2025-02-09, 21:21
Medlem
uffepuffes avatar
Nu är det en rasist som gått från projicerat självhat till stokastisk terrorism, inte helt ovanligt numera.

Men det största problemet måste ändå vara alla de incels man ser på internet med liknande retorik och åsikter som vägrar inse att de faktiskt är psykiskt sjuka, vissa av dem förnekar t.om att det var ett rasistiskt motiv!
Senast redigerad av uffepuffe 2025-02-09 kl. 21:52.
Citera
2025-02-09, 21:42
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Varför kallar du statsministern för "dvärgen". Är inte det just ett exempel på den typen av hatretorik som vi borde ha fått nog av i samhället nu?

SVT nämner att motivet inte är okänt, men att många kan tro att motivet har rasistiska förtecken beroende på hur det begicks, och därför riskerar att sprida oro bland våra nya invånare. Helt korrekt rapportering.
Det borde väl räcka med att säga att motivet än så länge är okänt.
Resten är ju spekulationer av SVT
Om polis än så länge inte hittat något motiv så är ju dock hans livshistoria, hans livssituation samt diagnoser absolut inget att blunda för vad gäller det hela.
Många människor inom autismspektrat vill inte ha med människor att göra.

Jag har arbetat inom LSS och mött fler med autism som inte ens vill släppa in en i lägenheten, inte ens kollat på en utan vänt ryggen till.
Många som helt enkelt inte klarar av någon som helst social kontakt.
Inte ens prata i telefon.
De finns och kommuner är skyldiga att hjälpa dem och även socialen.
Om de fick arbeta helt för sig själv så skulle de antagligen fungera utmärkt. De vill inte ha " arbetskamrater " och dösnack.
De är ju inte utvecklingsstörda. Många utav dem är otroligt intelligenta.
Senast redigerad av gabrielle2 2025-02-09 kl. 21:44.
Citera
2025-02-09, 21:44
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
saknar naturligtvis total ointresse för andra människor i sin omgivning. Vilka dessa människor är, var de kommer ifrån, vilken kultur de har, vilket språk de har eller hudfärg saknar total betydelse. Så också vilken påverkan de har på samhället. Det betyder inte att man ogillar människor eller saknar empati. Grejen är att man inte står ut med att vistas med andra eftersom det orsakar panik och ångest." [/i]

Just så.

Det är inte hudfärgen utan de stirrande ögonen och de vassa tänderna, det är inte språket utan de obehagliga stämbandsljuden, det är inte deras plats i den sociala hierarkin utan att de gaddar sig samman som betyder något för den världsuppfattningen.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-02-09 kl. 21:50.
Citera
2025-02-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
En person med vapen på sig som skjuter folk. Men du hade naturligtvis gått in i röken ovetandes var gärningsmannen med automatvapen var utan problem?

Absolut jag hade gått in om jag var polis med vapen. Tror du jag ska vänta på insatsstyrkan eller? Första polisen på plats går in punkt slut. Ni behöver inte skicka hela Sveriges polisstyrka. Det är dyrt och ineffektivt. Men om ni ska anställa kvinnor och woke poliser då kanske det inte funkar.
Citera
2025-02-09, 21:56
Medlem
CyberIngmars avatar
Det påminner om fallet Kevin från 1998, med spekulationer om att den dåvarande regeringen bidrog till rättsövergrepp. Teorin är att vissa spår var politiskt känsliga inför det stundande valåret. Nu är det svensk media, med TV4 i spetsen, som redan från början manipulerar motiv för att passa sin föredragna berättelse.

De som lever utanför journalisternas, riksdagspolitikernas och asylaktivisternas ofta homogena värld ser ett samhälle som är mångkulturellt. I dagens Sverige är det vanligt att åtminstone 50 % av eleverna på grundskolor, gymnasier och komvux i mellanstora städer har utländskt påbrå. Detta är normen, inte något ovanligt, år 2025.
Citera
2025-02-09, 22:00
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Just så.

Det är inte hudfärgen utan de stirrande ögonen och de vassa tänderna, det är inte språket utan de obehagliga stämbandsljuden som betyder något för den världsuppfattningen.

