2025-02-09, 17:54
Medlem
Benji86s avatar
Gällande statistik är 80% av alla dåd av denna karaktär präglade av motiv och inte rena vansinnesdåd. Det finns enstaka fall där personen lider av psykisk störning, till exempel på grund av en hjärntumör.

Jag ställer mig därför till svaret som gavs av polisen idag vid pressträffen. Det känns som om man redan har fått initiativ på högre nivåer om att hålla informationen tillbaka och locket på.

Från pressträffen:
"Fråga: Förvånar det dig att ni inte har fastställt ett motiv? Är det sällsynt?
Svar: Förvånar mig inte, kan inte uttrycka mig om det är sällsynt eller inte, men förvånar mig inte."
Citera
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Hade Rickard en namnlista att gå efter? För om han bara hade utseende att gå efter är rasistmotivet långt ifrån tydligt. En majoritet av dessa hade man inte kunnat se att de inte är etniska svenskar på avstånd, mitt i ett kaos där folk försöker fly och gömma sig.

https://imgur.com/a/3Hujg73

Jag tror hans "urvalskriterium" var de som var där och misslyckades att fly. Gissar på att det inte är djupare än så. Jag tror inte man har tid att tänka så mycket när kaoset väl tar över. Om det uppfattades som att han "skonade" någon så tror jag mer att han behövt tid att samla tankarna.

Man kan såklart diskutera om han valde en skola med hög invandraruppsättning, men samtidigt så är det ungefär så här Komvux ser ut idag. Många invandrare behöver, av lätt förklarliga skäl, antingen läsa in gymnasiebehörighet eller enklare yrkesutbildningar. Han har, som de flesta skolskyttar, dessutom en tydlig koppling till skolan, så den var inte vald på måfå.

Någon påpekade att han hade misslyckats i just matte på Komvux och läraren (Aziza) var mattelärare. Möjlig koppling? Kanske, men med tanke på att så många USKor sköts så tror jag mer att det var dessa som hade lektion på andra sidan toaletterna där han bytte om. Jag vet inte om man behöver matte som USKa heller. Aziza slår mig också som typen som skulle tyvärr vara ute i korridoren för länge och försöka inrymma alla elever och därmed komma skottgluggen eftersom han uppenbarligen lyckades skjuta fler personer i andra korridorer (*tror* C och D har nämnts).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Hur många invandrare och svenskar går på den här skolan procentuellt, bara för att fler invandrare dog så var det kanske dom han kom åt och var fler till antal, kan vara så enkelt!
I nuläget bara korrelation. Offren är också alla över 20 och till en majoritet kvinnor. Allt firtfarande otydligt.
Citera
2025-02-09, 17:55
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
Expressen skriver:

– Det finns redan nu en del som indikerar att det finns en etnisk aspekt i det han har gjort. Etnicitet tycks ha varit ett urvalskriterium. Jag slås av att det är en så stor andel kvinnor, och mest invandrare, säger Leif GW Persson.

...

Med andra ord, mördaren var em rasist och en terrorist

Han har väl blivit dement eller något? Nästan alla offer verkar studerat till undersköterska.

Han kanske gick till ett klassrum och sköt - alla lärare blev varnade och låste rummen. Så en klass kanske endast blev drabbad och någon/några random i någon hall eller så...
Citera
2025-02-09, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Ja. Hans misslyckanden var nog tuvan som stjälpte lasset. Men han var säkert rätt illa däran i huvudet innan också. Förr eller senare hade det förmodligen hänt i alla fall.

Ja, givetvis mådde han inte bra sedan innan. Han verkar ju haft stora svårigheter både socialt och utbildningsmässigt. Vilket säkert spädde på en psykisk ohälsa. Att då förlora sitt försörjningsstöd fick det hela förmodligen att tippa över. Ekonomi är så pass grundläggande för att en människa ska klara sig.
Citera
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Gällande statistik är 80% av alla dåd av denna karaktär präglade av motiv och inte rena vansinnesdåd. Det finns enstaka fall där personen lider av psykisk störning, till exempel på grund av en hjärntumör.

Jag ställer mig därför till svaret som gavs av polisen idag vid pressträffen. Det känns som om man redan har fått initiativ på högre nivåer om att hålla informationen tillbaka och locket på.

Från pressträffen:
"Fråga: Förvånar det dig att ni inte har fastställt ett motiv? Är det sällsynt?
Svar: Förvånar mig inte, kan inte uttrycka mig om det är sällsynt eller inte, men förvånar mig inte."

Jag ställer mig även fundersam mot val av plats, eftersom det låg så långt ifrån där han bor, och även varför just en skola med en hög andel invadrare.
Citera
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Det potentiellt nationalistiska motiv jag kan se är "invandrarna tog mitt socbidrag". Men, det känns inte troligt.
Tror ej det. Det ”råkade” bara vara invandrare SFI har lokal där också. Han var ute efter sociala som dragit bort hans underhåll.
Nu kan det även vara invandrare som jobbar på sociala, eller hur.
Citera
Medlem
Kan någon anmäla tv4 nu för deras lög rapportering? Lögner om motiv och hittepåreportage om gärningsmannens motiv. Dom önskar så väl att han var rasist så det är helt sjukt. Allt ska ljugas och förvrängas
Citera
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Har eller kommer familjen att uttala sig?

Farsan som blev uppringd av Aftonbladet kanske borde ta chansen att berätta lite sen ändå vad han såg?

Anton Lundin-Pettersson föräldrar hörde man aldrig ifrån.

Det var fel pappa som AB ringde upp!
Citera
2025-02-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Åter igen, om etnicitet varit ett urvalskriterium, varför attackera en skola, och framförallt, varför välja ut och skjuta svenskar också?

Men inte blir det terrorbrott bara för att etnicitet är urvalskriterium. Breiviks motiv var att stoppa invandringen och den socialdrmokratiska invandrsrpolitiken som då var i Norge. Sverige har ju redan en invandrarfientlig politik och en statsminister som utmålar invandrare som tärande så vad, inte vem, tänker du är hotat här som stämmer in på svenska lagens definition av terrorism? Är det den socioekonomiska, konstitutinella eller ekonomiska inriktningen i samhället?
Citera
2025-02-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Det vet du inte. Lika lite som polisen vet att det var något annat. Utredning pågår.

Anton Lundin Pettersson valde en invandrarskola, hans pappa och bror bär torshammare och det fanns material i Antons dator.

Motivet kommer att finnas.

”valde en invandrarskola” ?

Det var ju för fan skolan han var inskriven på..

Sluta med efterblivna slutsatser..
Lika idiotiskt som att citera en senil GW som sitter och gissar med storhetsvansinne..
Citera
2025-02-09, 17:59
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Det var fel pappa som AB ringde upp!

Var det inte Conny? Var har du läst att det var fel pappa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in