2025-02-09, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Att döma av bilderna från barndomen ser han ut som en helt vanlig liten pojke - om än lite känslig och försiktig av sig. I bilden med systern vid sommarstugan ler han stort som vilket barn som helst.

Det "döda" uttrycket verkar ha kommit först i vuxen ålder. Vilken fruktansvärd tragedi.

https://gofile.io/d/QnMwuz
.
Jan har t.om spelat lagsport (hockey) inte alla autister som klarar av det! Inte omöjligt att han fått neuroleptika i vuxen ålder, eller antidepressiva, de kan paradoxalt nog klippa kånslolivet rätt så ordentligt
Citera
2025-02-09, 18:05
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det är naturligt att människan vill han en förklaring till ovanliga händelser av den här karaktären. Man vill försöka förstå. Men precis som du skriver, ofta saknas rationella och tydliga motiv.

(I fallet med Adam Lanza saknades först uppenbara motiv, men man fann efteråt att han tyckte intensivt illa om sin mor (trots att hon gjorde allt för honom) och att när mamman bestämde sig för att de skulle sälja huset och flytta så rämnade marken under hans fötter. Hela hans trygghet försvann och det blev den utlösande faktorn till massakern. Adam Lanza-fallet liknar på flera sätt gärningsmannen RA och det som skedde i Örebro.)

Som jag skrev 80% av gärningar av såna här karaktärer har något slags motiv, även om det är någon som lider av psykisk störning så brukar det finnas motiv bakom. Att det saknar motiv är snarare en sällsynhet.
Citera
2025-02-09, 18:06
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Åter igen, om etnicitet varit ett urvalskriterium, varför attackera en skola, och framförallt, varför välja ut och skjuta svenskar också?
Altså, det finns överväganda icke-svenskar på denna skolan, alltså villl de flesta offren också vara icke-svenska om man skjuter urskjilningslöst , det är inte matematik engång, det säger sig själv. Det är också en övervikt av kvinnor på skolan (antar jag), och om så inte är fallet, så har kvinnor ofta ettt annat sätt att upptäda vid anfall, nämligen att kröka ner sig, händerna täcker ansiktet och hoppas det bästa, medan män springer i väg. Detta tror jag är orsaken till de dödades bakgrund.

Några (minst en person) har uppgivit att han passerade några utan att skjuta dessa, det kan ha varit då han ville komma ut från positionen polisen såg honom i. HAn fatttade inte att svensk polis inte fattar vad deras jobb är, att skydda allmenheten, polisen tror heller at jobbet går ut på att säkra sig själva.

Motiv? Där får jag citera LGWP: -Motiv....jag tror inte de skall leta så mycket efter nåt motiv, det hör hemma i kriminalromaner. Kan hända mördaren ser ett motiv, medan vi aldrig skulle trott att detta var motiv.
Det är några år sedan han sa detta, och jag hadde väntat att han skulle upprepa detta, det gjorde han inte.

Men jag kommer ihåg en kille som mördade sin familj, syster og bägge föräldrarna, när polisen frågade varför, sa han:-Varför? Jag vet inte... i och för sig blev jag förbannat på min lillasyster, för hon lyckas med skolan, har pojkvän, och så fick hon mera glace av mamma efter middan i går kväll, än jag fick. Jag sa inget, jag gick bara inn och stack henne.....jag kände lite synd om mina föräldrar, för de ville bli ledsna när hon dag, så jag dödade dem också. Lite synd kanske....

Inget egentlig motiv, bara en rationalisering ovanför sig själva
Citera
2025-02-09, 18:08
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Som du märker är dina två exempel inga skolskjutningar, utan en moskéattack och en attack mot ett politiskt sommarläger. Med total självklarhet var det politiskt motiverade attacker som skulle ha klassats som terrorism i Sverige eftersom de hade uppfyllt rekvisiten.

Men när nuvarande eller före detta elever genomför skjutningar på skolor, hur ofta är det politiskt?
Virginia Tech? Nej. Columbine? Nej. Sandy Hook? Nej. Uvalde? Nej.

Det som istället kommer fram gång på gång är personlighetsstörningar, fascination för våld och tidigare massmord, bräcka/hylla tidigare skolskjutare, allmänt hat mot mänskligheten, hämnd för oförätter/mobbning… personliga skäl där skolan/skolbyggnaden i sig är symbolen för allt och alla de hatar och slakten riktas urskillningslöst mot alla som råkar befinna sig där.

Fast det där är i Amerika. Deras historia av "postal" eller vapenlagar och kultur går knappast att jämföra med landet falukorv.