Ja ingen skulle väl tvinga en person med klaustrofobi att bli rökdykare. Placera en sådan person i en trång tub så hamnar den personen i total psykos. Precis som du säger så blir allra minsta intryck av andra människor uppförstorad 1000 gånger och därmed ohanterlig. Om man då inte ens klarar av att bemöta andras blick, så finns ju heller inget intresse av att veta något om deras hudfärg eller sätt att vara i övrigt.
Citera
2025-02-09, 22:00
Medlem
Fan vilken loser. Pluggar på komvux 35 år gammal. Kanske därför han gjorde det.
Senast redigerad av Anonym523 2025-02-09 kl. 22:10.
Citera
2025-02-09, 22:13
Medlem
Svensk msm-media försöker sprida budskapet: detta var ett rasistiskt dåd.

Polisen utreder, kollar datorer, internettrafik osv.

Ändå driver media på. Nu senast ikväll. Härregud. SvT, det statliga vi betalar skatt för. Hon skulle absolut få snuten (vältalig, bra) att säga att det var ett "rasistdåd".

Det är detta otyg av svensk media som skapar s.k. "populsism" och motsättningar mellan ursprungliga svenskar och inflyttade. Nästa steg är att anklaga SD för detta. Det kommer. Kanske nästa vecka.

Härregud. Jag har varit med länge i det här jordelivet, men nu vettifan om jag ska stänga ute allting. Pallar inte. Tanten tittar och är orolig. När jag inte bemöter henne kallar hon mig "autistisk" . Nä, men jag är introvert. Blir värre ju äldre man blir.

Men en tanke till RA:s föräldrar, syster och bror. Kan inte vara lätt idag.
Citera
2025-02-09, 22:14
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Nu är det en rasist som gått från projicerat självhat till stokastisk terrorism, inte helt ovanligt numera.

Men det största problemet måste ändå vara alla de incels man ser på internet med liknande retorik och åsikter som vägrar inse att de faktiskt är psykiskt sjuka, vissa av dem förnekar t.om att det var ett rasistiskt motiv!

Jag personligen anser mer att en person som idiotförklarar andra och upphöjer sig själv genom att dumförklara andra mer eller mindre är den " galne" som lever med vanföreställningar om att den är intelligent, frisk, klok, bra människa, bättre och godare än andra.
En intelligent människa säger aldrig att den är intelligent.

Du vet inte ännu om motivet var rasistiskt.
Det fanns väl svenskar med bland de döda .
Medier väljer att inte visa dem.
Polis vet mer än dig.
Du spekulerar endast och ja det är ju tillåtet.
Även jag spekulerar eftersom jag egentligen inte vet.
Citera
2025-02-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du har påstått sådant som inte stämmer och nu gör du också halmgubbar och angriper mig. Vad håller du på med?

Först påstod du att ”socialtjänstemän får inte lov att göra individuella bedömningar som det ser ut nu”:
(FB) Skjutningen på Risbergska komvux i Örebro (2025-02-04), politisk diskussion

Trots att det förklaras för dig att bedömningarna SKA vara individuellt anpassade så fortsätter du att argumentera mot utan någon saklighet. Ditt påstående är fel.

Sedan påstod du att ”Socialbidrag ska vara tillfälligt och inte permanent”:
(FB) Skjutningen på Risbergska komvux i Örebro (2025-02-04), politisk diskussion

Trots att det förklaras för dig att socialtjänstlagen INTE har någon sådan begränsning så struntar du i fakta och fortsätter att argumentera mot utan någon saklighet. Ditt påstående är fel.

Du har alltså fel i sak men fortsätter trots det att argumentera med osakligheter. Varför?

Men de individuellt anpassade bedömningarna följer fortfarande vissa regler, fattar du verkligen inte det?
Ett exempel på en individuell bedömning kan vara att bedöma vilket av de FASTA programmen som de som söker stöd ska placeras i: är personen analfabet, är personen utbildad till ett yrke i sitt hemland, är personen uppfödd i Sverige och har gått ut grundskolan o.s.v, då placeras personen enligt en individuell bedömning i ett icke-individuellt fack - socialen kan inte trolla med knäna, de utformar inte en enskild kurs för varenda person, de placerar personen där den bäst kan passa in.
Men jag efterfrågade att socialen skulle kunna ha fler möjligheter att hjälpa dem som inte passar in i ett särskilt fack och inte heller passar in i yrkeslivet.

En person som söker bidrag kan inte få en individuell summa pengar som är högre än vad en annan person får bara för att socialtjänstemannen känner för att öka på riksnormen lite - samma regler för ekonomisk ersättning gäller för alla, den är inte individuell.
En person i en kommun kan inte få mer pengar till hyran än en annan om det finns ett tak för vad man kan få - det går alltså inte att göra en individuell bedömning på alla punkter!

