2025-02-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
Fine, mellan 1-3 användes och det borde polisen kunna ta reda på.

Jag hörde en intervju med en vapenkännare som lyssnade på de filmer som släppts och han tyckte sig höra skott från 2 olika vapen så troligen användes 2 vapen, kanske 3.
Citera
2025-02-09, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Varför skulle dom haft det på skolan men inte på foton? Ingen av dem har det på foton. Enligt Islam får ingen annan än kända män se dem utan hår. Så dom skulle lägga ut bilder på sig för hela världen utan huckle.
Han kan ha blivit radikaliserad muslim på nätet. men inte den rasist man först trodde. Utan mot otrogna kuffar. Det var dom som skulle ut ur Europa för här skall bli ett kalifat.
Ja i din fantasi.
Men det har du inga belägg alls för.
RA trivdes inte med människor. Inte med några människor alls. Fakta.

EDIT: Isåfall hade polisen funnit det i hans dator. Om han " blivit radikaliserad på nätet."
Senast redigerad av ottoplommon 2025-02-09 kl. 20:23.
Citera
2025-02-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det stämmer väl bra med att han slutade skjuta folk ganska snart efter att polis gick in i byggnaden?

Ja det kanske det gör ändå. I toalettfilmerna hör man ju massor av skott men han kanske inte siktade så bra tack och lov.
Citera
Medlem
Von-Pilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von-Pilsner
Ren skär jäkla ryktesspridning då polisen i skrivande stund ännu inte gått ut med antal dödsfall, så länge detta inte är bekräftat av RÄTT INSTANS då anser jag att man håller käften och slutar upp med att ägna sig åt ryktesspridning!

Arbetar som ordningsvakt i området och har ingen info om antal dödsfall (i skrivande stund) och jag arbetar "on the spott" på plats! Snälla, lägg ner denna jävla ryktesspridning tills korrekt instans (polis/räddningsledare) säger annat! Sen är det åt helvete med alla skjutningar, det daltas åt helvete för mycket med dessa skjutglada "muppar" som springer omkring med radikala extrema ideologier i kombination med skjutvapen och annat fanstyg i högsta hugg (oavsett nationalitet). Nej, skärp på allvar straffen för dessa jävla pack! Detta skall dessutom utan tvekan klassas som terrorbrott! 🤬

Beklagar delar ur tidigare inlägg gjort av mig, detta skrev jag innan polisen som är en av få legitima och ENDA säkra rättskällor jag förlitar mig på där dom i skrivande stund av ursprungliga meddelandet ännu inte hade gått ut med att bekräfta exakt antal döda och sårade, men tyvärr tillåter uppenbart inte Flashback att trådskapare får radera eller ändra sina redan publicerade inlägg/trådar därför står mitt ursprungliga inlägg tyvärr kvar oförändrat trots att vi nu tyvärr vet omfattningen av detta sinnessjuka vansinnesdåd! Tänder ett ljus för vart och ett av skolskjutningens offer! 🥹😢
Citera
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
GM gjorde detta för att han avskydde skolan och valde därför den som motiv. Med 85 % invandrare så är det inte konstigt att det finns invandrare bland offren.

Hade han haft hat mot invandrare så hade han valt ett annat motiv med 100 % invandrare och där hade han dessutom kunnat döda betydligt fler.

Glöm rasistdåd, han är inte värt det. Bara ett obetydlig svin som sköt i den skola där han inte blivit godkänd.
Oavsett vilket eventuelllt motiv han kan ha haft så skulle jag säga att 99% av orsaken till dådet ligger i gärningsmannens personlighet. Det är bara en bråkdel av en promille i en population som skulle ta sig för att göra en sådan här sak oavsett vilka motiv de har.

Den frenetiska jakten efter motiv nu är bara till för att helt cyniskt använda det i politiska syfte som ett sätt att bedriva propaganda.
Citera
2025-02-09, 20:23
Medlem
Kanske redan postats men intervju med RA:s tidigare lärare.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hon-var-larare-till-massmordaren-han-var-helt-tyst/
Citera
2025-02-09, 20:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Jag tror hans "urvalskriterium" var de som var där och misslyckades att fly. Gissar på att det inte är djupare än så. Jag tror inte man har tid att tänka så mycket när kaoset väl tar över. Om det uppfattades som att han "skonade" någon så tror jag mer att han behövt tid att samla tankarna.

