2025-02-10, 02:55
Medlem
sebastian66s avatar
Nej du kommer inte att få något lån på banken överhuvudtaget Du säger att du har haft inkomst år 2024. Men du fick detta först i november 2024.
Det är första banken tittar på är om du har några anmärkningar. Om du har haft utmätning så sent som 2024 kan du glömma detta.
Din anmärkning kommer sitta kvar tre år om jag har rätt för mig efter du har betalat sista skulden.
Banken gillar inte betalningsanmärkningar. Du har ingen fast inkomst utan du har sjukersättning.
Man kommer inte ens att göra en kalkyl på dig med din historia.

När banken går in och tittar på vad du har tjänat så ser man ju inte vad du har tjänat föregående år.
Det känns som att du får gilla läget och spara pengar till det du ska köpa.
Det känns konstigt Du har inte betalat klart dina skulder men kommer att betala klart detta inom kort. Nu börjar du tänka på att skaffa nya lån. Har inte dina föräldrar lärt dig hur man ska ta hand om sin ekonomi och vad man ska göra.
När man blir av med sina skulder så kan man nog ligga lågt istället för att bara handla på sig en massa saker.
Citera
2025-02-10, 05:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag har haft anmärkningar och utmätningsförsök fram till november 2024 då jag under flera år inte haft nån inkomst alls.

Nu när jag hat pengar så har jag betalat av de flesta skulder, har bara en skuld kvar på kr som kommer betalas i slutet av månaden, sen är jag skuldfri.
Jag har sjukersättning på heltid och får ut 14k efter skatt, sjukersättning plus lite i bostadstillägg så totalen ät på 14k.

Min tidigare historik är ju baserad på att jag inte haft nån inkomst alls men bryr sig banker inte om att min situation ändrats nu och att jag har en hel del pengar?
Att låna utt till någon med permanent sjukersättning känns ju säkrare än att låna till någon som har jobb, för nör den personen blir arbetslös kanske den inte kan betala tillbaka lånet?

Är banker väldigt strikta på anmärkningar eller kan dom ge ett lån nät dom ser ens nuvarande ekonomi och att den skulle funka för ett lån?

Visst förstår jag anmärkningar och dess betydelse men just i mitt fall så betyder faktiskt inte det att jag misskött min ekonomi då jag ändå inte haft nån under dessa år så det blir inte riktigt samma sak som att någon med arbete och lön gjort massa dåliga val och har sig helt själv att skylla.

Det är bara att ansöka allt som går hos alla långivare du kan hitta! Går det så går det!
Citera
2025-02-10, 06:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Varför skulle det vara bättre? Du vet ju inte ens vad jag ska med lånet till.
Finns många tillfällen då man behöver ett lån och inte hinner spara, tex att man hittar en bra bil, ska investera i aktier, eller behöver lösa oväntade utgifter som reparationer osv.

Så länge man kan betala tillbaka lånet så ser jag inga nackdelar med det.
Räntan på ett lån är ändå inte särskilt hög och jag bryr mig inte om jag måste betala tillbaka 55k på ett 50k lån över några års tid.
5k är ju småpengar i det sammanhanget.
Däremot om räntan börjar bli jävligt hög som med sms lån får man nog fundera på om det verkligen är värt det.

Man lånar till bostadsinköp och utbildning, inget annat.
Du får gärna berätta vad det är för jätteviktigt köp du bara måste göra för att det ska vara ok med lån.

Det är just ditt resonemang som gjort att du har haft inkasso efter dig men tydligen har du inte tagit någon lärdom alls.

NEJ, du ska inte låna mer pengar.
Citera
2025-02-10, 06:53
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Jo 3 år vad jag förstått och det suger ju.
Tycker det är alldeles för lång tid faktiskt, hade räckt med 1 år eller bara ta bort anmärkningen när skulderna är betalda.
Ja 3 år var lite hårt får jag säga.
Citera
2025-02-10, 07:04
Medlem
Duerfs avatar
Du kommer få automatiskt avslag så länge betalningsanmärkningen är kvar. Eftersom du har goda marginaler i ekonomin, spara undan en buffert.
Citera
2025-02-10, 08:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Varför skulle det vara bättre? Du vet ju inte ens vad jag ska med lånet till.
Finns många tillfällen då man behöver ett lån och inte hinner spara, tex att man hittar en bra bil, ska investera i aktier, eller behöver lösa oväntade utgifter som reparationer osv.

Så länge man kan betala tillbaka lånet så ser jag inga nackdelar med det.
Räntan på ett lån är ändå inte särskilt hög och jag bryr mig inte om jag måste betala tillbaka 55k på ett 50k lån över några års tid.
5k är ju småpengar i det sammanhanget.
Däremot om räntan börjar bli jävligt hög som med sms lån får man nog fundera på om det verkligen är värt det.
Så vad ska du ha lånet till?
Citera
2025-02-10, 08:48
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag har inkomst men jag fick det först i november 2024.
Jag kan lägga undan mer än många andra då jag endast betalar 2500 för boende och sen lever jag väldigt snålt i övrigt.
Kan lägga undan minnst 10k per månad eller ännu lite mer och det är det inte alltför vanligt idag.
Vet många som har fullt upp med en jävla massa utgifter och ett matkonto på 5000kr.

