Citat:
Ursprungligen postat av
Abelssun
Man kan tycka vad man vill om Sofias förflutna, men att skriva att vem som helst dras in från gatan, är lite drastiskt. Var Sofia hora på Malmskillnadsgatan? Det är väl bra att kungen accepterar vanliga människor och att hans barn får välja själv vem de vill bilda familj med? Skulle Njuren inte heller blivit godkänd, enligt dig?
Du verkar avguda Madde, som inte gör ett skit för vårt land, mer än ränner runt och köpa dyra väskor och kläder, samt parkerar på handikapplatser utan tillstånd. Vad spelar det för roll om hon är "vackrast" (din smak)? Jag såg året med kungahuset när Madde besökte ett handikappat barn på ett sjukhus och det var verkligen det mest konstlade jag sett. "Min man kommer från USA, där finns det palmer".

Men ärligt nu. Om det hade kommit fram bilder av Daniel där han vek ut sig naken i ett magasin för homosexuella män (inte helt omöjligt för honom: han var en vältränad hunk som ung, innan sjukdomen bröt ner honom). Tror du att han hade fått gifta sig med Victoria då? Det är jag helt säker på att han inte skulle ha fått.
Sofia kunde dra kvinnokortet, den nyfeministiska grejen att man inte får "slutshejma". Vilket vi också ser här i tråden. Kvinnor som viker ut sig ska ses som kvinnor som tar sitt eget öde i sina händer, ungefär, eller möjligen kan de ses som offer för det onda patriarkatet som efterfrågar sådana bilder. Men man får aldrig säga att det är tjejerna själva som har gjort något fel, eller att det säger något negativt om deras karaktär att de valt detta sätt att förtjäna pengar - till skillnad från att studera eller gå i lära till ett riktigt yrke.
Sofia är inte "vanlig", hon är under det vanliga. Jag tror inte att många människor hade protesterat emot att en "vanlig" flicka gifte sig in i kungahuset idag, om vi med "vanlig" menar att hon t.ex. arbetar i vården, på dagis, på kontor eller i en butik. Om hon bara var snäll och rar och ordentlig och välvårdad, och utan något smutsigt i sin bakgrund. Victoria hade ett par barnflickor som träffar in på detta - inte superbegåvade, men duktiga, rara, ansvarsfulla och välvårdade. Folk som kände dem hade enbart goda saker att säga om dem. Det är synd att C P inte fastnade för någon av dem i stället...
Nä Madeleine är väl inte heller någon perfekt rollmodell för våra unga flickor, men det är i alla fall en stor gradskillnad mot Sofia. Madeleine har aldrig vikt ut sig i alla fall... sedan vet vi inte vad hon SKULLE ha gjort om hon inte hade fötts i den familj som hon föddes i, utan varit tvungen att tjäna ihop till sina dyra handväskor själv - men det kan man ju inte spekulera i heller, och fördöma henne för. Hon ser i alla fall bra ut. Och sedan angående det du citerar, så är det säkert inte så lätt när man ska börja prata med en ny människa och snabbt försöka hitta något som förbinder, för att prata med den människan om i en minut eller två. Inför filmande kameror som gör alla nervösa...