2025-02-09, 17:46
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Hade Rickard en namnlista att gå efter? För om han bara hade utseende att gå efter är rasistmotivet långt ifrån tydligt. En majoritet av dessa hade man inte kunnat se att de inte är etniska svenskar på avstånd, mitt i ett kaos där folk försöker fly och gömma sig.

https://imgur.com/a/3Hujg73
Citera
2025-02-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar

Läs Expressen GW om motivet - Polisen vet mer!
Det potentiellt nationalistiska motiv jag kan se är "invandrarna tog mitt socbidrag". Men, det känns inte troligt.
Citera
2025-02-09, 17:48
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag menar bara att för TV4 och Aftonbladet samt The Sun så är det tydligen belagt att GM skriker och ett bevis på rasism. Nu har även polisen lyssnat på klippet tror jag (de skulle göra det) och deras tekniker verkar inte övertygade eftersom de inte hittat något motiv. Aftonbladet mfl har skrivit smörja och det irriterar mig

Polisen lyssnar på fler klipp och jag tror inte heller att media har fastslagit motivet, endast öppnat upp för en teori. Vad är det ens värt att lägga energi på. Polisen kommer finna om det finns en motivbild.

Tålamod.
Citera
2025-02-09, 17:49
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag har undrat lite på vaktmästaren.
Man 32 år - Adnan Imsirovic, Vaktmästare på skolan, bosnier

Adnan försökte rädda skadad kvinna under skolskjutningen i Örebro – blev själv skjuten.
Han sprang för att gömma sig men blev skjuten i båda axlarna, säger Abdullah Huskic, svåger till Adnan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/adnan-forsokte-radda-skadad-kvinna-under-skolskjutningen-i-orebro-blev-sjalv-skjuten

Om han ligger på golvet och försöker rädda livet på kvinnan eller springer iväg och blir skjuten två gånger.

Då funderar jag på om han är en dålig skytt, eller om han bara ville markera.

Han kanske inte ens bemöda sig med att lära sig skjuta? Hur skulle det gå till? Ta bussen och gå långt ute i skogen och skjuta?
Citera
2025-02-09, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
Expressen skriver:

– Det finns redan nu en del som indikerar att det finns en etnisk aspekt i det han har gjort. Etnicitet tycks ha varit ett urvalskriterium. Jag slås av att det är en så stor andel kvinnor, och mest invandrare, säger Leif GW Persson.

...

Med andra ord, mördaren var em rasist och en terrorist

Googlar man skolan så verkar det vara en stor del invandrare som går där (majoritet?), så jag förstår inte varför GW är förvånad? Menar han att gärningsmannen istället borde ha riktat in sig på det fåtal svenskar som går på skolan?
Citera
2025-02-09, 17:50
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
I dom fallen var det solklart att det var högerextremister som var medlemmar i div nasseklubbar och hade skrivit manifest.
I Breiviks fall klassades det som ett terrordåd.

Men det innebär inte att ALLA skolskjutningar och vansinnesdåd per automatik skulle ha rasse-motiv som vänstern hoppas!

Vet inte vad du menar med att någon hoppas.
Jag svarade bara på inlägget om att "det är oftast inte politiskt".

Här uppe i norden verkar det vara rätt vanligt ändå. Lägg till Anton Lundin-Pettersson till listan.
Citera
2025-02-09, 17:50
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Desperation. Och ilska. Sedan han förlorade sitt försörjningsstöd.

Finns ju de som tagit livet av sig sedan de blivit utförsäkrade från försäkringskassan.

Kanske var kraven att han skulle klara utbildning på KomVux. Men det gjorde han inte. Och det väckte hans ilska som blev riktad mot KomVux.

Polisen var ju tydliga redan från start att de inte tror på ideologiska motiv.

Ja. Hans misslyckanden var nog tuvan som stjälpte lasset. Men han var säkert rätt illa däran i huvudet innan också. Förr eller senare hade det förmodligen hänt i alla fall.
Citera
2025-02-09, 17:51
Medlem
Hur många invandrare och svenskar går på den här skolan procentuellt, bara för att fler invandrare dog så var det kanske dom han kom åt och var fler till antal, kan vara så enkelt!
Citera
2025-02-09, 17:51
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Sista skottet gick av kl 1245. Kartlagt av alla inspelningar som finns inifrån skolan. Första fega poliserna lät det fortgå i 8 minuter. Eftersom polisen inte avlossade ett skott så är det uteslutet bara mördaren som skjuter.

Källa
https://www.tv4.se/artikel/41R2NPN2L3L0XrhAQ8JEQX/granskning-visar-skottlossningen-pagick-i-minst-tolv-minuter

För det första så enligt lågstadiematte 7 minuter.
Ok så trafikpolis och aspiranter kommer dit 38. Dom går in mot gärningsmannen ska vi säga 39-40. Otroligt modigt av aspiranterna måste jag säga.
Gärningsmannen öppnar eld mot dom och kastar en rökgranat. Dom ser inget, dom har inga masker, dom har ingen aning om vart varken människor eller gärningsman befinner sig och beslutar att backa ut igen. Vad kan klockan vara då? 41-43 kanske och sedan anländer piketen 45 som omedelbart går in.

Var fan tänker du att dom ska skjuta i den rökfyllda skolan? Rakt i bara i en skola där alla är inrymda dvs alla är kvar.

TÄNK lite för omväxlings skull och det är lätt att spela tuff på flashback.
Citera
2025-02-09, 17:52
Avstängd
karlinges avatar
Har eller kommer familjen att uttala sig?

Farsan som blev uppringd av Aftonbladet kanske borde ta chansen att berätta lite sen ändå vad han såg?

Anton Lundin-Pettersson föräldrar hörde man aldrig ifrån.
Citera
2025-02-09, 17:52
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag har undrat lite på vaktmästaren.
Man 32 år - Adnan Imsirovic, Vaktmästare på skolan, bosnier

Adnan försökte rädda skadad kvinna under skolskjutningen i Örebro – blev själv skjuten.
Han sprang för att gömma sig men blev skjuten i båda axlarna, säger Abdullah Huskic, svåger till Adnan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/adnan-forsokte-radda-skadad-kvinna-under-skolskjutningen-i-orebro-blev-sjalv-skjuten

Om han ligger på golvet och försöker rädda livet på kvinnan eller springer iväg och blir skjuten två gånger.

Då funderar jag på om han är en dålig skytt, eller om han bara ville markera.

Jag tror på följande kombination: nervositet i stundens allvar, dålig skytt och att han sket i om de dog eller inte (var skotten träffade sket han i).
Citera
2025-02-09, 17:53
Medlem
Jofs avatar
Många är intresserade av motiv.
Varför?
De flesta mord av denna typ saknar rationella motiv.
Men irrationella motiv finns förstås.
Mördaren hade haft kontakt med psykolog, enligt media. Kan ge lite ledning. OM psykologen får uttala sig.
Men som sagt. Troligen blir vi inte klokare av ett motiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in