Citat:
Ursprungligen postat av
BrainOfSheldon
Hade Rickard en namnlista att gå efter? För om han bara hade utseende att gå efter är rasistmotivet långt ifrån tydligt. En majoritet av dessa hade man inte kunnat se att de inte är etniska svenskar på avstånd, mitt i ett kaos där folk försöker fly och gömma sig.
https://imgur.com/a/3Hujg73
Jag tror hans "urvalskriterium" var de som var där och misslyckades att fly. Gissar på att det inte är djupare än så. Jag tror inte man har tid att tänka så mycket när kaoset väl tar över. Om det uppfattades som att han "skonade" någon så tror jag mer att han behövt tid att samla tankarna.
Man kan såklart diskutera om han valde en skola med hög invandraruppsättning, men samtidigt så är det ungefär så här Komvux ser ut idag. Många invandrare behöver, av lätt förklarliga skäl, antingen läsa in gymnasiebehörighet eller enklare yrkesutbildningar. Han har, som de flesta skolskyttar, dessutom en tydlig koppling till skolan, så den var inte vald på måfå.
Någon påpekade att han hade misslyckats i just matte på Komvux och läraren (Aziza) var mattelärare. Möjlig koppling? Kanske, men med tanke på att så många USKor sköts så tror jag mer att det var dessa som hade lektion på andra sidan toaletterna där han bytte om. Jag vet inte om man behöver matte som USKa heller. Aziza slår mig också som typen som skulle tyvärr vara ute i korridoren för länge och försöka inrymma alla elever och därmed komma skottgluggen eftersom han uppenbarligen lyckades skjuta fler personer i andra korridorer (*tror* C och D har nämnts).