Och jag har inte påstått att det finns en specifik tidsgräns för socialbidrag, jag har sagt att socialbidrag är tänkt att vara en tillfällig lösning! Jag citerar från norden.org Ekonomiskt bistånd i Sverige:
"I Sverige är var och en i första hand skyldig att försörja sig...och du måste först uttömma alla andra alternativ för att klara din egen försörjning. Det ekonomiska biståndet är avsett att vara tillfälligt och hjälpa dig att återställa din förmåga att försörja dig själv."
Det är inte mitt problem att du är trög. Skriv till nån annan please!
Citera
2025-02-09, 22:17
Medlem
Alla ni som har lyckats i det samhället har ingen som helst rätt att dömma den här mannen. Alla får göra som dom själva vill i livet om man är beredd på att ta konsekvenserna för sina handlingar. Det måste vi respektera. Om man vill bli polis, politiker, ingenjör, läkare eller massmördare är upp till var och en. Alla är själva ansvariga för sina liv. Och är man på fel plats på fel tid kan det gå väldigt illa. Det är ett lotteri. Ni som överlevde grattis och ni som dog rip för evigt ni förlorade.
Citera
2025-02-09, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det borde väl räcka med att säga att motivet än så länge är okänt.
Resten är ju spekulationer av SVT
Om polis än så länge inte hittat något motiv så är ju dock hans livshistoria, hans livssituation samt diagnoser absolut inget att blunda för vad gäller det hela.
Många människor inom autismspektrat vill inte ha med människor att göra.

Jag har arbetat inom LSS och mött fler med autism som inte ens vill släppa in en i lägenheten, inte ens kollat på en utan vänt ryggen till.
Många som helt enkelt inte klarar av någon som helst social kontakt.
Inte ens prata i telefon.
De finns och kommuner är skyldiga att hjälpa dem och även socialen.
Om de fick arbeta helt för sig själv så skulle de antagligen fungera utmärkt. De vill inte ha " arbetskamrater " och dösnack.
De är ju inte utvecklingsstörda. Många utav dem är otroligt intelligenta.
Ja men det är saker folk inte förstår och driver till att mediernas "vita, ensam rasistgalning" endast är den rätta.

Saken är att hjärnan är annorlunda vid autism. Nu är det LSS boende du pratar om och många med autism kan ha socialt sammanhang eller iallafall klara av att ha en egen lägenhet. Det är inte samma sak som att de klarar av vad som helst.

Jag känner en kille som inte klarar av att sätta på en kastrull potatis och steka korv. Försöker man diskutera det med honom blir det tvärlåsning eftersom han faktiskt inte kan utföra alla momenten på egen hand. En hyfsat fungerande kille men med tydlig autism och då oförmåga att förstå sig själv och andra i interaktion i sociala sammanhang.

Den här killen vill men kan inte få sociala sammanhang och det är givetvis belastade för honom. Han gör inte något "fel" utan är autistisk. Jag upplever att autism hos andra kan vara jobbigt precis som andra funktionsnedsättningar människor har eftersom de inte är med när jag pratar och således blir jag antingen vårdgivare eller bara dränerad på energi eftersom jag inte har ork för att regelbundet i många timmar umgås med alla funktionsnedsättningar människor eller ens bara en, utan att känna att det kräver mycket energi när någon aldrig förstår det jag säger.

Skälet till att somliga av dem inte vill ha in dig, svara i telefon, se på dig osv är att de är oförberedda. Föreställ dig att du vänder dig om och då plötsligt är hela din värld ändrad och du sitter istället i ej gummibåt ute på okänt hav ,ed vatten åt alla håll och kanter eller att du vänder dig om igen och plötsligt står i ett händelsernas centrum med ljudnivån maxad som på en stereo och folkt som springer omkring och skriker och gapar medan allt sker som i ett diskotek med blinkande ljus och strålkastare. Eller att du öppnar dörren och plötsligt står i en krigszon där folk springer omkring och skjuter och skriker. Eller att du tänker läsa en bok men istället upptäcker att du är på ett fullsatt Leksand där barn i en aldrig sinande ström springer runt och hoppar och skriker.

Du pratar om människor som behöver veta exakt allt utan oförutsedda händelser för att inte drabbas av svårare överstimulering och stress. När de inte öppnar eller svarar, är de redan stressade till max.

Sedan så kan människor arbeta med varierande uppgifter dock som någon skrev kostar det mer att sätta folk i arbeten än att ha dem gåendes sysslolösa, i en del fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in