2025-02-09, 11:54
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joels-bitar
Det är ju det han inte har gjort

Och hur vet du det om jag får fråga? Har polisen gått ut med allt de hittat vid undersökning av hans dator? Vi vet inget om vad han sökt på eller skrivit på anonyma forum.
Citera
2025-02-09, 11:54
Medlem
The_cripplers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det är snubben som filmade på toa som lade ut den. @h**shemsh*ms (*a) på tiktok

Blir bara vajsing när jag försöker länka.

Har han tagit bort videon?
Citera
2025-02-09, 11:56
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Du bara tramsar nu. Jag säger att han gjorde sin research online (förmodligen med VPN och falska identiteter). Du vill tramsa och få diskussionen till att han gick till biblioteket för att göra sin research om skolskjutningar i gamla tidningar. Skärp dig!

Det gör jag inte alls, jag lyfter bara fram att allt som sägs i denna tråd är så tafatt att det går att motargumentera lika enkelt.

Du skrev "GM har säkerligen läst diskussioner online om lämpliga mål och eventuellt diskuterat med andra om skolskjutningar och massmord" som ett svar på varför han valde platsen (vilket skulle kunna förklara motiven).
Du tillför inget mer än gissningar och egna spekulationer, precis det som sänker kvalitén i denna tråd.

Allt jag försöker lyfta fram är att vi inte har grävt fram något underlag i tråden som hjälper oss att förstå motivet.
Citera
2025-02-09, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Någon på X (Twitter) skrev att det inte är RA som skriker i filmen. RA står väldigt nra toaletten och skjuter (hörs på filmen) och skriken kommer inifrån lokalen.

Troligtvis är det då någon (min gissning) som försöker få ut ”allihopa”. Inte från Europa då (&#129300 utan snarare från lokalerna eftersom skjutning pågår.

Håller helt med om detta. Hur är det möjligt att TV4 gör denna vinkling när allt är så oklart? Och om det är en helt annan person som skriker. Praktskandal. Medier gör vad som helst för att få klick och visningar nu.
Citera
2025-02-09, 11:57
Medlem
Om man vill åt invandrare finns det smidigare alternativ. Ett torg i en invandrarförort, en invandrarmarknad, att ställa sig utanför en moské en fredag. I större städer finns det områden där man knappt ser en enda svensk nuförtiden.

Om han INTE hade haft någon koppling alls till skolan så hade ett rasistmotiv kunnat vara en rimlig infallsvinkel, ingen stark sådan, men ändå något att ha med i beräkningen.

Nu har hade han en personlig koppling till skolan. Den kanske var symbolisk för honom som platsen där alla hans misslyckanden befästes. Han ville ta ut allt sitt hat mot skolan och samhället som sådant.

Han sköt utan hänsyn till kön eller etnicitet. Han ville bara få ur sig ilskan. Sen att de flesta var kvinnor med invandrarbakgrund har att göra med att den gruppen helt enkelt var överrepresenterade. Två svenskar dog vilket också talar emot rasistmotivet och talar mer för slumpmässig avrättning.

Det är just nu den mest logiska förklaringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Vi behöver fler poliser med Adhd som går in och inte tänker så jävla mycket 😀

Lite mer action, mod och handlingskraft vore önskvärt! Det spelar ingen roll om det så är 1000 poliser och ingen gör något; vad är det för trygghet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_crippler

Nej.
Citera
2025-02-09, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Vi behöver fler poliser med Adhd som går in och inte tänker så jävla mycket 😀

Vi behöver bättre polisledning och välutrustade insatspoliser överallt i landet.
Eller militära specialstyrkor som kan få gå in vid speciella händelser.
Citera
2025-02-09, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Om man vill åt invandrare finns det smidigare alternativ. Ett torg i en invandrarförort, en invandrarmarknad, att ställa sig utanför en moské en fredag. I större städer finns det områden där man knappt ser en enda svensk nuförtiden.

Om han INTE hade haft någon koppling alls till skolan så hade ett rasistmotiv kunnat vara en rimlig infallsvinkel, ingen stark sådan, men ändå något att ha med i beräkningen.

Nu har hade han en personlig koppling till skolan. Den kanske var symbolisk för honom som platsen där alla hans misslyckanden befästes. Han ville ta ut allt sitt hat mot skolan och samhället som sådant.

Han sköt utan hänsyn till kön eller etnicitet. Han ville bara få ur sig ilskan. Sen att de flesta var kvinnor med invandrarbakgrund har att göra med att den gruppen helt enkelt var överrepresenterade. Två svenskar dog vilket också talar emot rasistmotivet och talar mer för slumpmässig avrättning.

Det är just nu den mest logiska förklaringen.

Precis mitt resonemang också. Motivet är nog kopplat till hans upplevelser i skolan, hans misslyckanden och hela det svenska samhället.
Citera
2025-02-09, 11:59
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_crippler

Nej.
Det är bara att söka på Risbergska så kommer videon upp både på tiktok & insta.
Citera
2025-02-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppgiven76-
Håller helt med om detta. Hur är det möjligt att TV4 gör denna vinkling när allt är så oklart? Och om det är en helt annan person som skriker. Praktskandal. Medier gör vad som helst för att få klick och visningar nu.
Jag har skrivit det tidigare och tycker fortfafande det; om det visar sig felaktigt ska de betala anhöriga och stå till svars för det värsta fallet av fake news i svensk nyhetshistoria.
Citera
2025-02-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Vi behöver bättre polisledning och välutrustade insatspoliser överallt i landet.
Eller militära specialstyrkor som kan få gå in vid speciella händelser.

Framförallt behöver vi poliser som agerar och tar kommandot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in