Citat:
Ursprungligen postat av
Majsmannen2
Jag började undra vad han kan ha för relation till dom döda i skjutningen, om det kan finnas någon personlig anknytning.
Tycker också han gjorde det riktigt lågmält, tystlåten in i det sista.
Tycker att om han hade något tydligt motiv så borde det väl inte vara något att smyga med om han ändå bestämt sig för att gå ur tiden.
Men att vi fortfarande flera dagar efter händelsen fortfarande sitter och spekulera alternativa motiv tyder ju på att det inte verkar vara så självklart.
Blir ju svårare att greppa utan motivbild.
Det känns verkligen som att han letade efter någon särskild och de många av oss trodde att det var hans socialarbetare alternativt tänkte jag på studievägledare. Matematiklärare borde man ha tänkt på. Åldrarna på offren är höga och visar på problem med auktoriteter även om han är jämnårig. Mentalt var han antagligen inte det. Hörde någon säga att människor med autism mentalt är yngre än jämnåriga och då med många år, men vet inte om det stämmer. Autism hos någon kanske motverkar normal mognadsnivå.
Det är en kille som aldrig har brytt sig om att kommunicera på något vis. En narcissistisk urladdning av förtydligande kring allt behöver inte komma även om det ser ut som
narcissistisk sammanbrott/kollaps.
Även om människor med autism kan vara enormt pratiga och helt fokusera på dem själva och deras upplevelser så krävs det ett visst mått av narcissism för att anse att ens historia inte ska lämnas okänd. Så tolkar jag iallafall. Att mörda en massa istället för att bara avsluta det egna livet i tystnad, känns iofs
extremt narcissistiskt. Kanske var det främst en personlig hämnd av raseri med målet att döda lärare.
Att omigen glömma bort kläderna i tvättstugan och råka på samma granne då flera gånger känns märkligt. Att inte skriva ner sitt motiv när han aldrig kommunicerat överhuvudtaget känns mer i linje med hans personlighet.
Nätaktiviteterna lär framkommit i polisutredningen. De förklarar nog en del.