2025-02-08, 14:47
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Men även när man vandrar runt i skogarna runt en storstad? Jag tänker mig inte några djupa skogar och vildmark utan nära bebyggelse.
Så länge du har koll på din mobilsignal så ska det ju gå bra.
Jag och sambon går ofta långt in i nya skogar men jag brukar ta en skärmdup av kartan innan jag går in i en ny skog och antingen använder gps eller kartan och kompass. så länge du har koll på vart väderstrecken är går det fint.
man kan dessutom grovt navigera med hjälp av solen och myrstackar
Citera
2025-02-08, 15:07
Medlem
zombie-nations avatar
Jag brukade gå i en skog nära stan. Fy det var sjuka människor där, missbrukare, motionärer och någon som blev rädd för mig och sprang iväg. Jag går bara i skogen längre bort nu. Det känns tryggt men har ibland kniv med mig, men mer för att man lärde sig ha det som barn.
Citera
2025-02-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Så länge du har koll på din mobilsignal så ska det ju gå bra.
Jag och sambon går ofta långt in i nya skogar men jag brukar ta en skärmdup av kartan innan jag går in i en ny skog och antingen använder gps eller kartan och kompass. så länge du har koll på vart väderstrecken är går det fint.
man kan dessutom grovt navigera med hjälp av solen och myrstackar

Det är ju det som det kanske bli knas att ha mobilen som enda räddningen om något händer och ha med sig större utrustning som walkie talkie och gps samt att berätta för folk vart man ska osv bara för man vandra runt i närliggande skogar där det är bebyggelse runtomkring känns lite overkill men det kanske är en nödvändighet om man vill ha backup just in case.

Ibland när jag vandrar runt och följer vissa stigar och helt plötsligt så försvinner stigen, ibland har man fått tvungen att klättra både upp och ned. Ibland har jag följt en stig och vegitationen bara blir tätare och tätare och helt plötsligt ser jag ingenting framför mig.
Citera
2025-02-08, 16:03
Avslutad
Skitkul att gå utanför stigar! Ibland går man vilse, ibland hittar man intressanta saker eller utsikter.
Citera
2025-02-08, 16:13
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Det är ju det som det kanske bli knas att ha mobilen som enda räddningen om något händer och ha med sig större utrustning som walkie talkie och gps samt att berätta för folk vart man ska osv bara för man vandra runt i närliggande skogar där det är bebyggelse runtomkring känns lite overkill men det kanske är en nödvändighet om man vill ha backup just in case.

Ibland när jag vandrar runt och följer vissa stigar och helt plötsligt så försvinner stigen, ibland har man fått tvungen att klättra både upp och ned. Ibland har jag följt en stig och vegitationen bara blir tätare och tätare och helt plötsligt ser jag ingenting framför mig.

Låter som mig, om äventyret presenterar sig så glömmer jag tid och rum helt och så är jag vilse
Citera
2025-02-08, 16:43
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Ja det känns så.

Till och med konstiga grejer kan ligga lite överallt.

Här jag bor ligger det tex ett traktordäck 4 km in i tät skog där man omöjligt kan köra nåt fordon alls.. vem fan släpade dit det liksom
Kan ha varit åkermark innan skog planterades?
Citera
2025-02-08, 16:45
Medlem
Man behöver ju inte precis söka upp en urskog för att rätt snart stöta på partier som är så pass oländiga att det rimligtvis är väldigt länge sen nån befann sig i dem. Stora arealer av tätbevuxen sumpmark t ex.
Citera
2025-02-08, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Kan ha varit åkermark innan skog planterades?
Ja lite kul å kolla gamla kort på sitt samhälle förr, den mesta skog här har vuxit upp de senaste 60 åren.
Citera
2025-02-09, 00:34
Medlem
Jag brukar vandra lite överallt. Kör oftast in bilen vid någon liten avfart längst vägen. Det första jag gör är att skicka min position till någon närstående.

Upplever dock en jäkla massa privat mark nu för tiden, detta väljer jag att respektera och inte passera. Jag känner inte till området så bra då jag är ganska nyinflyttad. Jag har enbart mött på en person i skogen och han höll på att skita ner sig. Helt hundra på att han gjorde något skumt då han var för finklädd för att gå ute i skogen. Sen tar jag alltid med hunden så den får springa runt i skogen så man inte känner sig helt ensam.

Men ja du får nog lära dig att dela med dig av din position annars finns väl det en risk att du kommer bort helt om du skadar dig längst vägen.
Citera
2025-02-09, 11:20
Medlem
Riktigt långt in i skogen, utanför även de minsta naturstigarna är det få människor som rör sig. Själv är det bara på sensommaren och hösten jag ger mig ut på dessa ställen, för att plocka blåbär och svamp där ingen annan varit. Men under vinter och vår är det nog bara enstaka hundägare som motvilligt springer efter sin hund, och på sommaren tror jag inte ens de vandrar där för oftast är det fullt med snår, spindelnät, mossar, konstiga insekter och annan skit man tvingas gå igenom, så det är liksom inte värt det.
Citera
2025-02-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Ja det känns så.

Till och med konstiga grejer kan ligga lite överallt.

Här jag bor ligger det tex ett traktordäck 4 km in i tät skog där man omöjligt kan köra nåt fordon alls.. vem fan släpade dit det liksom

Betänk att 95% av all skog i Sverige är planterad skog, dvs såvida du inte är ute och går i djupaste norrland, så har skogen du går i en gång varit ett kalhugge.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in