkänsliga.

Orsakerna till dådet är givetvis flera, annars hade vi haft tusen så många massmördare. Du måste väl förstå att han led av mer än autism?

Absolut jag har inte påstått något annat. Säkert omfattande psykiska svårigheter.

Poängen är väl att hans övriga problematik vuxit fram för att han inte fått adekvat hjälp i tid.

Eller så var han det där monstret. Galen. Alla sådana ska låsas in. Hemska människa. Enkelt synsätt. Lås skolor och förbjud alla vapen så försvinner alla problem.

Simsalabim!
Citera
2025-02-10, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
2 chansningar:

- psykos
- paranoid

och plus då autism och ev. annan samsjuklighet.

Men om han tagit hand om föräldrarnas hund ibland kan han ju inte varit helt tappad bakom en vagn. Han måste ju gått ut med den? Matat? Om han misskött den hade ju inte föräldrarna lämnat den till honom igen.
Nä det är väl klart, att han inte måste ha varit tappad bakom en vagn (svagbegåvad).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in