2025-02-10, 00:56
Medlem
Klossmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
är den uppgiften släppt för allmänheten och bekräftad? att han dödat folk från ett enda klassrum och det var en undersköterska utbildning? detta är väl inget man har på kommunal komvux skola? yrkeshögskola eller universitetsutbildning tänker jag generellt när jag hör undersköterksa.
Undersköterska är ingen universitetsutbildning, den utbildningen finns på många Komvux-skolor. (Sjuksköterska är däremot en universitetsutbildning)

Är osäker, hade han inte dödat en mattelärare(?) och själv läst matte på skolan.
Citera
2025-02-10, 00:56
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taby
Majoriteten av de som rör sig i detta område har utländsk påbrå så kvoten 8 av 10 behöver absolut inte vara rasism.

Alltså kan området ha valts pga rasism.
Citera
2025-02-10, 00:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex
Först så skulle jag vilja säga att masskjutningen i Örebro är tragisk och mina tankar går till de drabbades familjer och anhöriga. Jag anser att gärningsmannen var en solklar incel som misslyckats på dejtingmarknaden och led av sin ensamhet. Att han dessutom var långtidsarbetslös, varit borta från arbetsmarknaden länge och var bidragsberoende styrker misstankarna om att han levde i ett ekonomiskt utanförskap. Utöver detta så ska man vara tydlig med att de flesta som han faktiskt sköt till döds hade utländsk bakgrund. Han hade definitivt rasistiska motiv. Detta dådet var också ett uttryck för att han levde i utanförskap och social isolering. Motiven till dådet var rasism, utanförskap och social isolering.

Skönt att du har kommit fram till det när inte polisen har. Men alla människor har både anushål och åsikter.
Citera
2025-02-10, 00:59
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven

Polisen tror inte det. Däremot tror de på kopplingen att han själv gått på skolan.
Citera
2025-02-10, 01:01
Medlem
HGs avatar
Citat:
Majoriteten av de som rör sig i detta område har utländsk påbrå så kvoten 8 av 10 behöver absolut inte vara rasism.

Håller med om att om GM sköt helt slumpmässigt så hade resultatet ändå blivit det som nu växer fram.

Hur många offer har nu media publicerat?
Citera
2025-02-10, 01:01
Medlem
Om man ser till den psykologiska profilen kan man klassa detta som mycket mer av ett Adam Lanza-dåd än ett Breivik-dåd. RA är OTROLIGT lik Adam Lanza i många avseenden.

Adam Lanza åkte till en skola och hade ihjäl 20 7-åringar. Betyder det att han hade ett hat mot barn? Var det hans ideologiska drivpunkt? Det som nystats fram som ett troligare motiv i just det fallet är att HAN HADE GÅTT PÅ SKOLAN.

RA dödade 8 invandrare och 2 svenskar och folk skriker: rasistdåd! Jag tror RA hade lika lite hat mot invandrare som Adam Lanza hade ett hat mot barn i sig. Vi får ju inte glömma att RA hade GÅTT PÅ SKOLAN i fråga.
Citera
2025-02-10, 01:06
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex
Först så skulle jag vilja säga att masskjutningen i Örebro är tragisk och mina tankar går till de drabbades familjer och anhöriga. Jag anser att gärningsmannen var en solklar incel som misslyckats på dejtingmarknaden och led av sin ensamhet. Att han dessutom var långtidsarbetslös, varit borta från arbetsmarknaden länge och var bidragsberoende styrker misstankarna om att han levde i ett ekonomiskt utanförskap. Utöver detta så ska man vara tydlig med att de flesta som han faktiskt sköt till döds hade utländsk bakgrund. Han hade definitivt rasistiska motiv. Detta dådet var också ett uttryck för att han levde i utanförskap och social isolering. Motiven till dådet var rasism, utanförskap och social isolering.

Dock är det många i vårt samhälle som har den profil som du beskriver och nästan ingen av dessa gör samma sak som GM gjorde. De begår oftast självmord.

Ser man på hotbilden i samhället för dödligt våld så är det fortfarande en helt annan typ individers profil som sticker ut. Dessa har ett våldskapital som de använder under en stor del av sitt fungerande kriminella liv i samhälle och institutioner.
Citera
2025-02-10, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Tveksamt. Kopplingen är matteläraren som GM förmodligen läst matematik 1a hos några år tidigare och fått underkänt.

De flesta som läser matematik 1a på komvux är oftast invandrare eftersom de saknar svensk gymnasieexamen. Vanligare att svenskar läser de andra mattekurserna på komvux som matematik 2b för att komplettera sin behörighet, även om det givetvis också finns svenskar som läser matematik 1a.
Citera
2025-02-10, 01:08
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
tror jag också.
Polisen bekräftar nu också att han gått på skolan, flera gånger.
Jag tror fortfarande att målet var någon av personerna på skolan och att dom andra var var på felmplats vid fel tillfälle. Han sköt dom som var närmast.
Hade det varit ett rasistiskt dåd finns hur många andra platser i närheten av görningsmannens bostad och omgivningar runt området som helst som hade passat bättre för att få fler offer.

Polisen säger nu också att ljudklippet tv4 tjatat om finns med i utredningen men är svårtolkat och att dom i nuläget inte kan koppar det till gärningsmannen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisen-om-motivet-till-masskjutningen-i-orebro-borjar-klarna/
Citera
2025-02-10, 01:11
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Polisen tror inte det. Däremot tror de på kopplingen att han själv gått på skolan.
Jag tror också på kopplingen att han valde skolan som måltavla eftersom han själv gick där. Detta är mycket vanligt förekommande i masskjutningar i USA där flesta av gärningsmännen är incels. Jag står fast vid att hans motiv för dådet var rasism, utanförskap och social isolering.
Citera
2025-02-10, 01:11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Jag umgås dagligen med personer som har autism via jobb och närstående och dessa personer har absolut INTE en sådan social fobi som Richard verkar ha haft. Inte ens i närheten.

I schizotyp personlighetsstörning ingår stark social fobi som blir som paranoia. Men bara för att dina autister inte har social fobi bevisar inget. Man kan ha autism och stark social fobi. Autism med elektiv mutism är rätt vanligt. Att du träffar detta bevisar att de inte har social fobi för de autister som har det kommer inte till dig.

Fråga dina autistkompisar om någon har elektiv mutism att tala i telefon. Haha.
Citera
2025-02-10, 01:12
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
tror jag också.
Polisen bekräftar nu också att han gått på skolan, flera gånger.
Jag tror fortfarande att målet var någon av personerna på skolan och att dom andra var var på felmplats vid fel tillfälle. Han sköt dom som var närmast.
Hade det varit ett rasistiskt dåd finns hur många andra platser i närheten av görningsmannens bostad och omgivningar runt området som helst som hade passat bättre för att få fler offer.

Polisen säger nu också att ljudklippet tv4 tjatat om finns med i utredningen men är svårtolkat och att dom i nuläget inte kan koppar det till gärningsmannen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisen-om-motivet-till-masskjutningen-i-orebro-borjar-klarna/

Anton Lundin-Pettersson kunde också ha valt en moske. Blir intressant att se vad polisen finner i de digitala miljöerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in