Man kan såklart diskutera om han valde en skola med hög invandraruppsättning, men samtidigt så är det ungefär så här Komvux ser ut idag. Många invandrare behöver, av lätt förklarliga skäl, antingen läsa in gymnasiebehörighet eller enklare yrkesutbildningar. Han har, som de flesta skolskyttar, dessutom en tydlig koppling till skolan, så den var inte vald på måfå.

Någon påpekade att han hade misslyckats i just matte på Komvux och läraren (Aziza) var mattelärare. Möjlig koppling? Kanske, men med tanke på att så många USKor sköts så tror jag mer att det var dessa som hade lektion på andra sidan toaletterna där han bytte om. Jag vet inte om man behöver matte som USKa heller. Aziza slår mig också som typen som skulle tyvärr vara ute i korridoren för länge och försöka inrymma alla elever och därmed komma skottgluggen eftersom han uppenbarligen lyckades skjuta fler personer i andra korridorer (*tror* C och D har nämnts).

Det var ett Hatbrott.

Och han tycktes ju inte tycka om särskilt många människor.
Citera
2025-02-09, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, det har vi redan dryftat i tråden.

Antalet dödade och skadade kan i någon mån tala för att mördaren slutade döda relativt snart efter att polisen konfronterade honom.
Detta är ett vagt påstående
Citera
2025-02-09, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Bra tal av stadsminister!
Det finns inte så mycket mer att säga just nu...

Ja, mycket bra tal. Det gamla vanliga snacket om att nu står vi enade och måste ta hand om varandra - förutom när det kommer till sjuka och arbetslösa då såklart.

Sedan undrar man vart vår landsfader håller hus när det skjuts och sprängs alla övriga dagar på året.
Citera
2025-02-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Det är FK som avgör om han anses kunna jobba eller inte.

Till och med läkarna förbereder en på att få avslag. Alltså att man inte ska ha några förhoppningar om att få sjukersättning.

Jag kan rutinerna på Försäkringskassan och av vad som har framkommit om GM har jag svårt att se att han inte skulle ha uppfyllt kriterierna för en ersättning.

Det kan ju givetvis vara att han har vägrat komma i kontakt med vård/läkare; å andra sidan kanske han hade föredragit det framför Socialtjänsten och deras ständiga krav på aktivitet.
Citera
2025-02-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Ansöker man innan man fyllt 30 finns möjlighet att beviljas aktivitetsersättning, i princip likvärdigt med sjukersättning för äldre sökande. Vad jag förstår kan den ersättningen beviljas bland annat för de med funktionsvariationer åt det autistiska hållet.

Precis och det är konstigt att han inte haft aktivitetsersättning tidigare, det brukar vara den mest adekvata ersättningen till den här gruppen.
Citera
2025-02-09, 20:31
Medlem
Von-Pilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag följde rapporteringen från 15:30, främst i SR P1s extrasändningar och jag lade märke till att polisen inte ville beröra frågan om döda. Polistalesmannan sade bara att han inte hade några uppgifter om döda.

De förnekade aldrig att det fanns döda, bara att de inte hade info om det.
Med tanke på det ofantliga kaos som rådde utanför Risbergska skolan så hade både jag och mina kollegor från väktarbolag, polis och räddningstjänsten varken tid eller möjlighet att lyssna på några nyhetskanaler, varken radio eller tv, och detta av fullt förklarliga skäl. Det är därför jag gick ut och korrigerade mitt egna inlägg här på FLB. Efter att jag kommit hem efter en överjävligt tumultartad och omtumlande dag fyllt med adrenalin och rädsla i en tumultartad mix hos fler än oss som bevittnade detta illdåd och där vi var många som gjorde allt i våran makt för att undsätta flyende elever och personal från skolan och inrymma övriga skolor och verksamheter i dess närområde p.g.a. rådande larm om PDV. (pågående Dödligt Våld).
Senast redigerad av Von-Pilsner 2025-02-09 kl. 20:35. Anledning: felstavningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in