Du verkar inte läsa eller förstå vad jag skrivit.
Har jag inte haft nån inkomst under flera år så har jag inte haft nån ekonomi och har heller inte kunnat missköta den.
Det är som om du skulle åka in i fängelse i 5 år och sen när du kommer ut har du fått massa skulder då du inte haft pengar och kunnat betala dom.
Det är skillnad på anmärkning och anmärkning,alltså orsaken till den, men det är ju även det jag frågar nu, om banken bryr sig om orsaken?
Du har misskött din ekonomi eftersom (1) du hamnat hos Kronis och (2) inte sparat ihop till det du nu vill låna.
Citera
2025-02-10, 10:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Lilla viktigpetter som tror sig veta allt, du ska endast knipa käft.
Vet du hur många det är som lånar till tex en bil? Typ alla som köper en bil över 200k.
Jävla bög så cp du är

Jag trampade på en öm tå tror jag.
Japp, det finns mängder med folk som köper en bil för 200 000kr och behöver låna till den men det är fortfarande helt idiotiskt och absolut inte rätt för det.
Om du lånar till en bil idag för 200 000kr och har otur, om ett halvår när din garanti från försäljaren nyligen gått ut så rasar din motor och kräver ett motorbyte, ska du då ta ett nytt lån på 75 000kr för att fixa motorn eller ska du ta ett nytt lån på 200 000kr och köpa en ny bil fast du inte betalat din första.

En byggnad kan du försäkra mot det mesta och det ska väldigt mycket till att du behöver riva hela huset och inte få en krona ut på försäkringen. En utbildning gör förhoppningsvis att du kommer få ett jobb och kunna tjäna mera pengar i framtiden. En bil kan vara skrot imorgon och dessutom så är en bil till 90% bara en lyxartikel och inget man måste ha. Om man nu bara måste ha en bil så ser man till att köpa en bil som man faktiskt har råd med, kan vara en toyota starlet -81 som exempel.

Kan du idag spara 5000kr varje månad så kommer det ta dig sex månader så kan du köpa dig en bil för 30 000kr, sen kommer du endast kunna spara 2000 kr/mån då de resterande 3000kr kommer gå åt till att hålla bilen rullande med försäkring, bränsle, däck, skatt, reservdelar osv.
Citera
2025-02-10, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Sjukersättning är ju en form av bidrag, man får inte låna om man går på bidrag förutom möjligen mindre blancolån men då krävs det att man inte har betalningsanmärkningar.

Nej. Sjukersättning är en inkomst som man betalar skatt för.

Bostadsbidrag och bostadstillägg är annorlunda. Det är inget man betalar skatt för. Men kanske någon har det som grund för hur mycket man får låna? Någon som vet? Jag tror inte det dock.
Citera
2025-02-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är bara att ansöka allt som går hos alla långivare du kan hitta! Går det så går det!

Det är väl inte så bra det heller?
Citera
2025-02-10, 11:22
Medlem
Citat:
Jag har haft anmärkningar och utmätningsförsök fram till november 2024 då jag under flera år inte haft nån inkomst alls.

Nu när jag hat pengar så har jag betalat av de flesta skulder, har bara en skuld kvar på kr som kommer betalas i slutet av månaden, sen är jag skuldfri.
Jag har sjukersättning på heltid och får ut 14k efter skatt, sjukersättning plus lite i bostadstillägg så totalen ät på 14k.

Min tidigare historik är ju baserad på att jag inte haft nån inkomst alls men bryr sig banker inte om att min situation ändrats nu och att jag har en hel del pengar?
Att låna utt till någon med permanent sjukersättning känns ju säkrare än att låna till någon som har jobb, för nör den personen blir arbetslös kanske den inte kan betala tillbaka lånet?

Är banker väldigt strikta på anmärkningar eller kan dom ge ett lån nät dom ser ens nuvarande ekonomi och att den skulle funka för ett lån?

Visst förstår jag anmärkningar och dess betydelse men just i mitt fall så betyder faktiskt inte det att jag misskött min ekonomi då jag ändå inte haft nån under dessa år så det blir inte riktigt samma sak som att någon med arbete och lön gjort massa dåliga val och har sig helt själv att skylla.

Undrar om någon bank eller låneinstitut räknar in bostadstillägg som inkomst???

Men annars har du 14 000 i månaden? Hur mycket tänkte du låna på de 14 000? 200 000 till en bil funkar nog inte. men en billigare bil kan du tänka dig det det???
Citera
2025-02-10, 11:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetaverseG6
Det är väl inte så bra det heller?

Nej, jag var lite ironisk, TS bör nog lära sig att leva utan lån nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in