2025-02-10, 13:42
Medlem
Att Rickard Andersson just valde att gå in i skolan och gå till attack med sin stridsmundering 12:30 tyder på att han visste vilka klasser som lämnade sina klassrum och som han kunde attackera.

Han hade uppenbarligen planlagt allt långt i förväg. Gjort en inköpslista och handlat på nätet.
Frågan är om han hade dolda tillgångar.
Citera
2025-02-10, 13:42
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Har inte heller sett nånstans att psykisk sjukdom är bekräftat. Den tolkning gör jag också…

För att få gå det individuella programmet han gick, måste du ha en fastställd diagnos.
Det räcker inte med att skolsköterska/kurator skrivit något i journalen.
Bara diagnos fastställ vid kontakt med BUP ger rätt till IP på gymnasium.
Citera
2025-02-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plommon11
Alltså en skjutning på en SFI-skola bör självfallet direkt leda till gissningen att det antagligen är ett rasistiskt attentat. Jag är fullt medveten om att många, kanske även du, inte får den initiala tanken. Så måste det få vara, kanske finns det rentav vänsterfolk som "önskar" att det är ett högerextremt terrorbrott. Men nog fan får internet sägas svämma över av motsatsen, människor som verkligen verkligen verkligen vill att det absolut inte alls ska vara riktat mot invandrare. Så vi har en närmast normal tanke direkt, som sedan med all kraft ska motsägas, ifrågasättas och förminkas. Återigen, det kanske inte alls var så att han ville döda invandrare. Men ärligt talat? En sådan enstöring kunde väl bara gått ut från lägenheten, ner på gatan och börjat peppra om han främst ville DÖDA. Att ta sig över halva Örebro MÅSTE innebära åtminstone en fundering från hans sida, och vad är då den absolut rimligaste anledningen? Att han ogillar socialen? Kvällstidningarna förstår ju inte skillnaden mellan soctanter och anställda (tex undersköterskor) av Socialförvaltningen.

Du försöker sätta logik som rymmer i din världsbild och världsuppfattning. GM är inte du. Han är inte jag. Han kan ha haft en eller flera av en miljon olika anledningar. Han hade gått på skolan. Där har du koppling. Socialen misslyckad skolgång är en koppling. Inspirerad av USA kan vara en annan.

Vi vet inte och kan alla slappna av tills vi vet mer snarare än att bli tvärsäkra. Alla, pöbeln, har redan bestämt sig och få kommer acceptera det man går ut med. Såvida det inte stärker ens egna övertygelse såklart

Och nej det är knappast troligt att han hade hela skolans schema för alla klasser. Det har man inte på komvux så vitt jag vet och hört. Det hade inte vi heller på högstadiet eller gymnasiet. Utan man har sin egen schema. Inte en hel skola med olika lärare, utbildningar mm. Så ni som tror han punktmarkera mha det kanske ska börja om i spekulationer.
Senast redigerad av Modd-dumskalle 2025-02-10 kl. 13:47.
Citera
2025-02-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Psykisk sjukdom finns inte bekräftad vad jag vet (han lär dock ha träffat psykolog som 13-åring) men allt vi vet om hans sociala historik tyder på psykisk sjukdom. Framförallt kardinalsymptomet att bli inbunden och dra sig undan från social kontakt, inklusive kontakten med den närmaste familjen. Han har betraktats som någon som "inte gillar människor", men det tolkar jag snarare som någon som inte orkar interagera med människor.
Nej det är riktigt. Det som bekräftats är att det journalförts två diagnoser av skolpsykolog. Däremot har det inte framgått vilka dessa diagnoser var.

En diagnos behöver ju inte innebära psykisk sjukdom, vad jag förstår, eftersom NPF-diagnoser inte räknas som sjukdomar.
Citera
2025-02-10, 13:45
Medlem
Citat:
Otroligt underhållande med de totalt skamlösa som säger att han MINSANN sköt en svensk och därför KAN det inte vara en etnisk aspekt på dådet. Kanske hittas ett fascistmanifest, kanske inte, det vet antagligen ingen just nu, men att fokusera på ett av tio dödsfall som tycks vara en svensk kvinna är sinnesstört bara.

