2025-02-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Berätta mer, snälla. Lämna inte oss andra hungrandes efter den unika information du besitter om hans högkänslighet. Vad vet du som inte vi vet? Vi vill veta! Berätta gärna för alla andra också varför du gör detta till en tävling. Jag har förlorat mycket i livet, men kan inte riktigt se hur det passar in i den här diskussionen.

Man vill veta var det gick fel givetvis. Men det verkar som att vi aldrig kommer att få veta. Ganska irriterande för att vara ärlig.

"Om den misstänkta gärningspersonen är död väcks inget åtal och då blir inte förundersökningen offentlig, berättar åklagare Elisabeth Andersson, som leder förundersökningen.
Det finns möjlighet att ändå begära ut polisens utredning, men då ska den sekretessprövas. Det betyder att begäran helt kan nekas eller att delar av materialet maskas. Därför finns en risk för att allmänheten aldrig kommer att få svar på frågan varför Rickard Andersson genomförde sin masskjutning."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/darfor-kommer-motivet-bakom-skolskjutningen-i-orebro-kanske-aldrig-fram

Hans föräldrar tror jag vet en del. De får vara ärliga nu och berätta allting för utredarna. Fast jag tror inte att detta kommer ut. De får nog ihop det till att han mådde dåligt bara.
Citera
2025-02-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad
På vilket sätt är det svårt att få vg i historia? Ingen problemlösning krävs.

Det går inte alls att bedöma hans intellektuella förmåga. Han har varit en person som inte passat in i det moderna skolsystemet alls, sedan i mellanstadiet blev han dessutom utöver sin autism psykiskt sjuk, fick social fobi och betedde sig mycket konstigt. Av det jag läst så var han ofta inte ens i skolan.

Det går inte att bedöma hans iq eller förmågor på det. Vet många som var helt värdelösa i skolan. Sedan när de mognade och mådde bättre så gjorde de högskoleprovet och kom in på de mest prestigefyllda programmen. Men var rena stökungar och typiska ig barn i grundskolan. Sedan gick de klart handelshögskolan eller läkarprogrammet.
Citera
2025-02-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Han trivdes kanske bäst att sitta kvar i klassrummet. Tänker inte att en person som knappt interagerar med andra individer blir mobbade av 30 åriga fembarnsmödrar. Tvärtom kanske det fanns flertalet som försökte bry sig om honom och såg att han inte mådde bra. Särskilt de som läste en vårdutbildning.
Det var väl hans gamla gymnasielärare som berättade detta? Där gick det väl inga 30-åriga fembarnsmödrar får man väl förmoda?
Citera
2025-02-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Luvbärare brukar göra detta som ett tecken på illamående. Ett sätt att försöka gömma sig helt enkelt.

1. Politikernas oro kanske handlar om deras vissna betygsändringar vart 4 eller vart 8e år, skapar särskilda problem för elever med någon form av underkänt i gymnasieämnen m.m.

1.a. Ifall det är sant att personen är en sådan där "friläsare på gymnasiet Individuellt program" brukar sådana vanligen förknippas med äldre yngre invandrare, "värstingar"/kriminella, utvecklingsstörda/svagbegåvade eller personer med stökig uppväxt på hem eller med splittrade eller svaga familjer alternativt släktfejder eller statligt förtryck.

1b. Ifall snubben är 35 kan man ju räkna bakåt. 2025 - han börjar gymnasiet runt 2005. Runt 2000-2005 gjordes en massa ändringar som gjorde det svårare för elever att få till kompletta examina. Ifall jag förstått saken korrekt så fattades beslutet av politikerna för att djävlas med en enda unge med resultat att en massa kollateral damage uppstod då massvis med duktiga elever plötsligt saknade examen och rätt till att studera på universitet pga. enstaka underkända betyg. Fullt på Lärvux lär det ha blivit ändå.

1c. Runt 2010-2015 ändrades det igen på ett liknande sätt och av samma skäl, dvs. att politikerna ville djävlas med en enda unge och samtidigt förstörde kanske hundratusentals elevers liv eller fördröjde deras liv med runt 1-2 år.

1d. Senaste ändringen i betygen synes vara att underkänt eller F-betyget tas bort. Oklart om det införts än. Om ryktena om skytten då är sanna så skulle denne nya ändring då medföra att vederbörande fortfarande skulle vara mycket underkänd eller F medan alla nya konkurrenter skulle ha E eller pass (godkänt).

2. Efter en sådan seriesmocka från politikerna kan nog förstå att skytten kände ett inre hat trots att denne antagligen inte var politikernas måltavla för betygsändringarna.

