2025-02-10, 07:17
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej det är det inte. Du klarar uppenbarligen inte av att skilja korrelation och kausalitet, en grundläggande förmåga man behöver för att kunna resultera vettigt kring sannolikhet. Du har ingen aning om varför han valde ut denna skola, annat än att du liksom vi övriga vet att han varit elev där. Skolskjutningar - även såna helt utan rasistiska bakgrundsmotiv - har som det redan skrivits många gånger i tråden ofta genomförts av nuvarande eller f.d. elever på skolan.

Vi vet den demografiska fördelningen på offren. Jag har bara konstaterat att den även stämmer in väl på en gärningsman som är likgiltig för vem han skjuter, eftersom den väl speglar könsfördelning och etnisk bakgrund i stort på Komvux inklusive SFI.

Det är helt rätt att vi behöver invänta mer fakta, jag har skrivit det om och om i tråden.

"Att den demografiska fördelningen ser ut så", nu är det du som spekulerar. GM kanske valde platsen just för att han vet att det finns mycket invandrare där och han är bekant med platsen.

Det är rätt enkelt att motargumentera alla spekulationer då vi saknar så mycket fakta.
Citera
2025-02-10, 07:23
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilja
Detta är förskräckligt tragiskt på mer än ett sätt. RA var ju sjuk. Han var inte bara deprimerad och ensam. Han tänkte inte som vi andra friska människor gör. Ingen kan veta säkert varför han genomförde dådet och vi kan bara vänta och se om utredningen kommer ge ledtrådar. Vi alla tror och spekulerar så klart. Det är mänsklit. Personligen tror jag absolut inte att detta handlade om förakt mot invandrare, men jag kan ju inte veta så länge inga fakta har presenterats. Nu till det otäcka. Många, invandrare tror nu att vi svenskar vill skydda RA för att han var svensk. Att vi rentav tycker synd om honom och mörkar att detta var ett terrordåd. Nu är det väldigt många som har bestämt sig för att det var ett terrordåd, stänger dörrarna till andra möjligheter totalt och vägrar ta till sig kriterierna för vad syftet vid ett terrordåd egentligen är. Så många tror nu att vi svenskar kommer mörka och skydda oss själva till varje pris.

Ljudupptagningen TV4 gick ut med var rent katastrofal i ett redan känsligt läge. Det är ju omöjligt att höra vad som sägs. Jag hör även "ni ska ut allihopa" precis lika mycket som " ni ska ut ur Europa". Dessutom har vittnen beskrivit RA som lugn, metodisk och helt tyst. Detta klipp hjälpte till att skapa en storm av misstro mot Sverige pga att, enligt många, endast en nyhetskanal vågade publicera sanningen och de fick hård kritik för detta. Det gjorde att hela den här bisarra situationen med misstro mot Sverige blev så mycket värre. Vi skulle behöva lägga fokus på alla drabbade och blicka framåt för att göra förbättringar i framtiden. Inte misstro och hata varandra. Regeringen har mycket att ta tag i helt uppenbart
Precis, det är etablerad sanning på tiktok att det var ett rasistdåd och terrordåd. Tror inte det kommer ändras även om polisen kommer ut med andra uppgifter. Vi är ett djupt splittrat land.
Citera
2025-02-10, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4ll4h
Enligt SvD har han inkomst på 130000 årligen under 5 år. Han har inga CSN-skulder.

Räknade ut de, och de betyder att han hade dryga 10 000 kr i månaden. De låter som CSN, blandat med någon annan ersättning. Tar du inte lån delen från CSN så får du ungefär 6000kr i månaden
Citera
2025-02-10, 07:24
Medlem
LaoshiFreigeists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Om de inte hittar någonting annat som är rasistiskt, tex rasistiska tillmälen, ideologi, elektroniska spår med rasism eller främlingsfientlighet... Så kan det vara slumpen att det var invandrare som blev skjutna.

Om jag åker till Husby, Skärholmen, fittja, eller någon annan förort och skjuter de första 17 jag ser så kommer det nästan uteslutande att vara invandrare, eller 2a generationens invandrare... Det kommer nog bevis, och vittnesuppgifter på hur han betedde sig... Tills dess är det nog vanskligt att benämna detta som ett rasistiskt dåd. Den som lever får se.

I Örebro stämmer detta på Vivalla. Skjuter du där omkring dig så blir du automatiskt rasist. Somalier och Mellan Östern. Risbergstka ligger inte där men elever och personal består till 90% av utomeuropeiska invandrare.
Citera
2025-02-10, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Räknade ut de, och de betyder att han hade dryga 10 000 kr i månaden. De låter som CSN, blandat med någon annan ersättning. Tar du inte lån delen från CSN så får du ungefär 6000kr i månaden
Men det räknas inte som inkomst och är beroende av att man klarar av sina studier.
Citera
2025-02-10, 07:28
Medlem
Citat:

Men det var när han var 20, alltså runt 2009 (16år sedan).
Var nån ersättning/bidrag så hög som 10'800kr i månaden på den tiden?

