2025-02-03, 18:42
Medlem
Svartskäggs avatar
Svaret är alltid om tio år.
Om tio år är svaret om tio år.
Citera
2025-02-03, 19:37
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Svaret är alltid om tio år.
Om tio år är svaret om tio år.

Förut så brukade jag tro att det skulle ta några hundra år. Sedan, för några månader sedan, så trodde jag att det skulle gå snabbare. Nu tror jag att det kommer att ta några hundra år igen.
Citera
2025-02-03, 19:43
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PumpBabyPump
Han är ihop med Sam Altman och deras egna definition på AGI kommer i år. Men inte är det någon generell intelligens. I övrigt har bankägaren stor erfarenhet ifrån Dotcom bubblan vilket behövs som ordförande i Stargate.

Bank-gubben verkar blåst. Men ja, vad ska man säga. Jag har börjat förlika mig med döden nu. Det är inte lång tid kvar, vi har månader eller topp tre år kvar. Hälften av den tiden kan vara normal, andra halvan kan vara fullständigt kaos.
Citera
2025-02-05, 20:26
Medlem
Så länge det inte finns en AI som löser alla problem på Project Euler utan att förlita sig på befintliga lösningar så vägrar jag påstå att vi uppnått AGI.
Senast redigerad av Norkam 2025-02-05 kl. 20:46.
Citera
2025-02-08, 01:11
Medlem
Terpentinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnsJohn
När vi når AGI är en fråga som det snackas mycket om. Många tror att vi kan komma dit under det här århundradet, men ingen vet säkert. En grej som ofta missuppfattas är att folk tror att AGI betyder att datorn blir medveten, som om den skulle "vakna upp" och börja uppleva världen på samma sätt som vi gör.

Men det är en förväxling. AGI handlar om att bygga en maskin som kan göra alla intellektuella uppgifter lika bra som en människa, men det betyder inte att den blir medveten. Medvetande är något mycket djupare och kanske en fundamental del av universum, typ som tid eller gravitation. Det är inget man bara sätter ihop av kod och hårdvara. Att tro att vi kan skapa medvetande i en maskin är förmodligen fel, eftersom medvetande inte är en process som kan byggas eller kopieras.

Så även om vi lyckas nå AGI någon dag, betyder det inte att vi har skapat en maskin som känner eller upplever något. AGI handlar bara om att datorn kan lösa problem och tänka på ett flexibelt sätt – inte om att den får ett eget medvetande.

Håller inte med. Vi kan tydligt se att inte bara människor har ett medvetande, vi kan se medvetande hos många djur. Göm inte människan är ett däggdjur.
Min katt har gott om känslor, ledsen glad, hungrig, pilsk, mm mm
Vi bör se att en hjärna inte bara har input och output. Där finns återkopplingar vilka ger återbehandling av upplevelser från våra sensorer. Återkopplingarna kan ses som tankar och medvetandet finns i tankarna.
Utifrån detta kan vi alltså skapa medvetande.TYVÄR, För det är inget att stå efter, maskiner med medvetande kommer att vara maskiner med självbevarelsedrift
Var det slutar kan man lätt inse, i synnerhet som de kommer vara oerhört mycket mer snabbtänkta, aldrig glömma, i princip odödliga.

kan vi se när vi når detta elände? Absolut!

Medvetandet kommer från återkopplingar och det ger att konstruktionen kommer få en onormal strömförbrukning när den egentligen inte har några indata. Drömmar?
Eller värme, lär även det kunna indikeras. .
Citera
2025-02-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ja, på sätt och vis eftersom en vilja som inte är fri inte är en vilja. Hur kan man vilja något om man inte är fri att vilja det? Svaret är att det kan man inte eftersom ingenting då är något man vill utan enbart något som är och blir.

Varför inte då och varför skulle vi annars säga "en fri vilja" och inte bara "en vilja" om det är samma sak?

En vilja implicerar inte nödvändigtvis att det är "din" vilja. Låt oss ta ett tankeexperiment, säg att jag utan din vetskap har opererat in ett chip i din hjärna som kan få dig att vilja det som chipet signalerar. Detta chip kan jag fjärrstyra och därmed kan jag få dig att vilja precis det jag bestämmer.

T.ex. kan du plötsligt vilja äta en glass och bestämmer dig för att göra det för att jag styr chipet så. Du känner alltså att du verkligen vill äta en glass och är övertygad om att du gör det av fri vilja, du gör ju det du vill. Har du då "en vilja" eller "en fri vilja"?
Senast redigerad av FreeMarketPatriot 2025-02-08 kl. 10:47.
Citera
2025-02-08, 12:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Varför inte då och varför skulle vi annars säga "en fri vilja" och inte bara "en vilja" om det är samma sak?

En vilja implicerar inte nödvändigtvis att det är "din" vilja. Låt oss ta ett tankeexperiment, säg att jag utan din vetskap har opererat in ett chip i din hjärna som kan få dig att vilja det som chipet signalerar. Detta chip kan jag fjärrstyra och därmed kan jag få dig att vilja precis det jag bestämmer.

T.ex. kan du plötsligt vilja äta en glass och bestämmer dig för att göra det för att jag styr chipet så. Du känner alltså att du verkligen vill äta en glass och är övertygad om att du gör det av fri vilja, du gör ju det du vill. Har du då "en vilja" eller "en fri vilja"?

Eller, du är grymt förälskad och gör saker som du annars ansett som otänkbara, för att du "vill" det!
Citera
2025-02-09, 08:50
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:

Eller så accepterar vi helt enkelt att begränsad fri vilja finns, men också sådana saker som incitament.
Det är så väldigt bökigt att respektera andras autonomi om man utgår från att de aldrig ens hade någon.
Citera
2025-02-09, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Eller så accepterar vi helt enkelt att begränsad fri vilja finns, men också sådana saker som incitament.
Det är så väldigt bökigt att respektera andras autonomi om man utgår från att de aldrig ens hade någon.

Det är en självmotsägelse. Något som är begränsat är inte fritt.
Citera
2025-02-09, 09:49
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Det är en självmotsägelse. Något som är begränsat är inte fritt.
Tar upp min favoritanekdot för det ändamålet:

Jag känner en man som brukar predika om bibeln, ibland står han med en vagn med traktat på torget då det brukar finnas folk där.
För ett par år sedan när det fortfarande brukade sitta alkisar där om sommardagarna (har dock inte sett dem på ett tag nu) så stod han intill stentrappen där de satt, och kom i samtal med en av kvinnorna.

Hon var inte så intresserad av att följa några principer i en bok, för hon ville vara fri.
Hennes frihet hade lett henne till att sitta och dricka direkt ur baileysflaskan på torget tillsammans med A-lagarna mitt på ljusa dan.

Så hur fri var hon egentligen?
Citera
2025-02-09, 13:09
Avslutad
Jag har skrivit flera inlägg om vad som talar för att AGI kommer att inträffa och vad som talar emot.

Ingen vet om och när det händer.

Om det händer så kommer det att vara så dyrt att använda så det kommer inte att ha någon stor betydelse.

Sen är frågan om hur länge det tar innan det blir finansiellt gångbart...
Citera
2025-02-09, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av djejjeff
Jag har skrivit flera inlägg om vad som talar för att AGI kommer att inträffa och vad som talar emot.

Ingen vet om och när det händer.

Om det händer så kommer det att vara så dyrt att använda så det kommer inte att ha någon stor betydelse.

Sen är frågan om hur länge det tar innan det blir finansiellt gångbart...

Jodå, AGI har vi inom ungefär 10 år, billigt kanske det inte blir men ändå värt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in