2025-02-10, 02:54
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Han sköt matematiklärare på skolan där hannhar pluggat matematik.

Andra gärningsmän är kanske mer narcissistiskt lagda och därmed öser ur sig en massa manifest och annat för att de vill det. För att det är en stor drivkraft medan hans drivkraft handlade om hans matematikstudier.

Jag började undra vad han kan ha för relation till dom döda i skjutningen, om det kan finnas någon personlig anknytning.

Tycker också han gjorde det riktigt lågmält, tystlåten in i det sista.
Tycker att om han hade något tydligt motiv så borde det väl inte vara något att smyga med om han ändå bestämt sig för att gå ur tiden.

Men att vi fortfarande flera dagar efter händelsen fortfarande sitter och spekulera alternativa motiv tyder ju på att det inte verkar vara så självklart.

Blir ju svårare att greppa utan motivbild.
Citera
2025-02-10, 02:59
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Jag började undra vad han kan ha för relation till dom döda i skjutningen, om det kan finnas någon personlig anknytning.

Tycker att om han hade något tydligt motiv så borde det väl inte vara något att smyga med om han ändå bestämt sig för att gå ur tiden.

Men att vi fortfarande flera dagar efter händelsen fortfarande sitter och spekulera alternativa motiv tyder ju på att det inte verkar vara så självklart.

Det är de tystlåtna och lågmälda som ofta är läskigast. När de väl exploderar så blir de galna av ilska.
Citera
2025-02-10, 03:14
Medlem
GeneralBurros avatar
Varför behövs ett motiv till dådet? Uppenbarligen gillade han inte invandrare som resten av flashback mupparna här. Han hade haft det svårt i livet varpå skjuta ihjäl lite sos tanter eller blattar o ta med sig till nästa liv inte gjorde nått liksom.

Stark SD sympatör?
Citera
2025-02-10, 03:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Insatsstyrkan kommer med teorier.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/93e75l/insatsstyrkans-chef-svart-att-svara-pa-kritiken

Varit ett otal sådana reportage. Om detta är instatstyrkan så bra grejor har de! De tränar liksom varje dag året runt om lägen som detta. Sedan när skit händer vågar de ju fan inte ens gå in.. De måste avvakta, bedöma läget medan kanske då folk som blivit skjutna ligger och dör...

Mest kritiskt blir man ju när just poliser innan har sagt att svenska polisen följer PDV taktiken. Det är vi tränade för och kommer göra. Funkar väldigt bra under träning men i skarp situation ser vi ju att de är lika rädda som alla andra. Vill inte göra detta. Gå in och riskera sina egna liv.

En jävla polischef sa det även. Vi är så jävla förbannade bra på detta med PDV i Sverige. Målet är att direkt gå in och möta GM så denna sedan börjar skjuta på oss. Det kommer funka jävligt bra detta sade han. Japp det gör det på övning... I verkligen tog ett par timmar innan de ens gick in. Då först efter troligen de var bergsäkra på att GM redan var död. Av egen kula förmodligen.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-02-10 kl. 03:48.
Citera
2025-02-10, 03:17
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralBurro
Varför behövs ett motiv till dådet? Uppenbarligen gillade han inte invandrare som resten av flashback mupparna här. Han hade haft det svårt i livet varpå skjuta ihjäl lite sos tanter eller blattar o ta med sig till nästa liv inte gjorde nått liksom.

Stark SD sympatör?

Först och främst var han uppenbarligen väldigt psykiskt sjuk.
Citera
2025-02-10, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det vill jag gärna. Kan du vägleda mig dit?

Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Detta är hemskt men lyssna på sista 14 sekunder.

Video från toaletten! Den sista.

https://gofile.io/d/qIaCIe

Detta är inget utlåtande som leder till slutsatsen rasistiskt motiv. Detta kan man säga under press, stress och hot. Även om han sagt detta är uttalandet relativt ovidkommande i detta sammanhang.
Citera
2025-02-10, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2

Det känns verkligen som att han letade efter någon särskild och de många av oss trodde att det var hans socialarbetare alternativt tänkte jag på studievägledare. Matematiklärare borde man ha tänkt på. Åldrarna på offren är höga och visar på problem med auktoriteter även om han är jämnårig. Mentalt var han antagligen inte det. Hörde någon säga att människor med autism mentalt är yngre än jämnåriga och då med många år, men vet inte om det stämmer. Autism hos någon kanske motverkar normal mognadsnivå.

Det är en kille som aldrig har brytt sig om att kommunicera på något vis. En narcissistisk urladdning av förtydligande kring allt behöver inte komma även om det ser ut som
narcissistisk sammanbrott/kollaps.