Edit: Garantiersättningen idag är 12'152kr för en 20 åring.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/e-tjanster-blanketter-och-informationsmaterial/aktuella-belopp
Senast redigerad av PainfulVacuum 2025-02-10 kl. 07:30.
Citera
2025-02-10, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Tyvärr visar det sig att ett flertal nyanlända (och även andra vänstersympatisörer) är intoleranta. Väljer direkt att vantolka saker och ting, elakt och misstänksamt. Det kanske har att göra med att de kommer från och krig och förföljelse samtidigt som att flertalet inte verkar vara mottagliga för att ens lyssna till något annat.

Att direkt läsa in ett rasistiskt motiv är polariserande.

Jag röstar inte SD och vill gärna att vi hjälper invandrare och kan samtidigt hävda att jag inte tror att det finns ett rasistiskt motiv.

Well. Statistiskt sett utförs denna typ av handlingar nästan alltid av högerextrema personer med rasistiska motiv. Detta gör ju att det är lätt att dra slutsatsen att detta var fallet även denna gång
Citera
2025-02-10, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4ll4h
Men det räknas inte som inkomst och är beroende av att man klarar av sina studier.

Kommer inte ihåg om man skattar för CSN. Va jävligt längesen jag hade de. Men inkomster från försäkringskassan vet jag man skattar för. Så han har med största sannolikhet lite blandade ersättningar. aktivitetsersättning, aktivitetsstöd, sjukersättning.
Citera
2025-02-10, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Men det var när han var 20, alltså runt 2009 (16år sedan).
Var nån ersättning/bidrag så hög som 10'800kr i månaden på den tiden?

Edit: Garantiersättningen idag är 12'152kr för en 20 åring.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/e-tjanster-blanketter-och-informationsmaterial/aktuella-belopp

Ja, då har han ju även rätt till bostadsbidrag, och de bidraget ligger väl på runt 3000-4000kr. Beroende på hur stor bostad han hade
Citera
2025-02-10, 07:35
Medlem
Citat:
Ja, då har han ju även rätt till bostadsbidrag, och de bidraget ligger väl på runt 3000-4000kr. Beroende på hur stor bostad han hade

Ja, just det! Då kom man nog upp i det beloppet redan på den tiden.
Citera
2025-02-10, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Jag googlar och letar. Förutom sin namnsdag på fredagen kan jag inte hitta något spår som verkar rimligt efter magiskt tänkande. Richard I Lejonhjärta, släpptes fri från fångenskap den 4 februari. Någon Richard som var våldtäktsmän våldtog och mördade en massa sjuksköterskor på någon skola. En annan Richard begick massmord på en arbetsplats efter att ha avvisas av en kollega som han stalkade. Inget som riktigt ger mig någon känsla av Richard Andersson, av vad vi vet. En skolskjutning skedde 14 februari, alla hjärtans dag.

Richard som han kallade sig vid uppladdning av kort, beror på namnets betydelse såklart Hård. Vilken Richard såg han sitt magiska tänkande till (det brukar kunna finnas sådana drag vid autism) Antagligen Richard the Lionheart. Han var även född i lejonet tecken.

Jag tror att han var ute efter läraren. Hon gjorde Youtubes videor. Kanske stalkade han henne. När hon redan var död fanns det inte så mycket mer motiv, det var henne han ville ta med sig in i döden. Jag tror det om hon var hans lärare tidigare.

Jag undrar vilket datum han beställde namnbytet på. Månad typ. Alltså det mesta människor gör saknar betydelse men när någon är skvatt galen så kan det gömma sig symboliska saker av djupare betydelse för dem.

Hans selfie visar att han uppenbart ändå varit aktiv online då det saknas skäl att spela in sig själv och lägga upp om man är totalt avskärmad från alla människor.

Oj! Jag sitter själv i smeten men orkar inte kontakta skolan då jag inte gillar att förklara mig för lärare med ursäkter hit och dit men att bli ombedd att fara och flyga är det sista jag förväntar mig.

Jag tycker att du absolut inte ska ge upp studier bara för att det är svårt att få ihop bitarna. Du kanske kan läsa något på 25% istället? Vet inte när du studerade me idag finns mängder med hjälp och appar om man har orken att studera.

Han är 35 år gammal och mördade folk 35 :e dagen på året.
Så siffror var tydligen viktigt.
Citera
2025-02-10, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Ja, just det! Då kom man nog upp i det beloppet redan på den tiden.

Ja, jag tror du har rätt till bostadsbidrag till du fyller 29-30år. Något sånt, sen måste du ha barn för att få de, eller pensionär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in