2025-02-10, 01:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex
Jag tror också på kopplingen att han valde skolan som måltavla eftersom han själv gick där. Detta är mycket vanligt förekommande i masskjutningar i USA där flesta av gärningsmännen är incels. Jag står fast vid att hans motiv för dådet var rasism, utanförskap och social isolering.

Okej så du håller med men ändå inte. Spännande.
Citera
2025-02-10, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Ge upp. Borås-rasisten sköt 10 invandrare - det blir inte mer ideologiskt än så. Enligt vittnen skonade han vissa som han bara gick förbi i korridoren, så han gjorde en gallring.

Borås?
Citera
2025-02-10, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Liter inte på aftonbladet eller tv4. deras ljudtekniker eller kartlagda rutter kan ju vara rent av spekulation återigen.
Lider du med av paranoija? Jag tror du kan lita på 3D grafiken. Där var även ett foto över skolan taget av en drönare. Ett enormt skolbygge. Som en labyrint av korridorer och tusen rum som det ser ut.
Man förstår vilken svår uppgift det var för polisen att gå in där. Och hur svårt det kan ha varit för elever att ta sig ut snabbt.
Citera
2025-02-10, 01:18
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Jag tror också på kopplingen att han valde skolan som måltavla eftersom han själv gick där. Detta är mycket vanligt förekommande i masskjutningar i USA där flesta av gärningsmännen är incels. Jag står fast vid att hans motiv för dådet var rasism, utanförskap och social isolering.

Du måste läsa på vad motiv är. Utanförskap och isolering kan aldrig klassas som motiv.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Varför inte åka till moské och meja ner Imam och 47 andra muslimer istället? Håll käft med dig
Moskén har staket med grind, men utanför kunde han mött många.
Och det finns många andra platser i stadsdelarna nära gärningsmannens bostad där han kunde ha skjutit betydligt fler offer och fler invandrare.
Flera restauranger, två MC Donalds (i lunchtid), frisörsalonger, butiker, köpcentrum, kyrkor mm.
Han har inte heller enbart skjutit tex muslimer som borde kunna varit största målet om det varit rasistiskt utan folk från blandade religioner och kulturer, kristna och muslimer och även svenskar.

Polisen bekräftar att han varit skriven i skolan vid flera tillfällen.
Man säger också att tv4as ljudklipp är svårtolkat av flera experter (alltså inte så självklart som "experterna" på tv4) och i nuläget har dom svårt att koppla det till gärningsmannen.
Så chansen är nog stor att det är nåt helt annat som ropas, av någon annan.

Men vad polisen kommer fram till återstår att se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Det var lunchtid din mongo. Folk var vanligtvis ute mot matsalen eller toaletterna.
"Ditt mongo!" vad menar du med det?
Varför gick RA inte till lunchrummet då och började skjuta där?
Senast redigerad av ottoplommon 2025-02-10 kl. 01:20.
Citera
2025-02-10, 01:20
Medlem
Citat:

Men så korkad kan man väl inte va eller?

Han vände sig till en kvinna som låter väldigt väldigt svenskt o tjafsade med henne innan han sköt.
Vad tror du han sa till henne kopplat till dessa tre motiven du nämner ovanpå ?
Citera
2025-02-10, 01:23
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Anton Lundin-Pettersson kunde också ha valt en moske. Blir intressant att se vad polisen finner i de digitala miljöerna.
Ja det blir mycket intressant.

Jag hörde någon expert på skolskjutningar för några dagar sen som intervjuades på tv4.
Enligt henne är det vanligt att man har ett personligt mål planerat och att det sen kan ändras när man väl börjar.
Inte omöjligt här.

Intressant var också att hon bekräftade att polis mfl tränar för att nåt sånt här ska kunna hända även i Sverige.
Enligt henne var det inte förvånande.
Det händer i andra länder så varför inte även i Sverige.
Det är svårt att förhindra, enligt henne.
Så allt som ska skärpas hit och dit kan göra lite skillnad men hindrar inte den som är besluten för att göra ett sånt här dåd.
Citera
2025-02-10, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har man fått fakta varför media skrev att soctanter saknades?

Elsa och en till var väl SOC-anställda?
Citera
2025-02-10, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
"Ditt mongo!" vad menar du med det?
Varför gick RA inte till lunchrummet då och började skjuta där?
Personen eller personer han var egentligen ute efter satt fortfarande i ett av rummen.
Andra stackaren var i vägen bara, tror inte de var måltavlor egentligen. De blev tavlor när han flippade ur fullständigt.
Han skulle skjuta redan vid entrén om han ville meja random elever.
Citera
2025-02-10, 01:26
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Okej så du håller med men ändå inte. Spännande.
Precis, jag håller delvis med dig. Det är viktigt att poängtera att rasism inte var det enda motivet till att han begick det fasansfulla dådet. Jag tycker det ekonomiska utanförskapet samt sociala isoleringen spelade lika mycket roll, eftersom han led så kraftigt av sin ensamhet och oförmåga att försörja sig själv.
Senast redigerad av mimimex 2025-02-10 kl. 01:31.
Citera
2025-02-10, 01:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Elsa och en till var väl SOC-anställda?

Har bara sett att alla döda var elever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto