Citat:
En note till det sista du skriver är också att det är omöjligt att veta vem som sa frasen i fråga som alla pratar om. Det fanns ganska många fler i lokalen än bara RA, men automatiskt kopplar man det till att det är han.
Detta är förskräckligt tragiskt på mer än ett sätt. RA var ju sjuk. Han var inte bara deprimerad och ensam. Han tänkte inte som vi andra friska människor gör. Ingen kan veta säkert varför han genomförde dådet och vi kan bara vänta och se om utredningen kommer ge ledtrådar. Vi alla tror och spekulerar så klart. Det är mänsklit. Personligen tror jag absolut inte att detta handlade om förakt mot invandrare, men jag kan ju inte veta så länge inga fakta har presenterats. Nu till det otäcka. Många, invandrare tror nu att vi svenskar vill skydda RA för att han var svensk. Att vi rentav tycker synd om honom och mörkar att detta var ett terrordåd. Nu är det väldigt många som har bestämt sig för att det var ett terrordåd, stänger dörrarna till andra möjligheter totalt och vägrar ta till sig kriterierna för vad syftet vid ett terrordåd egentligen är. Så många tror nu att vi svenskar kommer mörka och skydda oss själva till varje pris.
Ljudupptagningen TV4 gick ut med var rent katastrofal i ett redan känsligt läge. Det är ju omöjligt att höra vad som sägs. Jag hör även "ni ska ut allihopa" precis lika mycket som " ni ska ut ur Europa". Dessutom har vittnen beskrivit RA som lugn, metodisk och helt tyst. Detta klipp hjälpte till att skapa en storm av misstro mot Sverige pga att, enligt många, endast en nyhetskanal vågade publicera sanningen och de fick hård kritik för detta. Det gjorde att hela den här bisarra situationen med misstro mot Sverige blev så mycket värre. Vi skulle behöva lägga fokus på alla drabbade och blicka framåt för att göra förbättringar i framtiden. Inte misstro och hata varandra. Regeringen har mycket att ta tag i helt uppenbart
Ljudupptagningen TV4 gick ut med var rent katastrofal i ett redan känsligt läge. Det är ju omöjligt att höra vad som sägs. Jag hör även "ni ska ut allihopa" precis lika mycket som " ni ska ut ur Europa". Dessutom har vittnen beskrivit RA som lugn, metodisk och helt tyst. Detta klipp hjälpte till att skapa en storm av misstro mot Sverige pga att, enligt många, endast en nyhetskanal vågade publicera sanningen och de fick hård kritik för detta. Det gjorde att hela den här bisarra situationen med misstro mot Sverige blev så mycket värre. Vi skulle behöva lägga fokus på alla drabbade och blicka framåt för att göra förbättringar i framtiden. Inte misstro och hata varandra. Regeringen har mycket att ta tag i helt uppenbart
En annan sidenote som folk lär avsky är att - tänk om det var en invandrarelev som sa detta till RA. Det skulle trots allt inte vara speciellt ovanligt med sådana åsikter, även att jag själv inte tror på det i detta fall.