Citat:
Ursprungligen postat av
KaneBellingham93
Google är bara fullt av spekulationer. Den officiella utredningen av FBI, som är den enda källan som faktiskt har insyn, nämner endast att han diskuterat pedofili i forum och vid tillfällen försvarat det. Det betyder inte nödvändigtsvis att han var pedofil själv.
Varför skulle en pedofil, någon som är attraherad av barn och åtrår dem, begå en misopedisk handling för att sätta punkt på hela sin existens? En person som "älskar" barn väljer att göra det mest barnhatande man kan göra?
En flicka som är besatt av sin hamster bryter sig inte in på en djuraffär och kväver 20 hamstrar på grund av "hamster-hat".
Visst, pedofiler som förgripit sig på barn dödar ju ofta barnen, men det är inte för att de hatar barn utan för att komma undan och gömma bevis.
Lanza hatade inte barn i egenskap av att de var barn. Finns inget som tyder på det.
Som jag minns det hade mamman varit nästan patologiskt beskyddande och vägrat ta emot professionell hjälp. Han var oerhört och kravlöst beskyddad av henne, hon ansåg sig vara den enda som förstod honom. På det viset tror jag att hon förbarnsligade honom samtidigt som hon tog ifrån honom alla möligheter att (försöka) utveckla sina egenskaper och (försöka) fungera, årminstone på en låg nivå ute bland folk. Han satt praktiskt taget inlåst dygent runt. Därtill kom troligen att hon kände skam över att han var som han var och på så sätt sökte hon skyla över det nesliga. Hon levde i en paradoxal värld av förnekelse å ena sidan och, å den andra, en ständig kamp i en situation hon inte alls kunde förstå.
Fetat att det är min minnesbild, den kan säkert justseras mha andra som följde det hela medan det hände.
.
När det gäller de bakomliggande psykiska problemen tror jag att de är ganska likartade, och det är möjigt att de triggande omständigheterna också är det. Samtidigt är det enorma skillnader mellan dem vad det gäller uppväxt och
omvårdnad. Jag är övertygad om att hans familj gjort oändligt mycket för att stödja honom in i ett drägligt vuxenliv mht hans speciella förutsättningar. Det finns många, många fall av lyckade vändningar i det avseendet.
Vad jag ser som gemensamt är att på något sätt har mattan dragits undan och de föll illa.
Jag citerar här ur den amerikanska slutrapporten (taget från Wikipedia)
"The Report of the Office of the Child Advocate concluded: "There was not one thing that was necessarily the tipping point driving Lanza to commit the Sandy Hook shooting.
Rather there was a cascade of events, many self-imposed, that included: loss of school; absence of work; disruption of the relationship with his one friend; virtually no personal contact with family; virtually total and increasing isolation; fear of losing his home and of a change in his relationship with Mrs. Lanza, his only caretaker and connection; worsening OCD; depression and anxiety; profound and possibly worsening anorexia; and an increasing obsession with mass murder occurring in the total absence of any engagement with the outside world. Adam increasingly lived in an alternate universe in which ruminations about mass shootings were his central preoccupation".
.
Det kan hända att man måste dra den slutsatsen här också. Utan att fixera sig vid någon person, vuxen eller barn, lärare eller färgad. Det som gäller är ett enormt raseri över den egna situationen och en möjlighet att ta ut sitt raseri i en motsvarande skala.
Jag lider så med hans familj. De bilder jag sett visar att han mådde bra med dem, var så lycklig som han bara kunde då. På utrikes resa kunde han antagligen slappna av eftersom omgivningen inte ställde speciella krav på honom.
Hemmavid, i en tom och ensam lya blev allt svart och obegripligt igen.