Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-02-09, 10:45
Medlem
Tycker mättnadskänslan på kött, ägg och animaliskt fett är svårslagen. Man slipper matkoma nästan helt, man får jättebra ork, står sig länge, och blir inte sugen att småäta längre. Och inte behöver man hålla på och en massa grönsaker heller! Nån enstaka liten bit som tillbehör räcker fint.

Äter själv 900 g kött plus över 100 g smör och talg varje dag utan problem. Noll grönasker, noll frukt. Uppdelat på två måltider. Kryddar med endast salt. Smakar underbart och håller mig mätt och belåten hela dagen. Blir inte sugen på att småäta längre heller.
Äter torkat kött om jag inte kan laga varmt.

Större mängder bacon tror jag också är dåligt, men främst pga att det blir för mycket salt. Har själv blivit både illamående och kräksjuk när jag har ätit mig mätt på det.

EDIT: Och har han fett runt magen så kommer det att försvinna och ersättas av muskler. För fettet och eventuella manboobs försvinner automatiskt när man slutar att äta socker och kolhydrater.
Senast redigerad av busy-signal 2025-02-09 kl. 10:51.
Citera
2025-02-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
Vad är en perfekt frukost? Ja, den sista delen (för en man som rör på sig mycket) är faktiskt ganska viktig då en perfekt frukost varierar på många faktorer. Kön etc. Men oxå så undrar jag för män, som har fysiskt hårda jobb lr gymmar lr på annat sätt rör på sig mkt, ja va deras perfekta frukost e för att ge dom en perfekt start på dan o fylla på energireserverna så att de kan orka med dagen fysiskt. Så en kontorsråtta o en knegare som jobbar 8 tunga timmar har nt samma syn på va en frukost ska innebära.

Vad är en perfekt frukost för en man som rör på sig mycket?

Detta e ngt som e en väldigt rolig frågeställning o ja antar att de skiljer sig ganska mkt bland folket. Från egen erfarenhet så prioriterar ja: smak, kalorier, protein.

Min man e hövligt stor, både på längden o på vågen o jobbar väldigt hårt. Så när ja lagar frukost t honom så fokuserar ja på att de ska va väldigt gott men oxå vara fyllt me protein o kalorier (han har berättar detta). så proteinet o kalorierna e egentligen bestämda men smaken sätter ja mkt värde på.

ngt typiskt ja brukar laga:
äggröra (5 ägg)
bacon (300g)
En skål yoghurt
En kopp svart kaffe.

nu e ja nt helt 100 på de tekniska men han jobbar väldigt, väldigt hårt o gymmar efter oxå o tydligen bränns det väldigt mkt etc.

Men ibland så tkr han de e för lite o då lagar ja mer.

va tkr ni e den bästa frukosten? kan ni ge ngt tips?

Den mängden ägg och bacon är ju att jobba aktivt för en hjärtinfarkt, speciellt för någon som redan är överviktig. Havregrynsgröt med blåbär och lättmjölk skulle jag byta till, sänker kolesterolet, lagom mängd kolhydrater och bättre mättnadskänsla. Ett ägg om dagen är bra däremot. Grovt bröd med kaviar, avokado istället för smör.
Citera
2025-02-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Så man ska bara äta ägg inte kvarg? Förstår inte ditt resonemang men förmodligen gör inte du det heller.
Nej det finns massor av livsmedel man kan äta
Men ägg är helt överlägset kvarg när det kommer till näring. Det handlar inte bara om protein om syftet är hälsa och bygga en kropp, du måste ha vitaminer, mineraler och bra fetter.
https://matkalkyl.se/se-aggkonventionelltkokt.php
https://matkalkyl.se/se-kvargfarskostfett1kesellalatt.php obs kesella lätt men det har i princip samma näringsvärde som ''vanligt kvarg''.
Citera
2025-02-09, 11:42
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Nej det finns massor av livsmedel man kan äta
Men ägg är helt överlägset kvarg när det kommer till näring. Det handlar inte bara om protein om syftet är hälsa och bygga en kropp, du måste ha vitaminer, mineraler och bra fetter.
https://matkalkyl.se/se-aggkonventionelltkokt.php
https://matkalkyl.se/se-kvargfarskostfett1kesellalatt.php obs kesella lätt men det har i princip samma näringsvärde som ''vanligt kvarg''.
Man har kvarg på gröten och ägg till det så käft bara tyst din hund
Citera
2025-02-09, 12:01
Medlem
Citat:
Man har kvarg på gröten och ägg till det så käft bara tyst din hund
Varför är kvarg nödvändigt? Ät ett par extra ägg istället och måltiden blir mer komplett.