Även om människor med autism kan vara enormt pratiga och helt fokusera på dem själva och deras upplevelser så krävs det ett visst mått av narcissism för att anse att ens historia inte ska lämnas okänd. Så tolkar jag iallafall. Att mörda en massa istället för att bara avsluta det egna livet i tystnad, känns iofs extremt narcissistiskt. Kanske var det främst en personlig hämnd av raseri med målet att döda lärare.

Att omigen glömma bort kläderna i tvättstugan och råka på samma granne då flera gånger känns märkligt. Att inte skriva ner sitt motiv när han aldrig kommunicerat överhuvudtaget känns mer i linje med hans personlighet.

Nätaktiviteterna lär framkommit i polisutredningen. De förklarar nog en del.
Citera
2025-02-10, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
8 av de avlidna + 5 av de skottskadade var tydligen av utländsk härkomst. Inga-Lena, eller vad hon nu hette hade svart färgat hår och kunde väldigt troligen tagits för utländsk. Övriga 2 vet jag inte hur de såg ut eller ifall de t.ex. var adopterade från utlandet.

Nån som vet någon sida där man kan se bilder och namn på offren?

En kvinna av de svenska offren var halvitalienska. Den andra kvinnan troligen etnisk svensk ja och troligen med färgat väldigt mörkt hår ja. De finns på Facebook. Se inlägg där de lagt ut alla namn. Mördaren själv hade fransk mamma och judisk morfar enligt tidigare inlägg i tråden. Jag är tveksam ändå om det var rasistiskt eftersom så många av eleverna verkar vara invandrare enligt andra inlägg av dem som känner till skolan. Tror han valde skolan för att han själv gått där i flera olika omgångar. Matteläraren kan han ha haft själv eftersom han fått underkänt i matematik och behövt läsa in i igen.
Senast redigerad av dellie 2025-02-10 kl. 03:28.
Citera
2025-02-10, 03:36
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Det känns verkligen som att han letade efter någon särskild och de många av oss trodde att det var hans socialarbetare alternativt tänkte jag på studievägledare. Matematiklärare borde man ha tänkt på. Åldrarna på offren är höga och visar på problem med auktoriteter även om han är jämnårig. Mentalt var han antagligen inte det. Hörde någon säga att människor med autism mentalt är yngre än jämnåriga och då med många år, men vet inte om det stämmer. Autism hos någon kanske motverkar normal mognadsnivå.

Det är en kille som aldrig har brytt sig om att kommunicera på något vis. En narcissistisk urladdning av förtydligande kring allt behöver inte komma även om det ser ut som
narcissistisk sammanbrott/kollaps.

Även om människor med autism kan vara enormt pratiga och helt fokusera på dem själva och deras upplevelser så krävs det ett visst mått av narcissism för att anse att ens historia inte ska lämnas okänd. Så tolkar jag iallafall. Att mörda en massa istället för att bara avsluta det egna livet i tystnad, känns iofs extremt narcissistiskt. Kanske var det främst en personlig hämnd av raseri med målet att döda lärare.

Att omigen glömma bort kläderna i tvättstugan och råka på samma granne då flera gånger känns märkligt. Att inte skriva ner sitt motiv när han aldrig kommunicerat överhuvudtaget känns mer i linje med hans personlighet.

Nätaktiviteterna lär framkommit i polisutredningen. De förklarar nog en del.

Ja han lämnade oss sannerligen med många obesvarade frågor. Det i sig gör mig ännu mer intresserad för att man söker nånting att kunna hålla i, den där förståelsen så att man sen kan gå vidare.

Bara sättet han gjorde sorti, blåsa huvudet av sig. Var det redan bestämt i förväg han skulle göra det exakt vid den tidpunkten in på hans skjutning eller var det stundens ingivelse?

Var han nöjd så långt mao. Eller fick han dåligt samvete. Blev han rädd att bli tagen levande och ställd till svars.
Citera
2025-02-10, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Jag har missat det.
Vad jag hört har någon kvinna från facket pratat om att folk saknats som arbetat halvtid i vård och omsorg och pluggat halvtid.
Det bekräftas också bland flera av dom omkomna.

Var kommer allt om socialanstälda in?
Dom har väl inget kontor där? Vad gör dom då på skolan?
Lärare och elever är bland dom avlidna vad jag förstått.
Det förekom tidigt i tråden uppgifter om att soc hade gjort ett utskick en vecka innan dådet om att de skulle komma till Risbergska och hålla ett informationsmöte. Det ska ha gått ut via email. Och då spekulerades det att han som tidigare elev på Komvux kanske fanns kvar på mailinglistan. Och därigenom fått förhandstips om var någon eller några från sockontoret skulle befinna sig. Om man la ihop detta med den andra tidiga uppgiften att polisens huvudspår var hämnd mot soc pga indraget bidrag, så fanns ett scenario där allting hängde ihop -- att han kanske gått till salen där mötet hölls och sen skjutit både folket från soc och sen några av deltagarna.