HUR är det konstigt? 98% av elever på den skolan = invandrare. Som redan har skrivits 1 miljon 334 ggr i denna tråd. Om han då skjuter 10 Pers, givetvis är då den stora delen just invandrare. Han hade väl fått leta i 5 timmar för att hitta 10 ursvenskar inne i lokalerna.
Citera
2025-02-10, 13:45
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Fantastiska "argument" av typen,
men om han hade velat skjuta invandrare varför inte gå till en moské eller köpcenter istället???
Ja du varför inte, vi kan ju inte direkt fråga honom och sannolikt är det dessutom svårt att hänga med i tankebanorna bakom planeringen av detta.
Tycker du att argumentet att han gick till skolan för att det är många invandrare där, är bättre?
Citera
2025-02-10, 13:46
Medlem
Jordgubbes avatar
Tidigt kom vittnesuppgifter att han gjorde långa uppehåll på 20-30 minuter och sen fortsatte skjuta. Det är ju därför några av oss trott att han sköt medan polisen inte fann honom. Men nu är det plötsligt konsensus att han slutade skjuta samtidigt som polisen gick in, dvs "bara" sköt mellan 1233 och 1245. Om det är så, så är det rätt meningslöst att "anmäla" polisen - om det sista som hände var att han tände nån rök, polisen kastade in lite chockgranater, och sen de hjälpte skadade ut medan de också letade efter honom men han redan skjutit sig 1245. Tidsaxeln får gärna nån sammanfatta. Det var i så fall "tursamt" att saken var klar då, han hade ju like gärna kunnat fortsätta stöka.
Citera
Medlem
plommon11s avatar
Ingen född 1989 har aldrig haft några sociala medier heller, undrar hur det går med genomsökandet av hans digitala enheter. Finns här ingen riktigt aktiv flashbackräv som har någon vild teori eller gissning på något konto som skulle kunnat ha tillhört honom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarta100gubben
Jag håller med hopplösheten var nog triggern!
Utan pengar han visste inte hur han skulle överleva så han bestämde sig med hat i sitt hjärta att slå tillbaka för honom var nog för mycket varje dag se människor som lever sina liv mår bra medans han mår dåligt!
Så tänkte han han ville straffa hela världen med sin attack! Staten har f up det hela jag tycker om visa e så som honom så värdelös och vet inte hur han ska bli en del av samhället ge han en 1a med 20 kvadrat skicka personen varje månad 5000 kronor och låta den personen leva i sin bubbla!
Helt ärligt jag vill inte ha människor på gatorna som går runt och har inget och förlora!

Vi kunde se inte ens 130 poliser kunde göra nåt mot en person som har inget och förlora och blivit f från staten!

Hela situationen slutade för GM valde och ta sitt liv polisen gjorde inget åt saken det var GM beslut!
Han planerade allt han visste hur han skulle skrämma poliser i Sverige så han fick sin lilla tid där han kunde spela gud dvs vem ska leva och vem ska dö!
Han slutade skjuta efter mindre än åtta minuter. Alltså innan första patrullen var på plats.

Det var när de konfronterade GM som han brände av sin rökgranat och försvann in i röken.

Polisens insats var föredömlig, i tisdags.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Google är bara fullt av spekulationer. Den officiella utredningen av FBI, som är den enda källan som faktiskt har insyn, nämner endast att han diskuterat pedofili i forum och vid tillfällen försvarat det. Det betyder inte nödvändigtsvis att han var pedofil själv.

Varför skulle en pedofil, någon som är attraherad av barn och åtrår dem, begå en misopedisk handling för att sätta punkt på hela sin existens? En person som "älskar" barn väljer att göra det mest barnhatande man kan göra?

En flicka som är besatt av sin hamster bryter sig inte in på en djuraffär och kväver 20 hamstrar på grund av "hamster-hat".