I Sverige har vi haft Anton Lundin-Pettersson och "Skåne".

Citat:
"Dådet på Malmö Latinskola var det tredje skoldådet i Skåne på bara sju månader. Dåden i Eslöv i augusti och Kristianstad i januari var enligt polisens utredningar sammankopplade då gärningsmännen kände varandra. Eleverna som utförde de attackerna skrev inför sina dåd manifest och dödslistor. De delade en fascination för våld, skolattacker, nazism och krig."

Verkar se annorlunda ut här i Norden.
Citera
2025-02-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Att döma av bilderna från barndomen ser han ut som en helt vanlig liten pojke - om än lite känslig och försiktig av sig. I bilden med systern vid sommarstugan ler han stort som vilket barn som helst.

Det "döda" uttrycket verkar ha kommit först i vuxen ålder. Vilken fruktansvärd tragedi.

https://gofile.io/d/QnMwuz

Vilken tom blick han fick där senare, nästan alltid svartklädd, inget leende. Säger såklart inte att det betyder att man är massmördare men obehagligt nu i efterhand. Han verkar ändå ha rest och haft något umgänge? Har inte uppdaterat mig på tråden än men vem tog bilderna tex där i jamaica?
Citera
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Säkert polisövervakad men skulle tro att begravningen och gravplatsen kommer vara hemlig för allmänheten just för att graven inte ska bli vandaliserad.

Jag gissar på att ingen begravning som sådan kommer hållas. Om jag vore familjen så skulle det bli kremering och en tyst gravsättning i en familjegrav (om sådan finns). Ingen sten eller inskription - för mycket risk att folk söker ut graven. Antingen det eller en minneslund.
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe

Men jag kommer ihåg en kille som mördade sin familj, syster og bägge föräldrarna, när polisen frågade varför, sa han:-Varför? Jag vet inte... i och för sig blev jag förbannat på min lillasyster, för hon lyckas med skolan, har pojkvän, och så fick hon mera glace av mamma efter middan i går kväll, än jag fick. Jag sa inget, jag gick bara inn och stack henne.....jag kände lite synd om mina föräldrar, för de ville bli ledsna när hon dag, så jag dödade dem också. Lite synd kanske....

Inget egentlig motiv, bara en rationalisering ovanför sig själva

Är det Kinkel du syftar på?
Citera
2025-02-09, 18:10
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Vänsterpartiets politik är också farlig och hjärndöd. Se bara alla dårar i vp som jublade över 7 okt i Gaza.
Gu' bevare oss för den politiken.

Men, ja. Vi får invänta utredningen.

Absolut, retorik är farligt. Nu är inte Vänsterpartiet största parti och jag tror inte att det var judar som mördades här.

Japp! Vi väntar och ser, vad man än tycker och hoppas på.
Citera
2025-02-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarelller
Tja, 32 explosioner på 28 dagar var tydligen inte illa nog för någon slags förändring.

Utfördes sprängningarna av myndighetsgodkända sprängföretag.
Citera
2025-02-09, 18:12
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Det är locket på. Då är deras teori till sanna motivet tydligen för känsligt att diskutera öppet.

Frågan är då om de kommer att gå ut med det riktiga motivet någonsin. Eller om man drar till med något schablon-motiv som också stämmer in. Typ "Psykiskt sjuk enstöring som begick utökat självmord och bara ville göra andra människor illa som kom i hans väg". Det är inte direkt lögn heller. Det tror jag folk skulle svälja och gå vidare med.

Bullshit.

Inom 24h gick polisen ut med motivbilden i Trollhättandådet. Just för att man fann motivet.
Är det ett rasistdåd även denna gång så kommer polisen uttryckligen kommunicera det.
Är det inte ett rasistdåd denna gång-ja då kommer dom inte heller fabricera ihop det.

I Sverige kommunicerar polisen nämligen motivet om de finner det och om det är
det som är sanningen. Fakta.
Har polisen dock inte funnit belägg på det så sätter man självklart inte e sådan etikett på dådet.

I Ryssland eller på andra liknande platser kanske man har andra metoder dock,
beroende på vad "man" önskar få ut av "situationen" (typ dådet nu senast under en konsert),
det kan jag visserligen hålla med dig om...
Citera
2025-02-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Det potentiellt nationalistiska motiv jag kan se är "invandrarna tog mitt socbidrag". Men, det känns inte troligt.
Och hur skiljer han "invandrare" från de som är födda här?
Citera
2025-02-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Det var fel pappa som AB ringde upp!
Det var rätt pappa men extremt omoraliskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in