Så här i efterhand när vi sett vilka som strök med, håller den teorin inte riktigt ihop. Och nu låter det mer som att polisen kollar på direktkopplingen mellan RA och skolan i egenskap av tidigare elev där, än det ursprungliga hämnd-mot-soc-spåret. Men vi får helt enkelt se.

Men nu när vi vet
Citera
2025-02-10, 03:42
Medlem
Citat:
Han sköt matematiklärare på skolan där hannhar pluggat matematik.

Andra gärningsmän är kanske mer narcissistiskt lagda och därmed öser ur sig en massa manifest och annat för att de vill det. För att det är en stor drivkraft medan hans drivkraft handlade om hans matematikstudier.

Jag har själv studerat på komvux med asperger. Under en termin gick jag inte till skolan på 3 veckor p. g. a. av ångest och när jag väl tog mod till mig att gå dit och fråga läraren om han trodde jag skulle kunna läsa ikapp sa han i princip att jag kunde dra åt helvete. Han svarade inte ens på frågan utan undrade bara vafan jag gjorde där.
Efter det gick jag inte dit mer.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2025-02-10 kl. 03:46.
Citera
2025-02-10, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Föga förvånande är den här tråden full av inlägg skrivna av människor som inte klarar av att skilja sin egna tolkningar av ofullständig information från fakta. Man "vet" både det ena och det andra. Som den vanliga, naiva tolkningen av mönster man tror sig se. Utan att förstå att de inte alls behöver betyda att gärningsmannen RA var särskilt inriktad på kvinnor eller invandrare.

Här är några enkla fakta den som har lite mer förmåga till kritiskt tänkande kan fundera över:

- Ungefär 2/3 av alla elever på komvux är kvinnor
- 94% av eleverna på grundnivå inkluderar SFI) var födda utomlands. På gymnasial nivå var det 47%
- Av det totala antalet elever (ca 410 000) var 68% utlandsfödda
(källa: https://siris.skolverket.se/siris/sitevision_doc.getFile?p_id=553198 )

Begrunda nu ett hypotetiskt exempel med en gärningsman som beger sig till en skola där demografin ser ut på detta sätt i syftet att slumpmässigt skjuta människor. Han bryr sig inte ett dugg om demografi, han vill bara döda människor, vilka som helst.
Hur kommer fördelningen av offer se ut med avseende på kön och utländsk/icke-utländsk bakgrund?

Jag VET inte vilka motiv och tankar som fanns i gärningsmannens huvud denna olycksaliga februarieftermiddag i Örebro. Det gör ingen annan i tråden heller, även om många uppenbarligen tror att de gör det. Det är naturligtvis långt ifrån omöjligt att han kände ett särskilt agg till personer med utländsk bakgrund och/eller kvinnor. Eller personer som studerade på en vårdutbildning.

Men fördelningen vad gäller kön och etnisk bakgrund hos offren är faktiskt väldigt nära vad man skulle förvänta sig också om RA bara valde ut sin offer på måfå eller utifrån någon konstig slumpurvalsprincip som han funderat ut i sin ensamhet. Något entydigt bevis för en rasistisk och/eller kvinnohatande GM är den därför inte alls ensam. Och vad gäller undersköterskorna så är 5 av kurserna på topp10-listan för mest lästa kurser år 2023 såna som ingår i olika typer av vårdutbildningar. Alltså är en rätt stor andel av eleverna vid varje tillfälle personer (företrädesvis kvinnor) som läser någon form av vårdutbildning.

Vi behöver ha mer fakta. Vilket vi inte har just nu. Därför är allt som skrivs i tråden i frågan spekulationer. Ingen vet, även om många tror sig veta.
Ja exakt, och jag och andra har försökt säga hundra gånger nu att offren i stort sett ser ut som ett tvärsnitt av vilka som skulle finnas på ett svenskt Komvux varje given dag. Slagsida invandrare, slagsida kvinnor, slagsida vårdstuderande. Men tråden går bara i en loop och rebootar resonemang och teorier som redan hunnit snurra femtio varv.

Med det sagt hålls grytan i den här tråden så pass omrörd att ingenting hinner stelna, i motsats till vad man kan hitta i t ex Facebookgrupper där man genast låste sig vid rasistspåret och mer eller mindre stänger ute alla som dryftar avvikande tankar. Så det finns värre ställen än den här tråden för den som tycker man bör avvakta tills fakta är på bordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in