Visst, pedofiler som förgripit sig på barn dödar ju ofta barnen, men det är inte för att de hatar barn utan för att komma undan och gömma bevis.

Lanza hatade inte barn i egenskap av att de var barn. Finns inget som tyder på det.
Som jag minns det hade mamman varit nästan patologiskt beskyddande och vägrat ta emot professionell hjälp. Han var oerhört och kravlöst beskyddad av henne, hon ansåg sig vara den enda som förstod honom. På det viset tror jag att hon förbarnsligade honom samtidigt som hon tog ifrån honom alla möligheter att (försöka) utveckla sina egenskaper och (försöka) fungera, årminstone på en låg nivå ute bland folk. Han satt praktiskt taget inlåst dygent runt. Därtill kom troligen att hon kände skam över att han var som han var och på så sätt sökte hon skyla över det nesliga. Hon levde i en paradoxal värld av förnekelse å ena sidan och, å den andra, en ständig kamp i en situation hon inte alls kunde förstå.
Fetat att det är min minnesbild, den kan säkert justseras mha andra som följde det hela medan det hände.
.
När det gäller de bakomliggande psykiska problemen tror jag att de är ganska likartade, och det är möjigt att de triggande omständigheterna också är det. Samtidigt är det enorma skillnader mellan dem vad det gäller uppväxt och
omvårdnad. Jag är övertygad om att hans familj gjort oändligt mycket för att stödja honom in i ett drägligt vuxenliv mht hans speciella förutsättningar. Det finns många, många fall av lyckade vändningar i det avseendet.
Vad jag ser som gemensamt är att på något sätt har mattan dragits undan och de föll illa.
Jag citerar här ur den amerikanska slutrapporten (taget från Wikipedia)

"The Report of the Office of the Child Advocate concluded: "There was not one thing that was necessarily the tipping point driving Lanza to commit the Sandy Hook shooting. Rather there was a cascade of events, many self-imposed, that included: loss of school; absence of work; disruption of the relationship with his one friend; virtually no personal contact with family; virtually total and increasing isolation; fear of losing his home and of a change in his relationship with Mrs. Lanza, his only caretaker and connection; worsening OCD; depression and anxiety; profound and possibly worsening anorexia; and an increasing obsession with mass murder occurring in the total absence of any engagement with the outside world. Adam increasingly lived in an alternate universe in which ruminations about mass shootings were his central preoccupation".
.
Det kan hända att man måste dra den slutsatsen här också. Utan att fixera sig vid någon person, vuxen eller barn, lärare eller färgad. Det som gäller är ett enormt raseri över den egna situationen och en möjlighet att ta ut sitt raseri i en motsvarande skala.
Jag lider så med hans familj. De bilder jag sett visar att han mådde bra med dem, var så lycklig som han bara kunde då. På utrikes resa kunde han antagligen slappna av eftersom omgivningen inte ställde speciella krav på honom.
Hemmavid, i en tom och ensam lya blev allt svart och obegripligt igen.
Senast redigerad av tantigheter 2025-02-10 kl. 13:51.
Citera
2025-02-10, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Att Rickard Andersson just valde att gå in i skolan och gå till attack med sin stridsmundering 12:30 tyder på att han visste vilka klasser som lämnade sina klassrum och som han kunde attackera.

Han hade uppenbarligen planlagt allt långt i förväg. Gjort en inköpslista och handlat på nätet.
Frågan är om han hade dolda tillgångar.
Dolda och dolda. Det kan ha varit så enkelt att hans familj stack till honom pengar med jämna mellanrum för att han skulle slippa leva på existensminimum. Behöver inte alls vara mystiskt om han hade mer pengar än vad hans bidrag gav.
Citera
2025-02-10, 13:47
Medlem
TV4 sa för en stund sen i TV sändningen att de kommer förhoppningsvis kunna publicera mer om GM koppling till skolan under eftermiddagen. De har tydligen fått ut lite handlingar om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in