2025-02-10, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nu har polisen blivit anmäld!

En sak jag inte hängt med i! Var det kvar levande icke skjutna elever i skolan förutom i klassrummen? Dvs sprang det runt elever i korridorerna när polisen kom? Jag trodde alla som inte var inlåsta i klassrum hade sprungit ut. Alltså de icke skadade.

Jag har fått uppfattningen av media och intervjuer att det fortfarande sprang runt oskadda elever inne i lokalerna (ej klassrummen) även när polisen kom?
Citera
2025-02-10, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Är det verkligen ingen från örebro med 100.000 invånare som inte känner fanskapet ??!!

Flera klasskamrater som vittnar om att han var för sig själv och försvann helt från högstadiet i 7an. Därefter gick han Individuellt Program på Gymnasiet.

Har hört från person som var kompis med syskon när dom växte upp att han var väldigt konstig samt att hemma kanske detta inte uppskattades...
Citera
2025-02-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
Nej men om det hade varit ett ideologiskt motiv bakom så undrar man ju varför han inte riktat in sig på ett annat säkrare ställe där det enbart rör sig personer av utländsk härkomst, tex till mosken som finns i Örebro. Jag tänker samma om att TV4 uttalade sig tvärt emot polisens teori om att det skulle vara ett ideologiskt motiv. När de publicerade det omtalade ljudklippet, som jag personligen är väldigt frågande till hur äkta det är.
I mosken kommer du inte in hur som helst. Muslimer diskriminerar. Men vivalla centrum är det 100% invandrare.
Citera
2025-02-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qarlsberg
Flera klasskamrater som vittnar om att han var för sig själv och försvann helt från högstadiet i 7an. Därefter gick han Individuellt Program på Gymnasiet.

Har hört från person som var kompis med syskon när dom växte upp att han var väldigt konstig samt att hemma kanske detta inte uppskattades...

Då måste det ju nästan har hänt nått vid den tidpunkten, runt högstadiet…? Det verka ju som det fungerade ganska bra innan dess. På vilket sett var han konstig?
Senast redigerad av simsalabengt 2025-02-10 kl. 12:56.
Citera
2025-02-10, 12:55
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Då måste det ju nästan har hänt nått vid den tidpunkten, runt högstadiet…?

Alltså, folk här verkar tro att psykisk sjukdom eller autism utlöses av att ”något måste ha hänt”. Så är inte fallet. Många psykiska störningar utvecklas successivt och börjar märkas just under tonåren.
Citera
2025-02-10, 12:58
Medlem
Citat:
Då måste det ju nästan har hänt nått vid den tidpunkten, runt högstadiet…?

Ja, puberteten med alla hormoner och ökad grad av självmedvetenhet, blygsel och känslan av att inte passa in? Till exempel. Behöver inte ha varit någon yttre omständighet utan mer att tonåren kan vara ännu mer utmanande om du har autismens utanförskap i botten.
Citera
2025-02-10, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Alltså, folk här verkar tro att psykisk sjukdom eller autism utlöses av att ”något måste ha hänt”. Så är inte fallet. Många psykiska störningar utvecklas successivt och börjar märkas just under tonåren.

Men är det bekräftat att han hade psykisk sjukdom eller autism? Läste nånstans att han gick tidigt till skolpsykologen för att han kände sig utanför. Tror det var DN men det bekräftade inget om psykisk sjukdom eller autism. Annars är jag helt med dig, att sånt kan ligga latent och blomma ut i den åldern.
Citera
2025-02-10, 12:59
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Blev han inte mobbad? Det kanske förändrade honom?
Citera
2025-02-10, 13:00
Medlem
Citat:

Exakt. Plus att med stigande ålder ställer omgivningen större krav på att man ska "vara som andra", varför autism lär upplevas som mer avvikande och handikappande i tonåren än i barndomen.
Citera
2025-02-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Flera gamla klasskompisar och familjemedlemmar har ju uttalat sig. Han levde isolerat, som högerextremister tenderar.

Sluta kom med ditt skitsnack utan några som helst belägg.
Om det visade sig stämma hade jag köpt ditt snack men du vet ingenting.
Citera
2025-02-10, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Ja, puberteten med alla hormoner och ökad grad av självmedvetenhet, blygsel och känslan av att inte passa in? Till exempel. Behöver inte ha varit någon yttre omständighet utan mer att tonåren kan vara ännu mer utmanande om du har autismens utanförskap i botten.

Så sant, men inget är väl egentligen bekräftat? Vare sig psykisk sjukdom eller autism?
Citera
2025-02-10, 13:02
Medlem
Citat:
Men är det bekräftat att han hade psykisk sjukdom eller autism? Läste nånstans att han gick tidigt till skolpsykologen för att han kände sig utanför. Tror det var DN men det bekräftade inget om psykisk sjukdom eller autism. Annars är jag helt med dig, att sånt kan ligga latent och blomma ut i den åldern.

Det är ju autistens grundupplevelse, att vara "utanför", "inte som andra".

Vi vet att han gick i en specialskola för de med Aspergers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in