3. Fast det kan ju varit rasism också.

Primärt handlar det om att stänga ut ljud och intryck, avskärma. Personer med autism har i regel sensorisk överkänslighet i förhållande till såväl ljud, ljus och lukt. Nästan smärtsamt med för mycket stimuli.
Citera
2025-02-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
vilket år syftar du till? grundskolan? gymnasiet? De åren han gått på komvux var väl 2019, 2021. Han är ganska så i vuxen ålder då. 30+. I den åldern förekommer ingen typ av mobbing vanligtvis. Om det är barndomen så tänker jag direkt på problem med pappa eller mamma där hemma. problem i hemmet... att det är en anledning till att han försvann i såfall.
Det var hans gymasielärare som intervjuades som jag uppfattade det. Inte komvux.
Citera
2025-02-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad
På vilket sätt är det svårt att få vg i historia? Ingen problemlösning krävs.

Du ska dels kunna memorera stora faktamassor med namn, årtal och händelser, jämföra med nutida samhället och sedan göra en analys. Rätt så krävande ämne.
Citera
2025-02-09, 23:35
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Lyssnande på Agenda nu ikväll där en polischef (N.Hallgren; gav ett kompetent intryck) med insyn berättade att de har kommit en bit på väg och att man har börjat få en bild av GM, det verkar inte något rasistmotiv än så länge av vad de avslöjar men det skulle ju kunna tillkomma. Man utesluter inget.

Typiskt sett brukar väl GM lämna något underlag/manifest där man direkt förstår kopplingen till rasism, det är väl det som i sådana blir ”terrorn”. Spridandet av skräck och terror. Det verkar inte finnas här så jag tror faktiskt inte att gärningen är baserad på ett rasistiska motiv.

Det råkade finnas många med invandrarbakgrund där på plats men det gör det på de flesta allmänna platserna i Sverige idag, det kunde man kanske en dra en slutsats om för 20-30 år sen men inte idag.

Etniska svenskar är ofta i minoritet på allmänna platser i alla fall i mellersta och södra Sverige. Bara besöka ett köpcentrum så ser man det.

Håller med. Men SVTagenda verkade väldigt ivriga att få Hallgren att säga att man hittat rasistiska motiv.
Man sände t.o.m ett inslag med en invandrare som knappt vågade gå ut längre utan att se sej om hela tiden. Det verkade nästan som om SVT redan hade fastslagit att rasistmotivet var bekräftat.

Sånt här är väldigt oärligt, vinklat och olyckligt.
Nu får invandrare för sej att dom kan bli skjutna hela tiden dom visar sej ute. Helt onödigt. Man vill "göra politik" av dådet!

Det troligaste är ju att GM hade psykiska störningar av något slag.
Citera
2025-02-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Hans föräldrar tror jag vet en del. De får vara ärliga nu och berätta allting för utredarna. Fast jag tror inte att detta kommer ut. De får nog ihop det till att han mådde dåligt bara.

Ja alltså jag vet inte riktigt vad journalisterna sysslade med när de intervjuade GM:s släkt, att de bara nöjde sig med de svepande orden "han mådde psykiskt dåligt", de hade väl kunnat fråga på vilket sätt det visade sig utöver folkskygghet och om det fanns någon diagnos?
Citera
2025-02-09, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Du ska dels kunna memorera stora faktamassor med namn, årtal och händelser, jämföra med nutida samhället och sedan göra en analys. Rätt så krävande ämne.

Jag minns att det var så på universitetet men inte i grundskolan. Psykologi hade han också vg i kan tilläggas och får väl sägas vara likvärdigt med historia.
Citera
2025-02-09, 23:37
Medlem
Citat:

Kan han ha gjort namnbyte på grund av hat till en av sina föräldrar? det kanske finns nåt starkt barndomstrauma.... eller nåt... föräldrarna är nog en stor hemlighet här. tänker på uppväxten... om mamman och pappan exploiterade honom eller var våldsam mot honom på nåt sätt och vis. det nämns även att han försvann från skolan i veckor.
Senast redigerad av fonzen 2025-02-09 kl. 23:43.
Citera
2025-02-09, 23:38
Medlem
Citat:

Min dotter skolkade. När jag grävde lite så berättade hon att hon inte klarar av att sitta i en klassrum. Jag ville åt sanningen. Sanningen var att hon kände av andras energier. Var det en klasskompis som mådde dåligt så kände hon av det och mådde själv dåligt. Jag försökte förklara till lärarna att hon var känslig. I deras ögon är hon en elev som skolkar och vi föräldrar är ansvariga och ska stötta henne, hur? Hur ?
Citera
2025-02-09, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja alltså jag vet inte riktigt vad journalisterna sysslade med när de intervjuade GM:s släkt, att de bara nöjde sig med de svepande orden "han mådde psykiskt dåligt", de hade väl kunnat fråga på vilket sätt det visade sig utöver folkskygghet och om det fanns någon diagnos?
Tror att utredarna kommer åt det så småningom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in