Säger inte att kvarg är dåligt men om man nu har tillgång till ägg så är det ju bättre alla dagar i veckan till frukost.

Kvarg är bra om det inte finns några alternativ.
Men det är ju inga seriösa kroppsbyggare som har det som någon stapelvara i deras diet eftersom andra alternativ helt enkelt har mer näring.

Äter man säg kvarg till lunch/matlåda eller frukost så är man ju inte speciellt seriös med sin träning och kost. Absolut om man har det som mellanmål för att det inte finns några andra alternativ.
Citera
2025-02-09, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
Vad är en perfekt frukost? Ja, den sista delen (för en man som rör på sig mycket) är faktiskt ganska viktig då en perfekt frukost varierar på många faktorer. Kön etc. Men oxå så undrar jag för män, som har fysiskt hårda jobb lr gymmar lr på annat sätt rör på sig mkt, ja va deras perfekta frukost e för att ge dom en perfekt start på dan o fylla på energireserverna så att de kan orka med dagen fysiskt. Så en kontorsråtta o en knegare som jobbar 8 tunga timmar har nt samma syn på va en frukost ska innebära.

Vad är en perfekt frukost för en man som rör på sig mycket?

Detta e ngt som e en väldigt rolig frågeställning o ja antar att de skiljer sig ganska mkt bland folket. Från egen erfarenhet så prioriterar ja: smak, kalorier, protein.

Min man e hövligt stor, både på längden o på vågen o jobbar väldigt hårt. Så när ja lagar frukost t honom så fokuserar ja på att de ska va väldigt gott men oxå vara fyllt me protein o kalorier (han har berättar detta). så proteinet o kalorierna e egentligen bestämda men smaken sätter ja mkt värde på.

ngt typiskt ja brukar laga:
äggröra (5 ägg)
bacon (300g)
En skål yoghurt
En kopp svart kaffe.

nu e ja nt helt 100 på de tekniska men han jobbar väldigt, väldigt hårt o gymmar efter oxå o tydligen bränns det väldigt mkt etc.

Men ibland så tkr han de e för lite o då lagar ja mer.

va tkr ni e den bästa frukosten? kan ni ge ngt tips?
Gröt, flingor ett ägg en macka, fina grejor
Citera
2025-02-09, 14:01
Medlem
Äter inte frukost och har ett fysiskt arbete.
Citera
2025-02-09, 14:25
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Varför är kvarg nödvändigt? Ät ett par extra ägg istället och måltiden blir mer komplett.

Säger inte att kvarg är dåligt men om man nu har tillgång till ägg så är det ju bättre alla dagar i veckan till frukost.

Kvarg är bra om det inte finns några alternativ.
Men det är ju inga seriösa kroppsbyggare som har det som någon stapelvara i deras diet eftersom andra alternativ helt enkelt har mer näring.

Äter man säg kvarg till lunch/matlåda eller frukost så är man ju inte speciellt seriös med sin träning och kost. Absolut om man har det som mellanmål för att det inte finns några andra alternativ.
Man har inte ägg på gröten din lilla tomte. Jag som kroppsbyggare kör alltid kvarg på gröten.
Citera
2025-02-09, 14:50
Medlem
Citat:
Man har inte ägg på gröten din lilla tomte. Jag som kroppsbyggare kör alltid kvarg på gröten.
Vart har jag skrivit att även ska vara på gröten? Saknar du grundskolan som Örebro mannen eller ramlade du ut med huvudet först när mamma tryckte ut dig på gatan?

Vi säger så "kroppsbyggaren".
Citera
2025-02-09, 15:28
Medlem
2 ägg max om dan, havregrynsgröt är kanon, bacon, jouce, mjölkprodukter går bort.
Citera
2025-02-09, 15:41
Medlem
Strongman Saxon -

Breakfast
* 24 eggs
* 3lbs. (1.4kg) smoked bacon
* Porridge with cream and honey
* Tea with plenty of sugar

https://physicalculturestudy.com/2016/10/26/eat-like-a-saxon/
Citera
2025-02-09, 15:57
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ägg och knäckebröd med leverpastej och paprika.

Varför paprika? Äckligt och inget protein…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in